Manuell giring, en menneskeplikt?

Vegdirektoratet har fastsatt endring i forskrift som ytterligere forvansker utdannelse på buss og lastebil.

Publisert

Fram til 1. august i år var det i Norge mulig å kjøre opp på automatgiret kjøretøy i tungbilutdanningen, uten at det har gitt begrensing i førerrett på biler med manuell girkasse.

Dette hadde norske myndigheter sikret gjennom fritak fra EU-direktivet 2008/65/EC, som ellers ville betydd det motsatte.

Men med EU-direktivet lurkende i bakgrunnen, er det likevel relativt få kjøreskoler som har turt å investere i automatgirte biler.

Og med Vegdirektoratets nyeste forskriftsendring kan det synes å være begrunnet frykt, men kanskje litt dumt likevel. For:

Ny forskriftsendring fra Vegdirektoratet

Den praktiske førerprøven i klasse C og D kan fortsatt avlegges med "automatgiret" kjøretøy frem til 1. januar 2014 uten at føreretten begrenses. Deretter innføres kode 78 i førerkortet, som kun gir rett til å føre automatgiret kjøretøy.

MEN i tillegg må noen vilkår må være oppfylt. Blant annet at kjøretøyet som benyttes som førerprøvevogn var i bruk som førerprøvevogn før 1. august 2010 (dessuten at girskiftet under førerprøven i hovedsak blir utført manuelt).

Redsel for ESA

- Hva i all verden ligger bak denne endringen, og hvorfor denne datoen som dermed helt setter stopp for nye biler med automatgir på kjøreskolene?

- Årsaken til at unntaket fjernes, er redsel for at de europeiske konkurransemyndigheten skal slå ned på unntaket, sier Henning Harsem, administrerende direktør Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL). Kravet om opplæring på kjøretøy med manuell giring gjelder altså hele EU.

- Men at Vegdirektoratet med sin dato 1. august 2010 helt fjerner kjøreskolenes mulighet til selv å velge om de vil investere i automatbil fram til 2014, det er vi helt uenige i. Vi har protestert kraftig i høringen til saken, men er altså ikke hørt.

Unødvendige ulemper for kjøreskoler og elever

I dag leveres så godt som kun tunge kjøretøy ut i markedet – i Norge som i det meste av Europa.ATL og flere andre organisasjoner har derfor vært svært kritiske til innføringen av dette direktivet. Endringene vil gi store ulemper for både trafikkskolene og transportbedriftene.

Konsekvenser for sjåførene: Med kode 78 i førerkortet gis sjåføren redusert mulighet til å kjøre alle kjøretøyene til arbeidsgiver. Selv om de fleste nye kjøretøy i klasse C og D i dag er automatgiret, har mange transportbedrifter fortsatt eldre biler i drift. Det vil være ugunstig å ansette noen som ikke også kan kjøre disse bilene.

Konsekvenser for trafikkskolene er: Trafikkskolene tvinges til å investere i kjøretøyer med koplingspedal. Disse kjøretøyene er ikke populære på bruktmarkedet og store tap ved videresalg må påregnes. Og stadig færre bilmerker tilbyr aktuelle kjøretøy med manuell giring.

Endringen fratar dessuten trafikkskolene muligheten til å velge utslippsreduserende teknologi, da de beste kjøretøyene på dette området i hovedsak har automatgir etter nye regler.

- Og ikke minst må opplæringen må gjennomføres på gamle eller umoderne systemer. Dette gir sjåførene et dårlig utgangspunkt kunne håndtere biler med nyere teknologi, påpeker Harsem.

Tips YrkesBil på email: haakon@bilforlaget.no

Les også:

Fra skolebenken 1: Dette koster yrkessjåførutdanningen

Fra skolebenken 2: Kan du faktisk de mange begrepene?

Fra skolebenken 3: Geniale svensker om lastsikring

Powered by Labrador CMS