Prøvekjørt: Slik har Volkswagen fornyet Transporter T6.1
Nye motorer, forbedrede kjøreegenskaper og en lang rekke nye digitale løsninger er blant de viktigste ingrediensene i oppgraderingen av Volkswagen Transporter T6.1.
I den fornyede Transporteren lanserer Volkswagen, som de fleste av konkurrentene, også nye motorer med oppdaterte EU-krav til utslipp etter Euro 6d-Temp normen.
Annonse
Kravene skal innfris fra september 2019, og motorene er så ferske at forbruk og utslipp ikke ble presentert sammen med prøvekjøringen.
Den viktigste motoren for norske forhold blir nok 150-hesteren i kombinasjon med DSG syvtrinns automatgirkasse.
Vi kjørte T6.1 med 199 hk også. Forskjellen opp er relativt stort, men under daglig kjøring ikke av så stor betydning. 150 hesteren henger godt med. 340 Nm dreiemoment er på linje med konkurrentene. At den sterkeste yter hele 450 Nm her noe mer betydning i en godt utstyrt VIP-limo skinnbekledt Multi Van.
Jeg synes motorene virker veldig innstilt mot lavt forbruk og lite utslipp. I praksis får du en linæer opplevelse uansett om det er 199 hk og 450 Nm. Det går fort og greit. 0–100 km/t tar 9 sekunder og toppfarten er 200 km/t, men opplevelsen er altså at motoren ikke forteller hvor mye krefter de har.
Nummen, men god Ny elektromekanisk styring gir mulighet for innføring av alle de kjente sikkerhetssystemene. Det er mer enn 20 av disse. Hvor mange som blir standard, eller som må kjøpes i pakker som tilleggsustyr er ikke oppgitt ennå.
Annonse
Men, som hos flere av konkurrentene nå sidevindassistent blitt en standard. Du kan også få automatisk parkeringshjelp, og den leser hva som skjer fra sidene når du rygger. Det siste er en meget god ting.
Volkswagen kvalitet Kabinen er trivelig, men flere av konkurrentene er mer praktisk anlagt hvis dette er av betydning. Transporter har i utgangspunktet analogt speedometer og turteller med digital skjerm i midten.
Kjørestillingen er ikke så god som den kan være, og er i Multi Van. Da må bakveggen fjernes. Konkurrentene sliter med det samme. Standard har den ikke noe mer enn alle «de andre». Kanskje med unntak av 220 Volt-uttak og et ganske godt og lettbetjent infotainmentanllegg.
Flåtestyring er fortrinnet Den viktigste endringen er innføring av Volkswagens digitale cockpit. Først ut er den i Passat, men så kommer Transporter. Denne er svært interessant, men er den nye digitale cokpiten helt nødvendig?
Svaret er ja, hvis du er opptatt av flåtestyringsprogram, som inneholder vedlikeholdsystemer, overvåkning av forbruk, serviceintervaller, og ikke minst hvem som bruker bilen og hvor vedkommende er. Det siste kan virke litt skremmende i begynnelsen, men bedriften kan dermed dirigere bilene til nye oppdrag. Flåtestyring er effektivt.
Med digital cockpit er du også via eSIM «online» med alle de goder som medfølger. Blant annet kan du underholde deg med personlig integrering og bestemme et smarttelefonutseende på infoskjermen med apper etter ditt behov. Alle snakker om at varebilene sine er «kjørende kontorer», men T6.1 er det i virkeligheten.
Annonse
Retter ut asfalten og fjerner kumlokkene T6.1 kan transportere 200 kilo mer enn tidligere og har nå en totalvekt på 3 tonn, som er omtrent på nivå med konkurrentene. Nyttelast har mye med interiør og utstyr å gjøre.
Kjøremessig er jeg spesielt imponert. Mistanken til forbedrede kjøreegenskaper og det jeg kaller ekstra runde hjul, ble hengt på to ting. Elektrisk-mekanisk styring krevde revidering av forstillingen. Nye motorer med annerledes dreiemoment krever sine endringer, samt at bilen skal kunne bære 200 kilo mer.
Man kan ledes til å tro at den måtte bli stivere, men slik føles det ikke. Transporter har en relativt presis tyring og et meget komfortabelt understell. Utvilsom klasseledende, mener jeg. Og Multi Van byr på en stillhet og komfort jeg kan savne i Mercedes-Benz S-Klassetype biler. Så bra er det virkelig.
"The best T-series ever" Head of Produckt Marketing T-Series, Andre Bertelsmeier hos Volkswagen vet tydeligvis ikke at slike vektleggende ord bare kan brukes om OL på Lillehammer i 1994. Men Volkswagen går lengre. På pressekonferansen spør de retorisk: Hvordan kunne vi gjøre den perfekte bilen enda mer perfekt?
Vi velger å la være å kommentere dette utover at Volkswagen utvilsomt har troen på eget produkt og at T6.1 har de beste kjøreegenskapene under normal kjøring i ulastet utgave. De har også tatt dette varebilsegmentet inn i den digitale tidsalderen, og med flåtestyring i tillegg. Men, vi merker oss tross alt at noen av konkurrentene frakter mer vekt og har større plass, selv om Transporter leveres i to lengder, 4,8 og 5,5 meter med tre forskjellige takhøyder. Serviceintervallene og kostnader ved service er foreløpig ikke oppgitt.
Firehjulsdriften har fulgt Transporter i mange år (Syncro), noe som har vært med på å gjøre bilen til en bestselger. Transporter kommer i elektrisk utgave med 37.4kWh batteri og god «400 km» rekkevidde våren 2020. Med 200 hk, nye sikkerhetssystemer, digitalt tilrettelagt kabin og meget gode kjøreegenskaper vil VW, fortsatt være den varevognen i segmentet konkurrentene følger etter.
I en fin bil bør kjørestillingen også ha Volkswagen kvalitet. (Norsk versjon skal visstnok ha noe bedre plass til ryggen, men stolen kan ikke skyves lengre bak enn i euroutgavene)