-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny bok om Scania i Norge
TRANSPORT2011. At Bilforlaget nå utgir en ny bok om Scania-Vabis og Scania lastebiler i Norge, er ikke tilfeldig.
I 2011 er det nemlig 100 år siden de to fabrikkene Scania og Vabis fusjonerte.
Fra de primitive lastebilene i 1911 og opp til i dag har det vært en voldsom utvikling. I boka ”Super, Bulldog og V8” tar Asbjørn Rolseth for seg den delen av historien som har utspilt seg i Norge.
Det startet med det ambisiøse prosjektet om norsk samleproduksjon av Scania-Vabis på Kambo under 1. verdenskrig, et prosjekt som ikke gikk som forventet.
Bedre gikk det etter 2. verdenskrig, da det ble en ny satsing på merket her i landet. Og det er først og fremst denne etterkrigshistorien boka tar for seg.
Du kan lese om legendariske 1950-tallere som Drabant og Regent og alle senere modeller som LB76, LB110 og ikke minst 140-serien med V8-motor.
Alle utgaver opp til dagens modeller er omtalt i egne kapitler, dessuten er det også kapitler om blant annet godsruter, langtransportbiler, tømmerbiler og dumperbiler.
Modellutvikling og bruksområder er illustrert med gamle og nye bilder av norske biler. Historien om hver enkelt bil også er tatt med.
Forsidebilen er en Scania-Vabis L56 trekkvogn fra 1967, som har en like gammel Damm-semi på slep. Ekvipasjen tilhører Vinstra-firmaet AHSCO Entreprenør AS, som drives av Arne Helge Stø og sønnene Ole Anton og Rune Stø.
Bilen har vært plukket helt ned i molekyler og ble ferdig restaurert på vårparten i år. Den ble solgt ny av Hedmark Diesel til NSB og har fortsatt sin originale motor. Damm-semien har en fortid hos NVE Statskraftverkene og ble funnet på Sunndalsøra.
Til sammen er dette blitt en flott presentasjon av Scania-Vabis og Scania lastebiler på norske veier. Enten du er ihuga Scania-fan eller er interessert i lastebiler generelt, kommer du ikke utenom denne boka.
Boka lanseres på Transport 2011 i september på YrkesBils stand.
BESTILL BOKEN ”Super, Bulldog og V8” HER!