-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Dette er Volvos nyeste lowrider
TRANSPORT 2011: Helse- og miljøkrav tvinger fram smartere førerhus for lastebiler. Innsteget i Volvo FE LEC er bare 44 centimeter over bakken.
Markedet for lastebiler med lav terskel er i vekst. Det skyldes i stor grad helse og sikkerhet.
En sjåfør i bydistribusjon klatrer inn og ut av førerhuset mange ganger i løpet av et skift. Med et lavt innsteg reduseres belastningen på knær og ledd betraktelig. Men ikke bare det:
Nye Volvo FE LEC har også en døråpningsvinkel på 90 grader på passasjersiden. Det, kombinert med lav innstegshøyde, gjør det mulig å gå fremovervendt ut av førerhuset med full kontroll over omkringliggende trafikk. Gulvet er helt flatt.
Les også: Lastebiler kjører selv i kø.
- I tett trafikk, er det selvfølgelig alltid en sikkerhetsfordel at det er enkelt å gå ut på fortausiden, sier Anders Bellini, som innehar den omfattende tittelen Product Manager, City and Regional Distribution, hos Volvo Trucks.
- Førerhuset har dessuten plass til opptil fire personer som skal kunne komme inn og ut på en effektiv måte og ha stor komfort når lastebilen ruller.
Bellini opplyser at FE LEC er typegodkjent i Europa, og at 95 prosent av bygget er standard komponenter til Volvo FE.
Bilen er spesifisert for effektiv bykjøring, med en dreiemomentsterk sjulitersmotor på 300 eller 340 hk og 6-trinns automatgirkasse. Lastebilen er tilgjengelig som 4x2 eller 6x2 med styrt løpeaksel, noe som gir god manøvrerbarhet selv i trange gater.
Og dette er Volvo Norges nye sjef: Erik Engelien.
Her er flere data:
Volvo FE LEC kan bestilles fra uke 25 og er tilgjengelig for de europeiske markedene.
Førerhus: Gjennomgangsførerhus med flatt gulv og plass til opptil fire personer.
Innsteghøyde: 540 mm over bakken (440 mm ved knelefunksjon på).
Gulv høyde: 900 mm over bakken (800 mm ved knelefunksjon på).
Drivverket: Motor: Volvo D7F, en rett sekssylindret common-rail-motor på 7,2 liter med 300 eller 340 hk. Toppmontert kraftuttak.
Girkasse: AL306, automatisk girkasse med seks gir og momentforsterker TC421 som tilvalg.
Bakaksel RSS1344C med girutveksling 4.63 og 5.29 for optimalisert kjørbarhet og drivstofforbruk
Akselkonfigurasjoner: 4x2 eller 6x2 med styrt løpeaksel.
Fjæring: Luftfjæring rundt hele. Knelefunksjon på framakselen som et alternativ.
Totalvekt (GVW): 18 (4x2) og 26 tonn (6x2).
Akseltrykk: Framakseltrykk 8 tonn. Bakakseltrykk, drivaksel 13 tonn (6x2). Løpeakseltrykk 7,5 tonn.