Dette er Volvos nyeste lowrider

TRANSPORT 2011: Helse- og miljøkrav tvinger fram smartere førerhus for lastebiler. Innsteget i Volvo FE LEC er bare 44 centimeter over bakken.

Publisert

Markedet for lastebiler med lav terskel er i vekst. Det skyldes i stor grad helse og sikkerhet.

En sjåfør i bydistribusjon klatrer inn og ut av førerhuset mange ganger i løpet av et skift. Med et lavt innsteg reduseres belastningen på knær og ledd betraktelig. Men ikke bare det:

Nye Volvo FE LEC har også en døråpningsvinkel på 90 grader på passasjersiden. Det, kombinert med lav innstegshøyde, gjør det mulig å gå fremovervendt ut av førerhuset med full kontroll over omkringliggende trafikk. Gulvet er helt flatt.

Les også: Lastebiler kjører selv i kø.

- I tett trafikk, er det selvfølgelig alltid en sikkerhetsfordel at det er enkelt å gå ut på fortausiden, sier Anders Bellini, som innehar den omfattende tittelen Product Manager, City and Regional Distribution, hos Volvo Trucks.

- Førerhuset har dessuten plass til opptil fire personer som skal kunne komme inn og ut på en effektiv måte og ha stor komfort når lastebilen ruller.

Volvo stiller selvsagt på Transport 2011, Norges Varemesse, i Lillestrøm 8-11. september. Vi tipper de med stor sannsynlighet har med nye LEC der. Sjekk dem ut på stnads D01-15.

Bellini opplyser at FE LEC er typegodkjent i Europa, og at 95 prosent av bygget er standard komponenter til Volvo FE.

Bilen er spesifisert for effektiv bykjøring, med en dreiemomentsterk sjulitersmotor på 300 eller 340 hk og 6-trinns automatgirkasse. Lastebilen er tilgjengelig som 4x2 eller 6x2 med styrt løpeaksel, noe som gir god manøvrerbarhet selv i trange gater.

Og dette er Volvo Norges nye sjef: Erik Engelien.

Her er flere data:

Volvo FE LEC kan bestilles fra uke 25 og er tilgjengelig for de europeiske markedene.

Førerhus: Gjennomgangsførerhus med flatt gulv og plass til opptil fire personer.

Innsteghøyde: 540 mm over bakken (440 mm ved knelefunksjon på).

Gulv høyde: 900 mm over bakken (800 mm ved knelefunksjon på).

Drivverket: Motor: Volvo D7F, en rett sekssylindret common-rail-motor på 7,2 liter med 300 eller 340 hk. Toppmontert kraftuttak.

Girkasse: AL306, automatisk girkasse med seks gir og momentforsterker TC421 som tilvalg.

Bakaksel RSS1344C med girutveksling 4.63 og 5.29 for optimalisert kjørbarhet og drivstofforbruk

Akselkonfigurasjoner: 4x2 eller 6x2 med styrt løpeaksel.

Fjæring: Luftfjæring rundt hele. Knelefunksjon på framakselen som et alternativ.

Totalvekt (GVW): 18 (4x2) og 26 tonn (6x2).

Akseltrykk: Framakseltrykk 8 tonn. Bakakseltrykk, drivaksel 13 tonn (6x2). Løpeakseltrykk 7,5 tonn.

Powered by Labrador CMS