-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Trendene i varebilinnredning
TRANSPORT 2011: Når varebilmarkedet dreier i retning mindre biler, er det klart at vekten på innredningen blir viktigere.
Det blir stadig viktigere å gjøre innredningsjobben ordentlig – altså velge smart utstyr til formålet før man tar bilen i bruk. Riktig innredning øker sikkerheten, trivselen – og inntjeningen. Trendene er:
* Lavere vekt = redusert dieselforbruk og høyere nyttelast
* Tilpasset oppbevaring = mindre brekkasje
* Testet og dimensjonert = høyere sikkerhet
Les også: 150 millioner i skuffer og skap
Skrustikke til alle
Nesten samtlige varebiler som selges innreder varerommet på en eller annen måte. Et av de største områdene er kampanjer på forskjellige typer ”konseptbiler” fra fabrikk eller importør, gjerne rettet mot håndverkere
For også de 3-4 store leverandørene av systeminnredning har slike ferdige konsepter til mange forskjellige bransjer. Og til nesten alle aktuelle biler.
Men håndverkere viser seg ofte å ha svært klare meninger om hvordan bilene skal innredes, og vil gjerne ha spesialløsninger tilpasset sine spesifikke behov.
Når den enkelte håndverker deretter har gjort sine tilpassinger, da er bilene ofte mer personlig preget enn fagpreget.
- En populær sak har vært skrustikke, som jo er et typisk rørleggerverktøy. Men når vi har demonstrert dem for elektrikere og snekkere, vil nesten alle ha det.
Et knippe andre store innredningsaktører
Toolpack, www.toolpack.no
Easypack, www.easy-pack.no
Sortimo as, www.sortimo.no
NSI Innredninger, www.nsi.as
Etac as, www.bott.no
Dyre kulelagerskuffer
En typisk innredning består av en reol på hver side pluss en reol som tetter en sidedør. I tillegg kommer gjerne opphevet gulv med skuffer under.
Litt forskjell er det likevel på en typisk snekkerbil kontra elektriker og rørlegger. Snekkerbilen har oftest mer åpne løsninger basert på reoler og hyller. Rørleggeren og spesielt elektrikeren vil gjerne rydde vekk sine små og dyre dingser.
- Derfor er sistnevnte ofte også betydelig dyrere innredet. En elektrikerbil med masse kulelagerskuffer med fullt uttrekk og låsing kan fort bli dobbelt så dyr som en snekkerbil med bare hyller.
Hvilken bil man velger i de forskjellige kassebilsegmentene spiller imidlertid ingen rolle. Varerommet på disse bilene blir bare mer og mer forkantede og identiske.
PÅ TRANSPORT 2011 FINNER DU VAREBILINNREDNING FRA DISSE UTSTILLERNE /(KLIKK OG SØK PÅ INNREDNING)
- Noen forskjeller er det jo. I Caddy går for eksempel hjulbuen i ett med hjørnestolpen, som krever litt ekstra tilpassing.
Noen biler leveres med varmeapparat som forvansker ting. Men generelt kan standardreolene gå om hverandre i de aller fleste biler.
Downsizing er et nøkkelord for tiden. Austad peker på at tar man steget fra mellomstor ned mindre kassebil, da får man nødvendigvis mindre med seg.
- Vi ser det blir viktigere og viktigere med nyttelast, altså lettere innreding. Men derfor jobber også alle aktørene med akkurat dette. En annen sak er jo at det også blir mindre rom mellom reolene.
Holder to bil-liv
Austad ser imidlertid en klar trend i at varebilkjøperne først kjøper bil – og så begynner de å tenke på innredningen.
- Derfor blir vi gjerne kontaktet vel sent i prosessen. For kunden handler det derfor ofte mer om vi har varene og hvor fort vi kan levere enn om å skreddersy til hans behov.
Men en varebilinnredning av god kvalitet og som vedlikeholdes skikkelig bør kunne vare like lenger som to biler, kanskje tre. Likevel melder Austad om svært lite overflytting av innredning.
- Min hypotese er at det til dels er avhengig av bilmerke og hvilke summer man bruker. Kjøper man dyr bil koster det forholdsvis mye mindre å få skreddersydd en innredning til akkurat den bilen.
- Dessuten blir det jo stadig mer vanlig å lease innredningen også, og da er det kanskje mindre aktuelt å flytter den over. Vi tilbyr leasing av innredingen separat, men ofte følger det bilen gjennom leasingselskapet.
Tenk sikkerhet
Det stilles i dag ingen krav til montering av varebilinnredning, men ekspertene anbefaler på det sterkeste at dette gjøres av folk som kan det.
- Du kan jo tenke deg hva som skjer ved en kollisjon og en 20-kilos skrustikke kommer flyvende. Eller en reol 200 kilo verktøy! Våre montører har jobber lenge med nesten alle bilmerkene og vet hvor skruene skal sitte. Vito leveres for eksempel med ferdig gjengede hull.
Det er heller ikke spesielt dyrt. Austad regner med at montering av reoler i en typisk håndverkerbil tar mellom 2,5 og 4 timer, avhengig av modell og mengde innredning. Men for biler med mye ekstrautstyr som LED-lys, spesielle festeanordninger og annet tar fort 6 timer.
Et knippe andre store innredningsaktører
Toolpack, www.toolpack.no
Easypack, www.easy-pack.no
Sortimo as, www.sortimo.no
NSI Innredninger, www.nsi.as
Etac as, www.bott.no