Urovekkende konkursutvikling

Kanskje var våren 2012 uvanlig snill? Tolker vi konkursfrekvensen i transportbransjene hittil i år, synes 2013 å ha vært særdeles mye tøffere.

Publisert

OBS: Oppslagsbilde kun til illustrasjon.

NÆRINGSLIV: Bare i mai noterer vi 30 konkurser i sektoren «Godstransport på vei». For årets første fem måneder er tallet 112. Det er en dramatisk stigning fra 46 konkurser i samme periode i 2012 – eller hele 143 prosent.

Generell økning

Tallene sammenfaller med en økning i konkurser for næringslivet som helhet: For årets fem første måneder er riktignok stigningen «bare» 15,1 prosent på landsbasis opplyser Konkursregisteret. Men i mai i år ble det registrert 31,9 prosent flere konkurser og tvangsavviklinger enn i mai 2012.

– Også for april så vi en økning i konkurstallene, mens tallene for mars lå noe lavere enn i fjor. For næringslivet som helhet er det nok ennå for tidlig å si om vi nå er inne i en ny, langvarig utvikling med økende konkurstall, sier underdirektør Karl Erik Rørmark ved Konkursregisteret.

Mer finmasket nett

Lesere som fulgte YrkesBils konkursoversikter i fjor må være oppmerksom på at de enkelte tallene vi publiserer i år og i fjor ikke er direkte sammenliknbare. For 2012 forholdt vi oss til virksomheter registrert i foretaksregisteret, mens vi i år tar med alle virksomheter i enhetsregisteret.

Dermed får vi i år også med oss flere av de minste foretakene. Ettersom transportbransjene, og spesielt «Godstransport på vei», «Andre post- og budtjenester» og «Turbiltransport» er preget av enkeltmannsforetak, vil presisjonen i tallene øke.

Fjernes etter ett år

En utfordring med tallmaterialet og sammenlikning av perioder er likevel at personlige konkurser fjernes fra det åpne registeret ett år etter at konkursbehandlingen er avsluttet.

- Dette kan forklare noe av det store hoppet fra i fjor til i år, men det er likevel høye tall for sektorene, medgir underdirektør Rørmark.

Tall for de enkelte bransjene

Slik er utviklingen i konkursåpninger for de forskjellige sektorene fra 2012 til 2013, per 31. mai.

  • Godstransport på vei, fra 46 til 112, eller 143 %
  • Andre post-og budtjenester, fra 13 til 31, eller 138 %
  • Flyttetransport, fra 1 til 1, ingen økning
  • Rutebiltransport, by og land, fra 0 til 3 (egentlig turbiltransport?)
  • Turbiltransport, fra 4 til 3, ned 25 %

Vi kan imidlertid merke oss at andelen AS-er er lav blant konkursåpningene, med kun 37 av 112 virksomheter (33 %) innen godstransport.

Kun 3 av 31 budtjenester var AS, mens ingen av konkursåpningene i turbil, rutebil eller flyttetransport var AS-er.

OBS: Du finner komplett konkursoversikt i førstkommende YrkesBil

Powered by Labrador CMS