-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway:
Aftersales Operations Specialist
-
XPeng Motors Norway:
Warranty Specialist
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
Urovekkende konkursutvikling
Kanskje var våren 2012 uvanlig snill? Tolker vi konkursfrekvensen i transportbransjene hittil i år, synes 2013 å ha vært særdeles mye tøffere.
OBS: Oppslagsbilde kun til illustrasjon.
NÆRINGSLIV: Bare i mai noterer vi 30 konkurser i sektoren «Godstransport på vei». For årets første fem måneder er tallet 112. Det er en dramatisk stigning fra 46 konkurser i samme periode i 2012 – eller hele 143 prosent.
Generell økning
Tallene sammenfaller med en økning i konkurser for næringslivet som helhet: For årets fem første måneder er riktignok stigningen «bare» 15,1 prosent på landsbasis opplyser Konkursregisteret. Men i mai i år ble det registrert 31,9 prosent flere konkurser og tvangsavviklinger enn i mai 2012.
– Også for april så vi en økning i konkurstallene, mens tallene for mars lå noe lavere enn i fjor. For næringslivet som helhet er det nok ennå for tidlig å si om vi nå er inne i en ny, langvarig utvikling med økende konkurstall, sier underdirektør Karl Erik Rørmark ved Konkursregisteret.
Mer finmasket nett
Lesere som fulgte YrkesBils konkursoversikter i fjor må være oppmerksom på at de enkelte tallene vi publiserer i år og i fjor ikke er direkte sammenliknbare. For 2012 forholdt vi oss til virksomheter registrert i foretaksregisteret, mens vi i år tar med alle virksomheter i enhetsregisteret.
Dermed får vi i år også med oss flere av de minste foretakene. Ettersom transportbransjene, og spesielt «Godstransport på vei», «Andre post- og budtjenester» og «Turbiltransport» er preget av enkeltmannsforetak, vil presisjonen i tallene øke.
Fjernes etter ett år
En utfordring med tallmaterialet og sammenlikning av perioder er likevel at personlige konkurser fjernes fra det åpne registeret ett år etter at konkursbehandlingen er avsluttet.
- Dette kan forklare noe av det store hoppet fra i fjor til i år, men det er likevel høye tall for sektorene, medgir underdirektør Rørmark.
Tall for de enkelte bransjene
Slik er utviklingen i konkursåpninger for de forskjellige sektorene fra 2012 til 2013, per 31. mai.
- Godstransport på vei, fra 46 til 112, eller 143 %
- Andre post-og budtjenester, fra 13 til 31, eller 138 %
- Flyttetransport, fra 1 til 1, ingen økning
- Rutebiltransport, by og land, fra 0 til 3 (egentlig turbiltransport?)
- Turbiltransport, fra 4 til 3, ned 25 %
Vi kan imidlertid merke oss at andelen AS-er er lav blant konkursåpningene, med kun 37 av 112 virksomheter (33 %) innen godstransport.
Kun 3 av 31 budtjenester var AS, mens ingen av konkursåpningene i turbil, rutebil eller flyttetransport var AS-er.
OBS: Du finner komplett konkursoversikt i førstkommende YrkesBil