-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
TraXon feirer en million med en ny utgave
Fra den ble presentert på IAA i 2012 har ZFs TraXon utviklet seg til å bli en bestselger blant transmisjoner til tunge biler.
TraXon er mer enn en girkasse. Den er en plattform for transmisjonssystemer og ble en hit allerede fra de første bilene kom med den i 2014.
Automatisert manuell kasse, som det heter, med 12 eller 16 utvekslinger forover og med 99,7 prosent effektivitet på det meste. Lavt forbruk og tilsvarende utslipp er selvfølgelig blant det konstruktørene konsentrerer seg om.
Det har vært nyheter og forbedringer hele veien. En ny krype-funksjon, for eksempel, som gjør at bilen begynner å bevege seg så snart bremsepedalen slippes.
Eller en ny modus for nøye manøvrering der clutch-inngrepet er begrenset til 75 prosent, som gjør det mulig med mer presis posisjonering av bilen.
Og for ikke lenge siden kom hybrid-modulen som inneholder en 120 kW elmotor og en clutch som kan koble vekk forbrenningsmotoren.
Men nå er det åpenbart snart ikke mulig å forbedre den mer, så man jobber med en versjon 2.0 som skal i serieproduksjon neste år.
Den vil blant annet inneholde ZFs egen mekatronikk og en ny elektronisk kontrollenhet som sikrer for eksempel cybersikkerhet på en helt annen måte og den vil få muligheter til å bli oppdatert over mobilkommunikasjon, såkalt OTA.
De første årene var det bare fabrikken i Friedrichshafen som produserte TraXon. Og det var der nummer 500.000 ble produsert i april 2022. Så kom fabrikkene i Jiaxing (Kina) og Sorocaba (Brasil) inn i bildet også, og dermed har vi nummer en million allerede halvannet år etterpå.
Det er ingen grunn til å tro at tempoet vil synke med den nye versjonen.