-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Isuzu på hjemmebane
I Norge kjenner vi Isuzu stort sett som en av de tøffere pickupene. Hjemme, og på mange markeder, er de imidlertid tilstede i alle tungbil- og bussklasser. Noe de viste på Tokyo-utstillingen.
Isuzu er også Japans eneste selvstendige lastebilprodusent. De var lenge forlovet – og vel så det – med General Motors. Det eneste som henger igjen av det er at det fremdeles er et visst samarbeid med Hino.
Og det samarbeidet kommer via en historisk omvei. For da Isuzu og GM var sant var også Toyota en liten del av partnerskapet. Og der kom Hino inn, for Hino er jo Toyotas tungbilarm.
I dag er ikke samarbeidet tettere enn at den store Hino Profia deler noen komponenter med Isuzus største: Giga.
Den sto selvfølgelig også på Tokyo Motor Show med mange nok støttefunksjoner til at de kalte den en verdenspremiere.
Dessuten er bilens eget monitoring/overvåkings-system, som er døpt MIMAMORI, bygget ut slik at det nå overvåker alle overvåkingssystemene også.
En flunkende ny buss er også et Hino-Isuzu samarbeid: Erga Duo var den døpt. Hybrid og ledd – ikke verdens vanligste kombinasjon. Og selvfølgelig en verdenspremiere.
Men det er egentlig ikke noe på den store standen deres som angår oss, bortsett fra den ene underholdningsbiten som de hadde døpt FL-IR.
En helhjertet konseptdesign som først og fremst var stil, men som selvfølgelig ble presentert med en herlig blanding av en rekke saklige argumenter og alibier. «Utviklet for langdistansesjåførene som har behov for å føle seg sikre, trygge og stimulerte (!)» og for å «vise tankene bak fremtidens distribusjons-nett» og dessuten var det noen dype hav blandet inn i det hele.
Man har tatt ultralyd-teknikken fra enkelte akvatiske mammaler – de som bruker slike bølger for å orientere seg når de svømmer i formasjoner – for å utvikle en platooning-teknologi for fremtidens lastebiler.
Det er en del aerodynamiske finter her også – for eksempel spoilerne langs siden av førerhuset som holder luftstrømmen på plass, også bakover på semien (det var bygget en skalamodell for å vise hvordan man tenkte seg resten av ekvipasjen).
Det ble beskrevet ting som skjedde inne i førerhuset også. Endret lay out på dashbord og seter som sleidet sammen til helbenk, når bilen gikk over i autonom modus for eksempel.
Men det hele er bare en fantasi som egentlig tok seg veldig bra ut. Og med en front som så ut som en moderne versjon av et amerikansk art noveau strømlinjetog kan ingen være i særlig tvil om at det er krefter – store krefter – man skal virkelig gi inntrykk av her.