-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hino inn i fremtiden
Bilutstillingen i Tokyo er mye mer enn personbiler. Den store motorsykkel-industrien er på plass, og det som finnes av tunge biler blir vist frem. Også som fantasifulle fremtidskonsepter.
Det var litt overraskende at det skulle være Hino som først slo seg sammen med israelske REE og bygget en fremtidsbil.
REE har tidligere vist et el-motor-i-hjulet forslag, men den første bilen de antydet systemet sitt på var en normal sedan.
Nå er oppskriften presentert i praksis, og det på en 6x6 plattform med åpenbare muligheter.
Hino drar kanskje det hele litt langt når de omtaler sin «FlatFormer» som skal «optimalisere våre liv». Men siden de allerede har bestemt seg for at årets presentasjon skal skje under slagordet «Transporting Every Happiness» kan man kanskje tillate seg å bli litt blomstrende i språkdrakten.
Oppskriften er spennende. Det er rullebrett-filosofien, helelektrisk der alt er samlet under et flatt gulv. SÅ kan man bygge hva som helst oppå.
Men inne i denne beskrivelsen finner man smarte motorer i hjulene med god kontroll på momentet, man finner et skivebrems-system koblet direkte til motorene, man finner en integrert opphengning og styring – der elektronikk hjelper til å forutse fjæringsbevegelsene og der fjæringsveien var lang på originalversjonen: 150 mm for et 17 tommers hjul.
(Artikkelen fortsetter under videoen)
Vi har ingen aning om dimensjonene på FlatFormer-hjulene bortsett fra at det er ganske åpenbart at de to forhjulene er vesentlig større enn de fire bak. Vi vet ikke hvilke hjul det er heller forresten. Det kan være en av de luftløse konstruksjonene fra Bridgestone eller Michelin, eller noen av de andre.
Dessverre er Hino forsiktige i informasjonsstrømmen sin. Det eneste de forteller er at FlatFormer måler 4700 x 1700 x 335 mm og at Li-Ion batteriene har en kapasitet på 50 kWh med motorer på til sammen 170 kW.
Men – som sagt – det blomstrende sparer de ikke på. Ta denne for eksempel:
«By sparking metabolism of old and new in our lives and communities, FlatFormer can dynamically vitalize our urban areas and create prosperous and sustainable societies where people can connect with each other and each individual is able to achieve happiness.»
Intet mindre.
Men det er verdt å nevne at i den seriøse enden viser Hino også en rekke nye sikkerhets- og sjåførstøtte-systemer – på beskrivelsene er det imidlertid vanskelig å si om de går utenpå det europeiske produsenter byr på.
Men på ett område høres det ut som om japanerne har kommet enda litt lenger.
I beskrivelsen av deres andre konsept – en Profia (velkjent sliter) i hybridversjon (på bildet under) fortelles det også om et GPS-system som ved hjelp av kartverket, sensorer om bord og 3D informasjoner på kartet forutser bilen bakker og svinger inntil 100 km. unna.
Det de kaller verdens første AI-innslag på dette området, driver kontinuerlig kontroll og justering av drivlinjen, der den også tar hensyn til vekten på lasten. Minimalt forbruk er selvfølgelig formålet.