-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Digitale hengerfester
Ny og digital teknologi i hengerfestet gjør at VBG nå hevder de kan tilby helt nye løsninger som gir økt sikkerhet og enklere bruk.
Antakelig skal vi ikke mange år bakover før en del lastebilfolk ville stusset om man snakket om digitale hengerfester.
Men nå skal selvsagt alt digitaliseres og «snakke sammen».
– Med digital teknologi har vi gitt koblingen helt nye funksjoner. Og dessuten åpnet muligheten for både å oppgradere med flere funksjoner og ikke minst integrere koblingen i lastebilens digitale systemer, sier Kjetil Håkonsen. Han er Business Unit Manager i VBG Group Sales Norge.
Sensorteknologi gir ifølge VBG nye muligheter for både sikkerhet og bekvemmelighet.
Systemet kan leveres i flere varianter, og kan oppgraderes med ekstra funksjoner senere. Man kan for eksempel bli varslet om såkalt saksing: Holder man på å få en saksing får sjåføren et tydelig varsel om dette, slik at man kan forsøke å «hente seg inn igjen».
Hjelp når man skal koble på hengeren blir også tilgjengelig.
Ved bruk av radarsensorer veiledes sjåføren for en rask og sikker tilkobling, og kan spares for antall ganger ut og inn av førerhuset. Hengeren kobles på via det nye systemet, før sjåføren går ut og kobler slanger og kabler.
– Selv om produktet utvendig ser ut som man forventer av et VBG produkt, er mye nytt på innsiden, sier Håkonsen.
En helt nykonstruert luftservo er basert på patentert VBG-teknologi. Det skal gi mer pålitelig funksjonalitet og gjøre det enklere for påbyggeren.
– De nye koblingene har betydelig mindre dimensjoner som gir mer plass for påbyggeren og mer handlingsrom for sjåføren. Den nye luftservoen gir redusert risiko for luftlekkasje og det er en forbedret beskyttelse for lås og signalstift, sier Kjetil Håkonsen.
Til den nye generasjonen koblinger kommer det også en helt nykonstruert ventilboks med push-in-nipler og forsterkede hengsler som enkelt kan monteres forskjellige steder på bilen.
Vekten på denne er også halvert og nye håndtak hevdes å gjøre det enkelt å manøvrere selv med arbeidshansker.
De nye koblingene er sertifisert etter UNECE R55 og den nye serien introduseres trinnvis i løpet av høsten, og først ut var VBG 795 V-3 som ble lansert siste uken i september.