-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nye busser, nytt innhold
Ca. 1600 nye busser skal gjøre Oslobussene fossilfrie innen 2020. Ikke rart nesten 100 potensielle leverandører møtte på Ruters Leverandørkonferanse i Oslo i dag.
BUSS: - Vi har ikke alle svarene, men vi har en rekke spørsmål. Det vi vet er at vi ikke kan vente til all teknologi er klar og alle standarder er på plass, sa Ruter-direktør Bernt Reitan Jenssen (bildet).
Han fortsatte: - Så vi kommer sikkert til å gjøre noen feil, og vi kommer sikkert med noen gale svar. Men ved hjelp av dere håper vi de blir svært få.
Reitan Jenssen-sitatene over er en oppsummering av innledning og avslutning på en daglang konferanse der han hadde samlet egne fagfolk, og elbuss-spesialister fra hele Europa.
Agenda var å redegjøre både om Ruters ambisiøse fossilfri-planer og om Ruters mange ubesvarte spørsmål.
For en utenforstående kyniker virket dette som om Ruter med et genialt grep har unngått store deler av konsulentregimet. De spør i prinsippet de kommende leverandørene om hvilken linje de bør legge seg på.
Typisk eksempel: TØI ønsket å vite hvordan Ruter skulle løse problemene med oppvarming, og viste ganske omfattende til at det er visse problemer med elektrisk oppvarming av elbiler.
- Det overlater vi til leverandørene, var Ruters eksemplarisk pragmatiske holdning.
En av grunnene til den imponerende store interessen kan delvis forklares med en bisetning i innledningen til Ruters styreformann, Bernt Stilluf Karlsen:
- Dette kan vi gjøre. Vi har økonomien med en kjøpekraft på 750 millioner årlig.
For det dreier seg tross alt om å bytte ut ca. 1.200 busser, og samtidig øke parken med 3-400 busser frem mot 2020. Med andre ord et program der kontrakter må skrives senest neste år.
En annen grunn til den store interessen var det en av de utenlandske leverandørene som formulerte: - Vi må gratulere Ruter med virkelig å ville gjennomføre en komplett utrulling, og ikke bare lage enda en show-forestilling.
Også der var direktør Jenssen klar: - Dette er ikke et nytt forsknings- og utviklingsprosjekt! Her regner vi med at alle problemer løses av leverandørene, og dette skal skje kjapt, kjapt, kjapt!
- Hadde dere spurt meg for tre år siden hadde jeg sagt at dette tilhører fremtiden. I dag sier jeg at dette er i morgen!
Noen konkrete punkter fra foredragene er verdt å ta med seg.
Det var helt åpenbart at nå er elektriske busser definert som batterielektriske busser. Trolleybusser er valgt bort. Kanskje ikke helt, men de ligger definisjonsmessig mer opp mot trikk enn buss.
Dessuten var Daimler etter det vi kunne se den eneste bussprodusenten som ikke var representert på leverandørkonferansen.
I følge Bertel O. Steen er grunnen at man i samarbeid med Daimler Buses/Mercedes-Benz har besluttet ikke å delta på konferansen da strategien for fremtidens busser fra Daimler foreløpig er konfidensiell.
- Derfor ønsker vi ikke på nåværende tidspunkt å delta i en åpen konferanse hvor andre leverandører er tilstede. Vi har derimot stilt oss åpne for å presentere vår strategi i et lukket møte med Ruter og den informasjonen som da presenteres vil være konfidensiell.
Nå oppdaget ikke YrkesBil andre produsenter som delte ut sekretessbelagt informasjon heller da, de fleste var der for å lytte og for å møte.
Og møte-aktiviteten ble på fantastisk vis fasilitert av Zeros Jenny Skagestad. Hun inviterte de fremmøtte opp til mikrofonen. De fikk tre oppgaver: oppgi navn og hvem de representerte. De ble bedt om å presentere sin virksomhet med tre nøkkelord. Og de ble spurt om hvem de ønsket å møte blant de andre deltakerne. (Transnova-representanten ga det aller beste svaret på det siste: «Folk med glimrende ideer og ingen penger»). Og i bakgrunnen sto Skagestads kollega, Ingvild Kilen Rørholt med nådeløs stoppeklokke. Vi har aldri opplevd et mer effektivt dating-opplegg før.
YrkesBil kommer selvfølgelig tilbake til satsingen. Denne websnutten er kun for å slå fast at det er skikkelig action i arbeidet for Oslos fremtidige kollektivtransport for tiden. I hvert fall de ca. 45 prosent som bussene tar seg av.