-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Noen må betale for hybridteknologien
Dieselelektriske lastebilhybrider fungerer utmerket, viser Volvo. Men noen må betale for å gjøre teknologien kommersielt tilgjengelig.
TESTING: Posten i Trondheim har en av 50 tilsynelatende velfungerende FE hybridlastebiler i drift fra Volvo.
FE-bilene går i daglig drift hos kunder spredd over hele Europa.
Typiske bruksområder for hybridene er renovasjonskjøring og nærdistribusjon. Det er på slik kjøring, med mye stop&og, at hybridsystemets fordeler kommer til full rett.
Dvs. at det gir et betydelig senket dieselforbruk (rundt 15 til 20 % avhengig av kjøretype), og da selvsagt tilsvarende senket lokalutslipp av uønskede gasser og partikler
I Norge var det altså Posten i Trondheim som fikk den første FE-hybriden til Norge. Dette er en parallellhybrid, den kan altså gå enten på strøm, diesel eller begge deler.
Dieselmotoren er en 7-liter med 300 hester og 1160 newtonmeter. Den elektriske motoren drevet av litiumbatterier og yter 120 kW. Bilen har I-Shift automatisert girkasse.
Erfaringene med de 50 bilene som hittil er levert, viser i følge Volvo en pålitelighet helt på linje med alminnelige dieselbiler.
Problemet, da? Å åpne et marked som gjør det mulig å levere biler til en lønnsom pris.
Dagens FE-hybrider sparer altså eierne betydelige drivstoffkostnader målt mot en tradisjonell pris. Men dette er langt fra nok til forsvare merkostnaden til innkjøp av kjøretøyet slik prisbildet er nå.
- Kostnadene ved hybridteknologi tvinger prisen så høyt opp at det er vanskelig for kunden å oppnå økonomisk vinning på kort sikt. Når det er sagt, skaper den definitivt godvilje, og et selskap som viser at det prioriterer miljøet kan ha mange fordeler av dette, sier forretningssjef for alternative drivlinjer hos Volvo Trucks, Christina Eriksson.
- I løpet av et par års tid er imidlertid Volvos mål å havne på et mer kommersielt bærekraftig kostnadsnivå.
Med i bildet er forhåpning til at den fremtidige EU-lovgivningen, som også innbefatter å sammenligne drivstofforbruk for tunge lastebiler, vil gi hybridkjøretøyer et løft.