-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Europas bestselgende hybridlastebil?
Høsten 2012 synes allerede å ha blitt stemplet som lastebilhybridenes tidsalder. Bilen på bildet kan i øyeblikket være bestselgeren i Europa.
IAA Hannover: Det nærmer seg 2012s desiderte høydepunkt for lastebilprodusenter – den annet-hvert-årlige internasjonale nyttekjøretøymessen i Hannover.
Alle slike messer har opp gjennom tidene fått et eller annet markedsfenomen eller teknologi knyttet til seg. Ofte skjer det styrt av arrangørene, når de har en god følelse for tidsånden.
Men nesten like ofte skjer det fordi et eller annet er i emning i markedet – og fordi lastebilprodusenter, som alle andre mennesker, er flokkdyr.
Det siste 10-året spesielt, har varianter over miljøbevissthet og miljøteknologi vunnet fram. Men både «CO2» og «Euro 6» er etter hvert blitt så oppbrukt at selv markedsførere nå begynner å gå leie. Derfor må de grave litt – men bare litt – dypere i materien for å finne nye knaggeord å henge det samme budskapet på.
For i år er det derfor YrkesBils spådom at «HYBRID» kommer til å bli ordet som kastes etter deg på absolutt samtlige stands i Hannover.
Daimler har for eksempel akkurat sendt ut melding om at deres Mercedes Atego BlueTec Hybrid ikke bare allerede er Europas første masseproduserte hybridlastebil – men også bestselgeren.
Nå er ikke hybrid et spesielt utdypende ord i seg selv. Meningen er å forklare at man bruker to eller flere forskjellige fremdriftsteknologier samtidig, hvorav el-drift i dag underforstått er en av dem.
En krysning, eller kjøter, kan man godt si.
Det er også mulig å tenke seg at forskjellige hybridteknologier kun er noe vi har en kort stund nå, mens man leter etter mer permanente løsninger som kan erstatte fossilt brennstoff.
De fleste eksperter vi har lyttet til, ser imidlertid for seg at vi i all overskuelig fremtid kommer til å kjøre en rekke forskjellige løsninger samtidig – og blandet. Altså hybrid.
Så hva er det med Atego Hybrid?
- Bilen går i vektklasse opp til 12 tonn, og fungerer til distribusjon i byområder eller annen kortdistansetransport.
- Atego-utgaven heter 1222L, og er oppgitt å være den eneste hybriden med europeisk 29-typegodkjenning
- Den er hittil levert i 110 eksemplarer siden 2010. Små volumer så langt, men altså nok til å bli bestselger i Europa.
- I følge Daimler yter den 12 prosent bedre forbrukstall enn en tilsvarende konvensjonell lastebil.
- Hybridteknologien er såkalt parallellhybrid, som betyr at bilen kan drives av begge drivkilder enten hver for seg eller samtidig.
- Den ene drivkilden er en firesylindret Euro 5-diesemotor på 4,8 liter som yter 218 hester. Den andre drivkilden er vannkjølt elmotor med maks ytelse tilsvarende 60 hester, og som drives av litiumbatterier.
- Vekten på hybridsystemet er 350 kilo, og spiser dermed kun beskjedent av bilens nyttelast.
Bilen på bildet har vært i drift hos det lille sørtyske distribusjonsfirmaet Klotz, som oppgir at de har kjørt bilen 60.000 km helt uten problemer eller uventede verkstedsbesøk.