-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Elektrisk Scania på gang
Scania og Siemens jobber med en elektrisk drevet lastebil. Den forberedes for drift mellom jerngruven i Pajala og jernbanen i Svappavaara nord i Sverige.
- Dette er ett av mange prosjekter hos Scania for å finne nye, drivstoffbesparende fremtidsalternativer, opplyser Sara Bengtsson, leder for Scania Public Affairs.
Lastebiler skal frakte jernmalm døgnet rundt de omtrent 150 kilometerne til Svappavaara for lossing over på Malmbanan. Jernbanelinjen frakter malmen til en havn langs norskekysten.
Hengekabler mest sannsynlig
I en nylig publisert rapport uttrykker svenske transportmyndigheter, Trafikverket, at de mener elektrisk drevne lastebiler, enten ved bruk av overhengende kabel eller skinner på veien, som et realistisk alternativ.
En overhengende ledende strømforsyning er sannsynligvis den eneste realistiske løsningen om strekningen skal elektrifiseres, ettersom veien er bygget over blant annet myrer og i kupert terreng.
- Utviklingen av våre elektrifiserte kjøretøy må gjøres trinn for trinn, forklarer Johan Lindström (bildet i karusell), ingeniør hos Hybrid Systems Development, NBB.
- Vi bruker elektrifiserte girkasser som ble utviklet i hybridprosjekter, men så må en kraftig elektrisk motor kobles til drivlinjen for å kunne trekke opptil 90 tonn nyttelast med kun bruk av elektrisitet.
Avansert system oppdager kablene
Siemens teknologi, kjent som eHighway, ligner eldre trolleybusser, men er langt mer avansert. Systemet i lastebilen oppdager om det er overhengende kabler via en lasersensor og hever spenningsfangerne.
En hall-sensor overvåker at lastebilen følger kabelen, og spenningsfangerne flytter seg fremover og bakover lateralt for å sikre sammenhengende kontakt.
Siemens har bygd en fire kilometer lang testbane utenfor Berlin, Tyskland.
Den utfordrende delen var å konstruere systemet for når at bilen å hyppig kobles av og på strømforsyningen, for eksempel ved forbikjøring, hvor lastebilen drives fram av dieselmotoren.
Svenske transportmyndigheter har foreslått at overhengende kabler først skal installeres langs en 12-kilometers strekning av veien mellom Pajala og Svappavaara for å skaffe erfaring til videre utvikling.