OMBYGGET: Voyah Dream tilbys i det norske markedet som toseters varebil på grønne skilter.

Her er Voyah Dream som varebil

Importøren mener dette vil være en drømmebil for håndverkere. Nå er også prisen satt.

Det er Electric Way, et selskap heleid av Sulland-gruppen, som er eksklusiv importør og distributør av det kinesiske elbilmerket Voyah i Norge.

Nykommeren Dream er i utgangspunktet ingen varebil, men en MPV (flerbruksbil) tilpasset storfamilier, drosjeeiere og andre med behov for komfort og plass. 

Bilen er 5,3 meter lang, 1,95 meter bred og leveres i utgangspunktet med syv seter, hvorav fire har massasjefunksjon og tre har isofix-fester.

– Håndverkerdrøm

Nylig ble det også kjent at importøren vil tilby Dream som grønnskiltet varebil. 

De har engasjert den velkjente norske ombyggeren Lafinto til å ta ut seter, montere skillevegg og andre nødvendige endringer. 

– Voyah Dream med to seter er drømmebilen for håndverkere som liker det lille ekstra, uttalte Torje Sulland, CEO Electric Way til BilNytt.no nylig, da han viste frem eksempel på varebil-innredning med skuffer i en Dream.

Bilen har firehjulsdrift og luftfjæring. Maks effekt er på 429 hk og rekkevidden er oppgitt til 482 WLTP-kilometer. 

Ifølge importøren er utstyrsnivået høyt og bilen tar deg fra null til hundre på 5,9 sekunder, om det måtte være viktig.

OPPBEVARING: Torje Sulland i Electric Way viser noen av de nyttige egenskapene i den Lafinto-ombygde Voyah Dream varebil.

741.000 kroner

Pål Tømmerhol, PR- og markedsansvarlig i Electric Way, opplyser til YrkesBil at prisen på varebilen er 741.000 kroner eks. mva.

For å komme frem til dette tar han utgangspunkt i prisen på syvseteren som er 934.000 kroner, legger på 48.000 kroner for ombyggingen, og får da en total på 987.000 kroner inkludert mva. 

Men siden varebilen i all hovedsak er interessant for proffsegmentet, som kan trekke fra mva. blir prisen eks. mva. den mest reelle i yrkesbilsammenheng.

Importøren opplyser at de ikke har satt noe salgsmål på modellen i antall.

– Men vi ser for oss at salget vil fordele seg rundt 50/50 mellom personbilen og varebilen, sier Tømmerhol.

– Hva er Voyah Dreams største styrke i varebilversjon?

– Da vil jeg si 480 kilometer, firehjulsdrift, luftdemping og bra hengervekt. Dette er en komfortabel og luksuriøs varebil, sier Tømmerhol.

1.200 kilo hengervekt

Lasteromsvolum og maks tillatt nyttelast er selvsagt vesentlige opplysninger om en varebil, men Tømmerhol opplyser at de ikke har disse tallene klare ennå.

Tillatt tilhengervekt på varebilen er imidlertid 1.200 kilo. Taklast derimot er ikke tillatt.

Baksetene følger med bilen, så i teorien er det fullt mulig å tilbakestille til personbil – men du må nok påregne en del arbeid.

Se flere bilder av varebilen.
Powered by Labrador CMS