Varebil ut av gjørma

Med en uke igjen til halvgått 2013, ligger varebilregistreringene tilnærmet presis på 2012 nivå. VWs modeller tar kaka. Men segmentutviklingen bør bekymre litt.

Publisert

NÆRINGSLIV: Med bare en uke igjen av juni, ligger registreringsvolumet for varebiler kun 0,1 prosent bak 2012-nivået.

Tallene kommer etter en trang start på året, men er helt i tråd med hva de fleste importørene har spådd tidligere, at volumet i år skal ende opp svært nær 2012-tallene.

Ser vi på merkenivå, kan OFV-statistikken melde om 3 klare vekstvinnere, 3 merker som surfer pent med, men også om 4 merker som virkelig sliter hardt.

Spesielt VW Nyttes utvikling er bemerkelsesverdig, som øker fra en ekstremt god posisjon.

Men også Mercedes har, mye takket være en tilgang til et nytt segment med Citan, tatt en plassering de lenge har lystet etter.

Og Isuzu gjør det, i prosent vel å merke, ekstremt bra med kun en enkelt modell på paletten; D-max.

Tabellen viser merke, antall og markedsandel i 2013 og 2012, samt endring i prosent:

Toyota er merket som klart taper hardest, men det er også varslet. Hiace er ute av dansen for lengst – nye Proace kommer først og redder stumpene til høsten.

Men verken Opel, Fiat eller Nissan kan ha grunn til å glede seg over statistikken. Henholdsvis 10 og 36 og 37 prosent i minus må svi.

Skal vi peke på en enkelt varebilmodell hittil i år, så må det bli VW Transporter

Ikke bare har den nå over 50 prosent andel i segmentet mellomstore kassebiler. Jeg tror dermed trygt vi nå kan konkludere med at det er VW Nytte som har fanget de aller fleste tapte «Hiace-kundene» så langt i år.

Dessuten har Transporter igjen tatt tilbake rollen som Norges mest populære varebil. Broder Caddy er skjøvet ned fra toppen (men ligger bare 5 biler bak!). Og ikke bare det, den er kun slått av søster Golf av alle biler under 3,5 tonn.

Segmentbekymring?

Ser vi litt nærmere på tallene i de enkelt segmentene, er det imidlertid betydelig tilbakegang i volumet i de «ekte» varebilklassene.

Det vil si kassebiler enten de er små, mellomstore eller store. Også SUVer med grønne skilter går baklengs hittil i år, med kraftig nedgang i mai.

Segmentene som derimot øker er MPV, hvor VW Touran dominerer fullstendig.

Og pickup, hvor Amarok nå for alvor har Hilux bak seg. Med 501 biler per 24. juni, leder Amarok 67 biler på Hilux. Isuzu D-Max kommer på 3. plass med 317 biler, mens Ford Ranger følger i bakgrunnen med 181 biler..

# Merke

2013

%

2012

%

Endr. %

1. VW

5 704

37,4

5 088

33,3

12,1

2.Mercedes

1 436

9,4

976

6,4

47,1

3. Ford

1 384

9,1

1 351

8,9

2,4

4. Peugeot

1 292

8,5

1 250

8,2

3,4

5. Citroen

1 105

7,2

1 067

7

3,6

6. Toyota

906

5,9

1 701

11,1

-46,7

7. Opel

444

2,9

494

3,2

-10,1

8. Fiat

341

2,2

535

3,5

-36,3

9. Nissan

325

2,1

522

3,4

-37,7

10. Isuzu

317

2,1

139

0,9

128,1

Powered by Labrador CMS