-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Lastebilsektoren fortsetter å gi gass
Januar startet bra – og februar gikk enda bedre. Scania har dessuten åpenbart gjort noen smarte trix i segmentet 16 til 22 tonn.
Lastebilsalget har hittil økt 31-32 prosent målt mot samme tid i fjor (campingbiler ikke medregnet).
Og 2011 var som kjent et gedigent oppgangsår målt mot 2010.
Det er de største og tyngste bilene som utgjør det største volumet.
For februar isolert presterte Volvo og Scania nesten identiske resultater, dette er et spennende race! Problemet for Volvo er at de sliter med etterslepet av en treg start.
Og det handler ikke bare som man kan tro om de aller sterkeste bilene.
Jeg har talt opp 14 Scania R730 på statistikken for februar – og 14 stykker Volvo FH700 og 750 (to stykker av sistnevnte – jeg skal antagelig kjøre den ene om en drøy uke).
Men det betyr samtidig at også klassen over 22 tonn i overveiende grad er preget av biler med mer «fornuftige» ytelser mellom 500 og 600 hester.
Finurlig nok har nå Scania tatt grep i en klasse Volvo de siste årene har holdt som sin – 16 til 22 tonn. Med en dobling av antallet målt mot samme tid i fjor har østsvenskene gått fobi vestsvenskene med to biler i totalen.
Så langt. Det er fortsatt 10 måneder til markedsvinnere kan kåres.
Her er vektklassene kommentert hver for seg (med busser helt nederst).
Lastebiler (campingbiler ikke inkludert)
3,5 til 7,5 tonn – 21 prosent opp totalt. Mercedes leder, men Iveco, VW og Renault øker.
7,5 til 10 tonn – 79 prosent opp totalt. MAN kaprer ledelsen, og på andreplass ligger Fuso, Iveco og Renault side om side.
10 til 16 tonn – likt med i fjor totalt. Mercedes leder an for MAN. Så langt har ikke Volvo klart å holde trøkket på de lette bilene.
16 til 22 tonn – Øker med 53 prosent totalt! Og ikke nok med det, Scania har tatt teten foran Volvo også her. Men Mercedes følger tett på – her kan det blir fight mellom alle tre om gullet.
Over 22 tonn – de største bilene øker med 29 prosent. Scania tar for seg sin rettmessige del av markedsøkningen. Volvo kom opp på Scania-nivå i februar, men drar med seg en dårlig start i totalen. Mercedes kommer sterkt på tredjeplass, med 46 prosent økning målt mot samme tid i fjor.
Over 16 tonn samlet – 31,2 prosent opp. Scania har komfortabel ledelse med tett på 40 prosent, målt mot Volvos snaue 35 prosent. Mercedes ligger på 13,4 prosent – men vi vet jo at ambisjonen er 15 prosent. DAF, Renault og Iveco har alle bedret salget i år, tilsynelatende mest på bekostning av MAN.
Alle biler over 3,5 tonn per 29. februar:
Scania – 266 biler, opp 36,4 prosent
Volvo – 238 biler, opp 19,6 prosent
Mercedes – 131 biler, opp 29,7 prosent
MAN – 71 biler, opp 34,0 prosent
Iveco – 29 biler, opp 81,3 prosent
DAF – 19 biler, opp 46,2 prosent
Renault– 18 biler, opp 157,1 prosent
Totalt – 858 biler, opp 27,5 prosent
(Resten er bobiler og andre merker)
Busser
Opp til 18 seter – minibusser går 7 prosent opp, ubetydelig endring, selv om Ford har startet året bra. Mercedes leder trygt.
18 til 26 seter – ned fra 9 til 2 busser. Dramatisk i prosent altså, men helt ubetydelig i volum. Mercedes og Iveco deler markedet med 50 prosent hver.
Over 25 seter – her er det stor økning så langt, pluss 85 prosent sammenliknet med samme periode i fjor, men det skyldes utlevering av store ordre hos Volvo (122) og MAN (31). For året som helhet ventes fortsatt nedgang i forhold til 2011. Scania på fjerdeplass har startet året med å selge 8 busser, og puster dermed Mercedes i nakken, som så langt har levert ut 11 busser i denne klassen.