-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Varebilsalget er på G
Ved inngangen til juni er varebilbransjen i ferd med å hente inn det «tapte» fra i vinter. Fortsatt er summen 10 prosent bak 2013-tallene, men
VAREBIL: … mai 2014 alene ligger 10 prosent over mai 2013.
Og bransjefolk er rimelig sikre på at det ved slutten av året er samme totalnivå på 2014 som 2013 – altså 30.000 biler pluss minus lommerusk.
Imidlertid er sammensetningen av biltyper og til dels merker fortsatt i kraftig endring.
Hovedtrekkene er klare: Alle kassebiler fra de små, mellomstore til de store selger som normalt. Det samme gjelder pickuper.
Derimot er det er nærmeste massakre i kategoriene MPVer og SUVer. I øyeblikket er det registrert nøyaktig 1000 færre slike biler enn i fjor på samme tid.
Av merkene ligger VW fortsatt supertrygt på kongetoppen, med 35,5 % markedsandel.
Det er imidlertid Caddy som drar det meste av lasset, målt mot i fjor, for samtlige andre VW-modeller sliter litt i motvind. Touran aller mest med halvering av salget.
I øyeblikket er det likevel Ford som har klart sprekeste utvikling.
Med 2. plass og 12, 1 % markedsandel har de for alvor distansert forfølgerne og tatt solid grep om sølvplassen i varebilsektoren.
Og det er splitter nye produkter som gjør susen. Lille Transit Connect og mellomstore Transit Custom faller helt tydelig i smak hos varebilkundene.
På tredje og fjerde plass ligger BOS-merkene Mercedes og Peugeot og sliter i lett motvind, med hhv. 9,2 og 8,7 % markedsandel.
For Mercedes del er det Vito og ikke minst Sprinter som trekker lasset, mens lille Citan ikke matcher introduksjonsåret 2013.
Peugeot har på sin side ikke fått ut de store volumene av elektrisk Partner ennå. Takten på 123 biler per utgangen av mai betyr i beste fall ketchupeffekt i andre halvdel 2014 - dersom anslaget på 1000 elektriske Partnere skal slå til.
Men El-Partner er likevel den klart mest solgte elektriske varebilen, med en markedsandel på 70 prosent.
Og Toyota har virkelig fått opp farten igjen. På femte plass med 8,1 % markedsandel puster de BOS-merkene i nakken. Det er pickupen Hilux som drar lasset, og dessuten firlingen Proace, som nå er klart større enn sine tre mer kjente søstre Expert, Jumpy og Scudo.
Tallene vi refererer til gjelder ved inngangen til juni 2014 målt mot respektive 2013, og er levert av Opplysningsrådet for Veitrafikken.
Komplett tabelloppsett med modeller og segmenter finner du i juniutgaven av YrkesBil.