FORSLAG: Statens vegvesen sender nå på høring forslag om å øke tillatt totalvekt for bestemte vogntog på enkelte veier.

Åpner for å øke tillatt totalvekt på utvalgte veier

Statens vegvesen sender nå på høring forslag om å øke tillatt totalvekt for bestemte vogntog på enkelte veier. Ferske rapporter viser stor samfunnsøkonomisk gevinst.

Hovedveiene og lastebilene har over tid utviklet seg til å tåle mer last. Nå endres også lovverket. 

«Denne endringen kan gi 116 millioner færre kjørte km på norske veier til glede både for de som betaler for transportene og for de andre trafikantene som møter færre lastebiler på turen sin. Mindre kjøring gir lavere utslipp, færre ulykker og kortere køer», skriver Statens vegvesen.

- Forslaget innebærer at hvert vogntog kan ta med seg mer gods på hver tur, som igjen gir færre turer. Det vil være positivt både for bedriftene, klimaet, sikkerheten og økonomien. Det er en viktig del av vårt oppdrag å legge til rette for næringslivets verdiskapning og mobiliteten for landet, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

Dette er forslaget

«Endringer i forskrift om bruk av kjøretøy §§ 5-4 og 5-5:

Vi foreslår å øke tillatt totalvekt fra 50 til 54/56 tonn for et begrenset utvalg lastebiler og vogntogkombinasjoner. Forslaget vil kun gjelde på veger som i dag er tillatt for 60 tonn totalvekt for tømmer- og modulvogntog. Vi foreslår i tillegg å gjøre det mulig å tillate 54/56 tonn vekter på veger som i dag er begrenset til totalvekt på 50 tonn, der bruene kan tåle slike vekter. Dette vil i så fall også kreve endring i veglistene.

- Økning av totalvekt for vogntog (3 akslet lastebil med 3 akslet slephenger) fra 50 til 54 tonn. 

- Økning av totalvekt for vogntog med 4 akslet lastebil (N3) med 3 akslet slephenger fra 50 til 54 tonn.

- I tillegg foreslår vi at slike vogntog med nullutslippsbil vil kunne få vektkompensasjon inntil 2 tonn, det vil si økning fra 50 til 54 tonn + inntil 2 tonn vektkompensasjon = 56 tonn. Om det foreligger vektige grunner til å forbeholde ytterligere vekt til nullutslippskjøretøy, imøteses innspill til dette».

Kilde: Statens vegvesen

Gevinster

På oppdrag fra Statens vegvesen har Transportøkonomisk institutt (TØI) utarbeidet to rapporter som vurderer de samfunnsøkonomiske gevinstene ved å tillate økte vekter på et utvalg kjøretøykombinasjoner generelt (TØI 1950/2023) og differansen dersom økningen forbeholdes kun nullutslippskjøretøy (TØI 2026/2024).

TØI har analysert effekten av hvordan økt tillatt totalvekt påvirker transportkostnader, trafikkarbeid, transportmiddelfordeling, vegslitasje, klimagassutslipp og øvrige eksterne faktorer. 

De finner at tiltaket kan gi betydelige samfunnsøkonomiske gevinster. Det er besparelsen i transportkostnadene som utgjør majoriteten av nytten. Ved åpning for alle lastebiler senkes transportkostnadene med hele 4 milliarder kroner hvert år, Tiltaket beregnes også både å spare liv og utslipp. 

Særlig positivt er det at tiltaket virker på dagens lastebiler uten å måtte vente på nyanskaffelser og at så mye av veinettet er klart.

- Flere ønsker å øke tillatt totalvekt for enkelte typer vogntog, og det er positivt at vi nå kan sende dette forslaget på høring. Det er bra for klima og det er bra for trafikksikkerheten. Nå ønsker vi innspill på forslaget til endringer, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Forbeholder noe til nullutslipp

Statens vegvesen ønsker å forbeholde noe av vekten for nullutslippskjøretøy «for at ikke disse skal miste den såkalte vektkompensasjonen for vekten av nullutslippsteknologien». Det er mulig å forbeholde større deler eller hele vektøkningen til biogass og nullutslippslastebiler, heter det i pressemeldingen. 

På et medlemsmøte for Norges Lastebileier-Forbund i Arendal tidligere i august fortalte Bodil Rønning Dreyer, direktør for Divisjon Trafikant og kjøretøy i Statens vegvesen, at de også har vurdert en økning fra 26 til 28 tonn på treakslet bil. 

- Men her er det konkludert med at dagens regler, som gir inntil to tonn vekttillegg for nullutslippsbiler, bør beholdes, og at det dermed ikke er mulig å tillate 28 tonn for tilsvarende biler med fossilt drivstoff, sa Rønning Dreyer.

Fylkeskommunene må gi tillatelse

Statens vegvesen mener tiltaket da vil ha raskere effekt på klimamålet, mens reduksjonen i transportkostnadene vil komme noe senere fordi nytten vil avhenge av utskiftning av dagens lastebiler. Hastigheten i utbygging av ladeinfrastruktur i hele landet må følge med, påpekes det.

Forslaget gjelder de over 40 000 kilometer med veger som er tillatt for 60 tonn tømmertransport og ytterligere over 15 tusen kilometer med veger som er tillatt for totalvekt 50 tonn. De siste krever at fylkeskommunene som veieiere tillater endringen.

Bruksklassene Bk10/42 og Bk10/56 foreslås fjernet. Endringen forutsetter at vegeierne omklassifiserer sine veger i disse bruksklassene. Det foreslås midlertidige bestemmelser som vil gjelde for veger som ikke blir omklassifisert i veglistene.

Powered by Labrador CMS