-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

– 2023 blir «vårt år» i Indre By Oslo
Med en rykende fersk kontrakt på bestilling av 183 elektriske leddbusser til Unibuss AS i Oslo, med levering i april 2023, er administrerende direktør Sverre Skaar (bildet) i Solaris Norge AS trygg på at neste år blir bra.
– Hvor mange busser skal Solaris levere i Norge i 2022?
– Kabalen for dette legges nå, så eksakt tall vil jeg ikke kommunisere før jeg vet det selv.
– Hvor stort blir totalmarkedet for busser i Norge i 2022?
– I år, som er et mellomår, anslår jeg et sted mellom 250 og 300 enheter fordelt på alle bussklasser.
– Hvor stort blir totalmarkedet i 2023 og hvor stor andel av dette har Solaris ambisjoner om å ta?
– 2023 blir i så måte «vårt år» med tanke på Indre By, Oslo. Jeg har aldri vært særlig opptatt av markedsandeler og at vi skal forsvare oss år etter år – nå har vi igjen muligheten til å levere i stort volum, og det er det som betyr noe. Husk vi konkurrerer ikke i segmentet buss klasse 2 og 3, så her er det klasse I som gjelder.
– Hvilke anbud er mest interessante for Solaris fremover?
– Store bypakker, og regionsanbud er på vår liste over «muligheter».
– Hva er på gang av produktnyheter fra Solaris de neste par årene?
– Modellene E15LE, E9, 2LE er på gang og så kommer nyheten om hydrogendrevet leddvogn.
– I hvilken grad – og hvordan – påvirker komponentmangel bussbransjen?
– Vi får feie for egen dør og si at vi så langt har hatt, og har god kontroll på det.
– Hvor stor andel av salget blir elektrisk, både av eget salg i 2022/23 og i overskuelig tid fremover, samt totalmarkedet? Hva med andre alternative drivstoffer: Gass, HVO etc.?
– Vi skal kun levere elektrisk i 2022, samt 2023 – så for vår del – slik situasjonen er i skrivende stund – så blir den andelen 100 prosent.
– Hva er de største utfordringene bussbransjen står overfor fremover?
– Busskrav og «flisespikking» av spesifikasjoner. Selvsagt, dette med at «alle» nå er inne på elektrisk mobilitet gjør konkurransen enda skarpere. Men vi blir også skjerpet av det – det gjelder å henge med – det er markedet som styrer og da er det opp til hver enkelt hva man kan / ikke kan.