-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Renault satser på hydrogen-varebiler
Lanserer både Kangoo Z.E. og Master Z.E. med brenselcelle som rekkeviddeforlenger. Lover opptil tre ganger så lang rekkevidde som batterielektriske biler.
«Hydrogendrevet Kangoo Z.E., det finnes da fra før», tenker du kanskje? Ja, det er riktig. Faktisk finnes minst en av dem i Norge også, som vi fortalte på YrkesBil.no i 2017, nærmere bestemt i Lillestrøm.
Løsningen er utviklet av selskapet Symbio FCell, som eies av blant annet dekkgiganten Michelin og energiselskapet Engie, og bygget i samarbeid med et underselskap i Renault-gruppen, Renault-Tech.
Hittil har imidlertid ikke bilene blitt solgt gjennom offisielle Renault-kanaler, men kun av Symbio FCell selv. Nå opplyser Renault at de vil selge hydrogenversjonen Kangoo Z.E. H2 selv, i tillegg til at samme hydrogenteknologi også skal tilbys i storebror Master Z.E.
Hydrogenvarebilene er i utgangspunktet ordinære elbiler, hvor det blir innmontert hydrogenutstyr – tank og brenselcelle – som rekkeviddeforlenger.
Kangoo Z.E. H2 får ifølge Renault 370 kilometer rekkevidde med hydrogen, mot 230 kilometer (WLTP) i ren batteriversjon.
For Master Z.E. H2 er det snakk om nær tredobling av rekkevidden, fra 120 kilometer i batteriversjon til 350 kilometer i hydrogenversjon, ifølge produsenten.
Hydrogenutstyret er plassert slik at det ikke skal gå utover lastevolumet i varebilene, men det medfører noe høyere vekt – som spiser av nyttelasten. For Kangoo er det snakk om 110 kilo ekstra, mens det er 200 kilo i Master (to hydrogentanker).
Renault understreker at hydrogenversjonene ikke skal erstatte de batterielektriske versjonene, men at de kommer som et supplement.
Batteriversjonen Kangoo Z.E. er Norges nest mest solgte elvarebil. Master Z.E. ble vist under Transport & Logistikkmessen i Lillestrøm, og skal være klar for Norge – med «kaldt klima»-pakke og det hele – i løpet av de nærmeste ukene.