-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Rekord-resultat for VW-nytte
Volkswagen nyttekjøretøy hadde et godt år i fjor, med rekordhøy fortjeneste. Signalene fremover er derimot mer blandet.
409.400 biler endte telleverket på da fjoråret var fullført.
Det er en økning på 25 %. Antall elbiler
økte med firegangeren, men hvis det høres imponerende ut så kan vi slå fast at
elbilvolumet endte på ikke flere enn 29.3000.
Ikke veldig imponerende for en global elbil-pioner.
Omsetningen var imidlertid imponerende. Den økte enda enn nybilvolumet og endte på € 15,3 milliarder – det vil si en økning på mer enn 30 %.
Volumøkningen skjedde på alle markeder, men det største markedet, Tyskland, var det som økte minst. Med bare 6,3 %.
Av omsetningen satt de igjen med 873 millioner – ny rekord og opp fra 529 i 2022.
Dette betyr blant annet en driftsmargin på 5,7 %. Året før lå den på 4,6 %.
På pressekonferansen i forbindelse med fjorårsresultatet presenterte sjefen, Carsten Intra og økonomisjefen Michael Obrowski, også en liste over årets kommende nyheter.
ID.Buzz GTX, ny Transporter til IAA i september, ny camper van basert på California Concept, Multivan som 4Motion og PIH, oppgradert Crafter, elektrifisert (PHI) Caddy og så ble det snakk om det nye SPACE-programmet med nyttebiler bygget på Volkswagens SSP plattform.
Her er det snakk om både varebiler og persontransportører i B og C segmentet og den første vil bli en batterielektrisk Crafter i 2028. Alle de andre bilene i SPACEfamilien vil også bli batterielektriske, ble vi fortalt.
Men det ble selvfølgelig snakk om salg, mye nærmere i tid enn 2028.
-Andre halvpart av 2024 vil bli svært utfordrende, sa Indra.
-Markedene utvikler seg forskjellig, og noen krymper. Det gjelder kanskje spesielt for elektriske biler – men det er allikevel ingen vei rundt elektromobiliteten, føyde han til.
Mens Obrowski la til at det politiske rammeverket i Tyskland bidrar til en viss motvilje mot å investere.
Det ble spørsmål om produksjonsstoppen for T6.1 og Josef Baumert, styremedlem med ansvar for produksjon, sa at bilen bare skulle bygges frem til juni og at det innen da skal ha rullet 100.000 slike modeller av samlebåndet.
-Vi ønsker å bygge så mange som mulig innen fristen for å møte etterspørselen og for å forkorte tiden til markedslanseringen av den nye, sa han.
Den nye er selvfølgelig bilen de skal kjøpe fra Ford, og som kommer utpå høsten. Salgssjefen, Lars Krause, kunne fortelle at de hadde 3.000 forhåndsbestillinger på den – noe som høres ut som et så lavt tall at det nesten er underlig at de valgte å nevne det.
Caddy vekker også bekymring hos noen. Med synkende salg og en Sprinter som er rett bak den nå. I 2022 skilte det 9000 enheter på de to modellenes salgstall, men i fjor var forskjellen nede på ca. 700.
-Salget er begrenset av produksjonskapasiteten, sa Krause, som fortalte at de prøvde å øke produksjonen og at ordrebøkene var fulle frem til november.
Men det er ingen tvil: høye renter, svakere etterspørsel og til tider dårlig tilgjengelighet av populære modeller – også forhandlere av VWs Nyttekjøretøy kommer til å få utfordringer i år.