Jålebil. Men smart!

VAREBIL, TEST: 18-tommershjul!? Jepp, for vår oppdaterte test-Partner har fått stopp-start og automatgir – og hele utstyrskatalogen påmontert.

Publisert

TEST: 2011-modell Peugeot Partner Mester eHDi EMG 1,6 (90 hk), automat, lang versjon (L2). Varebil. Terningkast 5 (delkarakterer 5/5/5).

Nåværende Peugeot Partner er i sin beste alder. Den har tre år på markedet bak seg, godt rykte, mange smarte løsninger (ikke minst tre seter) og bra priser. Men Partner har også knallharde konkurrenter.

Først og fremst kniver Partner med tvillingsjelen Citroen Berlingo (i praksis samme bil med annen logo) og Fords fine Connect. Trioen selger i øyeblikket omtrent like mange biler, rundt 1500 hver ved inngangen til september 2011. Nye Fiat Doblo er også en åpenbar konkurrent, men har ikke fått fart i salget enda.

Ingen av de tre førstnevnte klarer imidlertid å måle seg med kongen av små kassebiler: VW Caddy, som totalt selger dobbelt så mye. Caddys fordel er at den har et 4x4-system som er svært populært.

Men sammenlikner vi kun 2x4-biler, da ligger faktisk ikke Partner så langt bak Caddy likevel. Og med sommerens lille brushup i bakhånd har Partner et potensial til å utfordre Caddy på 2x4-tronen. Så ikke blir overrasket over å møte ivrige Peugeot-selgere i høst.

Knall pris

I denne testen har kjørt en i utgangspunktet særdeles smart utgave av Partner. For det første er en Mester-utstyrsversjon, som gir mye snadder til en beskjeden sum ekstra: Klimaanlegg, komfortskillevegg, tre seter, økt nyttelast med mer.

At bilen er i lang versjon (463 centimeter, som er 20 centimeter kortere enn Caddy Maxi) koster 10.000 kroner ekstra. Det gir imidlertid et svært bra forhold mellom utnyttbart varerom og komfort. Det gjelder også 90-hestersmotoren, som koster rundt 5.000 kroner mer enn utgående 75-hesteren, men er vel verdt det.

90-hesteren heter nå eHDi, med det nyeste av drivstoffspareteknologi. Blant annet stopp-start-system. Det sparer drivstoff, men det reduserte CO2-utslippet (126 gr/km) bidrar også til lavere avgifter, altså lavere pris. Og bedre klimasamvittighet.

Testbilen kommer dessuten med det automatiserte manuelle girsystemet EMG, til ca 5000 kroner ekstra. Dette er et elske- eller hate-system, mer om det lenger ned. Og ikke minst har bilen vareromsutrustning av beste sort, med skikkelig gulv, beskyttede vegger og praktiske Sortimo-hyller.

Og mye dill

Så var det jålegreiene. I Peugeot-språk såkalt ”Look Pack” og litt til. At bilen ser bra ut er riktignok en viktig del av å drive butikk. De fleste kunder fortrekker å forholde seg til noe som ser bra ut enn noe som ser shabby ut.

Men når man i tillegg til lakkerte støtfangere og mørke ruter klistrer på krommede stigbøyler og masse annen baderomsinnredning utvendig, da blir resultatet veldig Frogner til slutt. Ikke minst med 18-tomsgummi på føttene! Det blir litt som å brenne tusenlapper for å holde varmen.

OK, dette er en demonstrasjonsbil, og hensikten er å vise fram mulighetene. Derfor skal vi ikke holde det mot bilen som sådan i den videre vurderingen. For det blir litt som å spise hele godteposen i ett jafs.

Bilens listepris, som Mesterutgave, er 210.600 kroner. Service Edition Extrem-pakken som inneholder vareromsløsningen og sminkeløsningen koster 31.500 kroner ekstra. Det kan fortsatt bidra til en smart bil til fornuftig pris.

Men testbilen har i tillegg dyre 18-tomsfelger og et elendig Pioner-anlegg med navi og ryggekamera, som på ingen måte er verdt pengene. Skygg unna.

Les også tester av:

Bedre midtplass

Partner har som ekte varebil betraktet et glimrende førermiljø, dette er ikke en kamuflert personbil. Førerplassen er romslig, og har gjennomført god ergonomi i alt fra seter og ratt til instrumentering og smarte interiørløsninger, blant annet hylle i taket.

Bortsett fra setevarmeknappen da, som du aldri ser når du trenger det. Et annet minus er at venstra A-stolpe stjeler i overkant mye sikt, og kan skjule både fotgjengere og syklister.

Høyden og plassen gjør hyppige inn/utsigninger til en lek, samtidig som 20-milsetapper går smertefritt. Sistnevnte skyldes ikke minst komfortskilleveggen som gir svært behagelig støynivå. Også støtdemperkomfort er førsteklasses, selv med tom bil.

Langturkomforten er ikke like høy for de opp til to passasjerene, for de kan ikke få justeret setene. Men fordi girspaken nå er et lite ratt i dashbordet, har midtpassasjeren fått bedre plass enn før. Og i daglig nærtrafikkbruk er tresetersbenken et under i fleksibilitet. Oppbevaringsrom og foldeløsninger åpner mange muligheter.

EMG&stoppstart

Den automatiserte girkassen til Peugeot har fått mye kritikk. Alt fra Peugeot-representanter via tilfeldige Peugeot-eiere på gaten til min kone disser dette systemet.

Det er i mine øyne høyst ufortjent. Girskassen fungerer faktisk utmerket så lenge man stryker den medhårs, selv i bytrafikk. Overstyringsmulighetene og padleårer på rattet gjør det mulig å kompensere for stort sett alle situasjoner (med et lite unntak for millimeterposisjonering).

Og savner du å clutche ut i visse situasjoner, er det faktisk like enkelt å vri knotten i fri. Bruker man litt tid på å bli kjent med denne kassa, mener jeg det gir vesentlige fordeler kontra manuell girkasse.

Stopp-start-systemet er også noe man potensielt kan irriteres litt over. Spesielt når motoren stopper akkurat når du har tenkt å kjøre. Men systemet er lynraskt til å starte, og lar seg fort venne til. Og driver du mye småkjøring, er det faktisk mulig å slå funksjonen av.

Og dieselforbruket? Vel. Med oppgitt CO2 på 126 gram, bør bilen bruke godt under halvliteren i snitt. Det gjorde ikke testbilen. Etter 100 km med blandet bykjøring viser computeren 0,72 liter/mil. Etter ytterligere 400 km med langturkjøring viser computeren 0,62.

Dette er ikke presise målinger for kalibrert kjøring, men det viser at man skal ha moderate forventninger til å nærmes seg oppgitte forbrukstall. YrkesBil har gjennomført tilsvarende kjøring med en utgående konkurrent (1,6 75 hk euro4-diesel), som har gitt langt hyggeligere tall. OBS - testbilen var ikke innkjørt før testen, og vil nok løsne litt.

Velpolstret varerom

En vesentlig trend inne varebilleasing er for tiden at riktig kledning av varerommet gir bonus hos leasingselskapet. Årsaken er ganske enkelt at det vil redusere påkosten etter endt leasingperiode som følge av skader INNE i varerommet. Gulv og vegger i testbilen får maks score.

Når man vurderer størrelsen på varerommet, er det verdt å merke seg at Partner i lang versjon likevel er mindre enn både VW Caddy og Fiat Doblo i tilsvarende utgaver.

Mester-utgavene av Partner tilbyr økt nyttelast over standard. Og det er nok på sin plass. I følge vognkortet har skal testbilen veie 1485 kilo med fører og 90 prosent full drivstofftank. Men på vekten på Jessheim viser til displayet 1645 kilo. Differansen skyldes selvsagt ekstrautstyret på bilen. Aktuell tillatt nyttelast er altså kun 500 kilo.

Tillatt hengervekt er forøvrig forsiktige 990 kilo.

Kostnadsbildet

Bra utgangspris, gunstige utstyrspriser, og samtidig fornuftige driftskostnader og antatt god restverdi. Testbilen har en del unødvendig og dyrt utstyr som man ikke vil få igjen ved salg, men ettersom de færreste vil spesifisere bilen akkurat slik, lar vi ikke det trekke ned her.

Dermed scorer Partner høyt i YrkesBil-test. Den får en pen femmer, men det er i et tøft konkurransebilde. En rekke konkurrenter har biler med tilsvarende spesifikasjoner og ytelser. Det betyr at man bør gå dypt i detaljer og setter det opp mot egne behov før man trekker en endelig konklusjon i denne klassen.

Krever man for eksempel tre seter, høy kupekomfort, anstendig vareromsvolum og ikke spesielt høy tilhengervekt, ja da begynner Partnere å utkrystallisere seg i favorittsjiktet.

Konklusjon og hovedkarakter: Sum poeng: 232 av 300. Terning 5

Med det høye utstyrsnivået må man forvente at dette er en bil som skal produsere et betydelig antall kilometer. Men såfremt varerommet er stort nok til behovet, så har vi vanskelig for å se et bedre alternativ. Bilen har ikke konkurrenter i egen klasse – og kan være et smart og meget behagelig downsizing-prisjekt for dem som egentlig ikke trenger Transporter/Hiace/Vito-volumet. Nesten sekser.

Underkarakter førermiljø. Sum poeng: 81 av 100. Terning 5

Førerplassen er meget bra. Høy komfort i støy og demping. Materialkvaliteten er god, det samme er ergonomien og fleksibiliteten. Plass til tre, og nå bedre plass i midten. Motor og gir får god hverdagsbrukskarakter.

Underkarakter varerom. Sum poeng: 78 av 100. Karakter 5

Mangler venstre dør i testbil, men meget delikat varerom. Skillevegg i testbilen gir både høy komfort og godt utnyttbart varerom. Grei nyttelast, gode surrefester, noe svak hengerkapasitet. Totalt sett en svært effektiv og bruksanvendelig bil.

Underkarakter biløkonomi. Sum poeng: 73 av 100. Karakter 5

Ser vi vekk fra jåleutstyret er det en høyst konkurransedyktig pris på bilen. Men velger du ekstrautstyr, har ogs dette trivelige priser. Bilen har potensial for å være svært økonomisk i drift, og har bra restverdi. Med brukbare ytelser på alle områder er Partner en veldig anvendelig bil, men aller best passer den som typisk montørbil.

FAKTA Peugeot Partner Mester eHDi EMG 1,6 (90 hk), automat, lang versjon. (2,2 tonn, 4,0 kubikk)

Motor: 4-syl. diesel, 1560 ccm, 66 kW (140 hk) v/ukjent o/min. ukjent Nm v/ukjent 1750-2500 o/min.

Mål: 463 x 181 x ukjent cm (L/B/H), akselavstand 3001 cm, varevolum 4,2 m3

Oppgitte vekter: Egenvekt m/f 1485 kg, tilhengervekt 990 kilo, nyttelast 675 kg.

Oppgitte ytelser: 0-100 km/t ukjent sekunder, toppfart ukjent km/t.

Oppgitt forbruk: 0,52 l/mil (blandet), 126 gram CO2/km

Pris fra: 210.600 kroner før ekstrautstyr inkl. mva

Pris testbil: ca. 270.000 kroner inkl. mva

Modell til Norge: Siden høsten 2011

Nærmeste konkurrent (er): Citroen Berlingo lang, Ford Connect lang, VW Caddy Maxi, Fiat Doblo lang.

Powered by Labrador CMS