-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volvo reduserer leveringstiden
Ved hjelp av tredimensjonale konstruksjonstegninger for et spesifikt chassis, kan selv avanserte påbygg nå produseres parallelt med bilen.
TEKNOLOGI: Volvo kaller prinsippet for «chassisunike 3d-tegninger», og nyvinningen kan forkorte leveringstiden opptil 14 dager for lastebilkunden.
- Den bestilte lastebilen er sammen med påbygg skreddersydd til kundens transportoppdrag, og må derfor ut i drift så fort som mulig. Det føles godt å bidra til en effektivisering av prosessen fra bestilling til levering, sier Peter Hardin, ansvarlig for komplette biler i Volvo.
Jo mer komplisert et påbygg er, desto lengre blir oftest også leveringstiden før kunden får tilgang til lastebilen.
En måte å påskynde prosessen på er å bygge påbygget samtidig som man bygger lastebilen. Men for å få eksakte mål på høyde og plass rundt visse komponenter slik at applikasjonene passer til chassiset, behøver påbyggerne detaljerte opplysninger om chassiset.
Slike detaljerte tredimensjonale tegninger er altså utviklet av Volvo Trucks. 3d-tegningene er tilgjengelige for påbyggere via en online database.
- Fordelen med 3d-tegninger er å kunne arbeide parallelt. Påbygger behøver nå ikke lenger vente på den ferdige lastebilen for å få tilgang til viktig informasjon, sier Tor Hesselgren, påbygger-utvikler i Volvo.
3d-tegningene gjøre at påbygger får vite nøyaktig hvordan det ferdige chassiset ser ut før det er produsert. Alt fra bakakselens posisjon til høyden på kardangakselen, og hvilken plassering det elektriske opplegget har, vil finnes ned til minste detalj.
Tilgangen til de detaljerte tegningene vil kunne forkorte leveringstiden med opp til 14 dager, samtidig som Volvos nye og fleksible chassisplattform gjør at chassiset i større grad kan forberedes for påbygget allerede i fabrikken.
3d-tegningen finnes tilgjengelig via en online database (Volvo Bodybuilder Instruction) som er tilgjengelig for påbyggere innen EMEA og APAC. 3d-tegninger finnes tilgjengelig for Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FH og Volvo FL/FE.
Det eneste man ikke opplyses om, av konkurranseårsaker, er motor og motorinstallasjon.