-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Påbyggerne friskmeldt
De samlede resultatene fra 2012 viser at bransjen omsider er tilbake på rett kjøl. Og signalene for 2013 er faktisk riktig lovende.
NÆRINGSLIV: For fjerde året på rad har YrkesBil gjort en samlet oppstilling over omsetning og resultat for den norske påbyggerbransjen.
Dermed kan vi ikke bare vise hvordan det går med de enkelte bedriftene i tabellen, men også antyde hvordan trenden er for en hel sektor.
Her konklusjonen for de fire årene
2009: Påbyggernes helvetesår
2010: Påbyggerne dempet fallet
2011: Opp i sittende stilling
2012: Back in business!
En viktig avklaring før du leser saken: På tross av bransjens egen definisjon (se faktaboks under) er medlemsmassen i «Påbyggergruppen i Norske Industri» definitivt ingen ensartet gruppe bedrifter.
Her blandes salgskontorer, grossister, importører og verksteder – eller epler og bananer som noen vil påpeke. Akkurat det gir store utslag når man skal vurdere bedriftenes samlede økonomiske helse.
Tradisjonelle bilpåbyggere er tradisjonelt lavmarginsvirksomheter, mens mange av dem som opererer agenturer på de rette produktene kan vise til nærmest eventyrlige økonomiske resultater uavhengig av de generelle konjunkturene.
TABELLER 2012-RESULTATER FINNER DU I YRKESBIL 9/13 SOM UTKOMMER I DAG
Solid forbedring
Når vi tar 2012-tallene for hele sektoren under ett, er det imidlertid helt klart belegg for å konkludere med at påbyggerne er back in business for alvor.
Samlet har omsetningen økt med 15 prosent. Det vil si at Påbyggergruppens medlemmer nå omsetter for omtrent 1,5 milliarder kroner (eksklusiv Cargotec, som alene omsetter for over en milliard kroner, men hvorav en stor del av omsetningen ikke vedrører lastebilpåbyggere).
Også resultatutviklingen i resultat før skatt er hyggelig. Totalt har bransjen øket fra 25 millioner til 42 millioner i samlet overskudd. Prosentvis er det en saftig utvikling.
Og ser vi på resultat før skatt som prosentandel av omsetning, har andelen øket fra 2,2 til 3,1 prosent.
Mange flere med overskudd
Mens det i 2011 var en tredjedel av gruppens medlemmer som gikk med røde tall, har syv av ti snudd dette til svarte tall i 2012.
Spesielt gledelig er det at tradisjonsrike ARKA AS nå både øker omsetning og går i pluss. Også Bussbygg øker kraftig i omsetning, og selv om det endelige resultatet fortsatt er i rødt, er utviklingen meget pen. For øvrig må vi berømme Istrail for kraftig økning, nok til å passere Bussbygg i omsetning.
Beveger vi oss over i kolonnen for resultatprosent, det vi si hvor mye fortjeneste man klarer å lage av hver omsatte krone, er det tre bedrifter som peker seg ut som verdt å studere:
Simarud Electronic AS er ganske enkelt en pengemaskin av en dimensjon bil- og transportbransjene sjelden ser: Resultatmargin på rundt 30 prosent er normalen for denne bedriften de siste fem årene.
Hengsrød Smie AS har tradisjon for stabile og pene resultater, og når de først tillot seg å vokse ganske kraftig i 2012, har de sørget for å samtidig sørge for at lønnsomheten vokser tilsvarende.
Hydraulikk og Sveiseteknikk AS i Solbergelva er nok en solid liten bedrift, som med nesten 12 prosent resultatmargin viser at dette med lastebilpåbygg faktisk kan være sunn business.
Nedtur for ikkemedlemmene
Med utgangspunkt i medlemslisten for Påbyggergruppen i Norsk Industri, er det også klart at det finnes et betydelig antall bedrifter som hører hjemme i gruppen. Det gjelder både klassiske påbyggere og ikke minst på leverandørsiden.
YrkesBil har på fritt initiativ laget en tabell med kandidater. Vi sier ikke at den er fullstendig eller uttømmende, men den er et godt grunnlag for å analysere hva som skjer med i denne sammenheng ikke-organiserte bedrifter.
Og den åpenbare store forskjellen er at denne gruppen totalt sett opplever en klar stagnasjon i omsetningen – og en soleklar tilbakegang i lønnsomheten. Nå må det tilføyes at en stor bedrift nesten egenhendig ødelegger lønnsomhetsbildet. Likevel, selv korrigert for dette er trenden omsetningsstagnasjon og lønnsomhetsnedgang for bedriftene som står utenfor Påbyggergruppen.
KOMPLETTE TABELLER FINNER DU I YRKESBIL 9/13 SOM UTKOMMER I DAG
Fakta: Norsk Industri er NHOs største landsforening, med rundt 2300 medlemsbedrifter og 125.000 ansatte. «Påbyggergruppen i Norsk Industri» er en underavdeling med 33 medlemmer per 30. august 2013. Disse sysselsetter rundt 1000 ansatte. Påbyggergruppen «favner bedrifter som fremstiller karosserier, påbygg og skap til lastevogner, busser, utryknings- og spesialkjøretøyer». Gruppen ledes av et valgt styre, med Hans Otto Westli (VBG) som styreleder. De støtter seg på et sekretariat på to personer.
Kilde til tallene i tabellen er Brønnøysundregistrene.