SIKRERE SVINGSKIVE: Olav-Kåre Thingwall (f.v.), Stein Thomas Gundersen og Jarle Viuls fra Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lasse Ringom fra BPW Hofstad AS og Trond Arild Øiamo fra Bertel O. Steen Lastebil og Buss på Gjøvik har tro på at en svingskive med magnetsensorer og overvåkning kan redusere ulykkesrisikoen.

Overvåket svingskive skal gi økt sikkerhet på veien

Hvert år mister et 20-talls trekkvogner semitilhengeren i fart. Bertel O. Steen har nå for første gang bygget en Mercedes-Benz Actros med overvåket svingskive, for å demonstrere en løsning de mener gir økt trafikksikkerhet.

Før du protesterer: Nei da, dette er ikke Norges første trekkvogn med overvåket svingskive, der sjåføren skal få varsel inne i førerhuset dersom tilhengeren ikke er korrekt koblet til svingskiven.

Men det er altså den første norskregistrerte Mercedes-Benz Actrosen med denne type utstyr, montert av importøren.

Det er ingen hemmelighet at det i markedet finnes ulike løsninger for å overvåke at semien er korrekt tilkoblet svingskiven. Noen aktører har sågar montert slikt utstyr i flere år – med vekslende suksess (mer om det lenger nede).

Vil fronte økt sikkerhet

Sammen med BPW Hofstad AS, som har agentur på svingskiver fra tyske Jost, inviterte Bertel O. Steen Lastebil og Buss nylig fagpressen og flere bransjeaktører for å presentere en overvåket svingskiveløsning de håper flere vil se verdien av.

– Dette er ikke et system som det er lovpålagt å ha. Men vi som forhandler har fått noen henvendelser fra kunder i tilfeller hvor trailere har falt av trekkvogn – med spørsmål om det finnes bedre systemer for å unngå at slikt skjer, forteller Stein Thomas Gundersen.

Han er servicesjef for Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS, avdeling Gjøvik & Hamar. Det er forhandleren på Gjøvik som bygger opp og klargjør alle importørens Mercedes-Benz trekkvogner som skal leveres i det norske markedet.

– Da vi spurte vår leverandør av svingskiver, BPW Hofstad AS, om det finnes svingskiver som er overvåket og som kan forbedre sikkerheten, var svaret ja. Da bestemte vi oss for å montere dette på en ny trekkvogn som skal fungere som demobil ved anlegget vårt i Lørenskog, med et ønske om å fronte en løsning vi mener gir økt sikkerhet på veien, sier Gundersen.

Stort skadepotensial

Selv om man har et system som overvåker kobling av svingskiven, fratar ikke det sjåføren fra ansvar. Sjåføren må alltid gå ut av førerhuset og fysisk forsikre seg om at hengeren er forsvarlig koblet til svingskiva.

Stein Thomas Gundersen, Bertel O. Steen Lastebil og Buss

At det er et problem med semitilhengere som løsner fra trekkvogn, er utvilsomt: Ifølge Statens havarikommisjon (SHK) mister hvert år et 20-talls trekkvogner semitilhengeren i fart under transport på offentlig vei i Norge.

Dette er også bakgrunnen for at SHK i april 2021 startet opp en omfattende temaundersøkelse av fenomenet, selv om ingen hittil har mistet livet i disse ulykkene på norske veier. Skadepotensialet er naturligvis betydelig.

Undersøkelsen inkluderer fire hendelser som inntraff i perioden september 2019 til januar 2022, hvorav den siste hendelsen oppstod i Rælingstunnelen ved Lillestrøm den 3. januar 2022 (mer informasjon om temaundersøkelsen i faktaboksen nederst).

Rapporten nærmer seg ferdigstillelse, men SHK opplyser at det gjenstår noe arbeid med kvalitetssikring av faktainformasjon, analyse og konklusjoner før rapporten kan sendes på eksternt gjennomsyn og publiseres.

Magnetsensorer

Lasse Ringom, produktsjef i BPW Hofstad AS, forteller at de har hatt svingskiver fra Jost med overvåkningssystem i produktkatalogen i flere år.

– Det har imidlertid vært lav etterspørsel etter produktet, som for øvrig er en standardisert løsning som passer til alle bilmerker, sier han.

I bransjen verserer det historier om andre løsninger for overvåkning av svingskive som ikke har fungert optimalt.

Blant annet snakkes det om feilmeldinger som har medført at sjåfører til slutt har kappet ledningene til overvåkningssystemet i ren frustrasjon over ikke å få kjørt videre, til tross for at de har forsikret seg om at «alt er på stell».

– Systemet vi leverer fra Jost mener vi fungerer godt. Det er for eksempel ingen bevegelige sensorer, det er kun tre magnetsensorer, noe som er med på å sikre stabilitet, sier Ringom.

(artikkelen fortsetter under bildegalleriet)

DEMONSTRASJON: Trond Arild Øiamo fra Bertel O. Steen Lastebil og Buss på Gjøvik viser hvordan magnetsensorene fungerer.
RIKTIG POSISJON: Mekaniker Trond Arild Øiamo fra Bertel O. Steen og Lasse Ringom fra BPW Hofstad AS viser at når man kobler kingpin inn i hjertet, sitter en sensor som kjenner av nedre flens/kant på kingpin som sier ifra når den er i riktig posisjon for låsing.
MAGNETSENSORER: Tre magnetsensorer i svingskiven skal merke, og gi beskjed, om tilhengeren er korrekt tilkoblet.
GRØNT LYS: Lyser det grønt skal alt være i orden, men sjåføren plikter uansett å forsikre seg om at tilhengeren er forskriftsmessig festet ved en fysisk kontroll.
RØDT LYS: Dataskjermen viser et bilde av displayet som sitter på dashbordet inne i førerhuset. Rødt lys betyr at tilkoblingen på svingskiven ikke er korrekt.

Vedlikeholdsfritt

For å få grønt lys på dashbordet er man avhengig av at alle tre sensorer har gitt signal.

Den ene sensoren sitter på toppen av svingskiva. Når sjåføren løfter trekkvogna oppunder glideplata på traileren får hun beskjed på monitoren i førerhuset så snart sensoren er i kontakt med metall.

Videre når man kobler kingpin inn i hjertet, sitter en sensor som kjenner av nedre flens/kant på kingpin som sier ifra når den er i riktig posisjon for låsing.

– Det fine med at den sitter i nedkant, er at da er vi sikre på at ikke det blir noen falske låste koblinger. I tillegg har skiven en sensor på utløserarmen. Når skiven er ordentlig koblet, skal utløserarmen inn i korrekt stilling, og når den er i korrekt stilling gir den beskjed om det, sier Stein Thomas Gundersen.

– Sensoren kjenner av på den fjærbelastede fall-sikringen, som er den fysiske hindringen som kommer ned når utløserhåndtaket kommer i riktig posisjon. Det er også denne fallsikringen man må løfte opp, for å kunne trekke ut utløserhåndtaket ved frakopling, tilføyer Lasse Ringom.

Foruten at svingskiven «som vanlig» skal ha jevnlig smøring er overvåkningssystemet i utgangspunktet vedlikeholdsfritt.

RENGJØRING: – Det eneste jeg kan tenke meg som må vedlikeholdes er om det dannes noe metallspon. Derfor må kanskje den sensoren som er øverst gjøres ren fra tid til annen, sier Stein Thomas Gundersen.

Prisspørsmål

Et spørsmål som alltid melder seg når det er snakk om et tilleggssystem, er hva det koster. Prisen varierer selvsagt med ulike faktorer, men det antydes en ekstrakostnad rundt 15.000-20.000 kroner i tillegg til en standard svingskive.

– Utfordringen er nok at svært få er villige til å betale noe ekstra for å ha et slikt system. Frem til det eventuelt kommer et lovkrav, er det nok de som har vært utsatt for et slikt tilfelle eller to med «trallemist», eller de som ser sikkerheten i det, som er villige til å betale litt ekstra, sier Ringom.

Jarle Viuls, konserndirektør for Mercedes-Benz Lastebil og Buss i Bertel O. Steen, forteller at de merker kundenes i stadig større grad er opptatt av bærekraft, og i den sammenhengen også sikkerhet.

– Om vi kan vise kundene at man med slikt utstyret kan unngå ulykker forårsaket av at traileren løsner, vil kanskje flere se verdien i det, sier Viuls.

FØLGER MED: Tor Østberg (t.v.) og Ole H. Næss, havariinspektører i SHK, var begge til stede under presentasjonen på Gjøvik.

Fritar ikke for ansvar

Ole H. Næss og Tor Østberg, havariinspektører i SHK, jobber med en temaundersøkelse om trekkvogner som mister tralla og fulgte interessert med på demonstrasjonen av overvåket svingskive.

– Varslingssystemer som skal ivareta sikkerheten er en del av det vi ser på i forbindelse med temaundersøkelsen om ulykker der trekkvogn mister tilhengeren. Hva vi til slutt konkluderer med og kommer med av sikkerhetstilrådninger kan vi ikke gå ut med før rapporten er klar, sier Østberg.

Bedriftsrådgiver Jens Olaf Rud i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) fulgte også demonstrasjonen med interesse.

– Det er helt klart et pluss med slike sikkerhetsanordninger, men jeg er usikker på hvor mange lastebileiere som driver i en bransje med svært pressede marginer som vil kjøpe dette til en ekstra kostnad. Det aller viktigste sikkerhetstiltaket er å ha gode rutiner for vedlikehold, kontroll og korrekt bruk av utstyret, sier han.

Stein Thomas Gundersen har også en viktig presisering å komme med:

– Selv om man har et system som overvåker kobling av svingskiven, fratar ikke det sjåføren fra ansvar. Sjåføren må alltid gå ut av førerhuset og fysisk forsikre seg om at hengeren er forsvarlig koblet til svingskiva.

POSITIV: Bedriftsrådgiver Jens Olaf Rud i Norges Lastebileier-Forbund.

Undersøker hvorfor trekkvogner mister tilhengeren

Statens havarikommisjon (SHK) startet i april 2021 en temaundersøkelse der de ser nærmere på hvilke tekniske og operasjonelle faktorer som medvirker til at hendelser der semitilhengere løsner fra trekkvognen oppstår. Rapporten nærmer seg klar for publisering.

Her er et utdrag fra SHKs egen omtale av temaundersøkelsen:

«Aktuelle læringspunkter både for produsenter, påbyggere, lastebilverksteder, kontrollmyndigheter, transportvirksomheter og yrkessjåfører vil identifiseres.

Temaundersøkelsen inkluderer fire hendelser som inntraff i perioden september 2019 til januar 2022, hvorav den siste hendelsen oppstod i Rælingstunnelen ved Lillestrøm den 3. januar 2022.

SHK har så langt foretatt tekniske undersøkelser av tre ulike svingskivetilkoblinger fra tre ulike hendelser hvor semivogntog har mistet tilhengeren under transport. De tekniske undersøkelsene ble gjennomført i SHKs lokaler med bistand fra importør av svingskiver, BPW Hofstad AS. Hensikten med de tekniske undersøkelsene har vært å finne mulige tekniske og operasjonelle årsaksfaktorer til at semitilhengere faller av trekkvogner under transport.

De tekniske undersøkelsene så langt har identifisert en felles skadetype som er av en slik art at SHK ser behov for å informere Statens vegvesen som kontrollmyndighet om forholdet (se Varsel om sikkerhetskritisk forhold SHK nr. 2022/01). Dermed kan Statens vegvesen, før SHKs undersøkelse er avsluttet, iverksette nødvendige tiltak i påvente av undersøkelsens endelige resultater.

Alle svingskivene som SHK har undersøkt har hatt en type skade som påvirker låsemekanismen og dens mulighet for en sikker tilkobling. Denne type skade gir også mulighet for en «falsk» låsing, det vil si at den kan gi føreren et inntrykk av å være i sikker lås. Låsehandtaket beveger seg inn, men ikke helt i låst posisjon.

Skaden er av en slik art at den innledningsvis ikke nødvendigvis skader selve låsemekanismen, men denne utvikler seg ved belastning under normal transport. Dermed får selve låsemekanismen en økende skadegrad som til slutt kan svikte helt, hvis låsehandtaket ikke har kommet i låst posisjon.

Videre er det et fellestrekk at denne skaden kan oppdages visuelt ved forholdsvis enkle rutiner, før den utvikler seg til mer eller mindre alvorlige hendelser og ulykker.

SHK mener at denne skadetypen kan avdekkes både av førere, bileiere, verksteder og ved periodisk kjøretøykontroll (PKK) når en vet hva man skal se etter. Videre påpeker SHK viktigheten av at brukermanualen til produsenten følges ved til- og frakopling av semitrailer.

SHKs anbefalinger til Statens vegvesen som kontrollmyndighet er følgende:

· Det bør innføres rutiner som sikrer at merket område på svingskivens overside med jevne mellomrom rengjøres og visuelt inspiseres.

· Ved avdekket slitasjemerke, bulk, skade eller sprekkdannelse i merket området (se vedlegg) bør det ilegges bruksforbud inntil eventuell skade på undersiden kan verifiseres.

· Sleidevangen for låsekilen bør alltid visuelt inspiseres ved periodisk kjøretøykontroll (PKK).

· Det bør gis informasjon til verksteder og bileiere/operatører om denne type skader. Sjåføren kan selv ved enkle hjelpemidler avdekke skade før dette leder til hendelser og ulykker.

SHK har foreløpig kun mottatt varsler og undersøkt svingskiver av merke Fontaine, men grunnet konstruksjonslikhet hos de forskjellige produsentene er det grunn til å anta at den aktuelle skadetypen vil kunne avdekkes også for andre merker.

En utvidelse av sleidevangen er en skade som vil utvikle seg av seg selv, og bør innebære et bytte av svingskiven. Dette kan etter SHKs vurdering være med på å redusere antall hendelser hvor semitilhenger faller av under transport.

Relevante operasjonelle og tekniske forhold vil bli fulgt opp videre av SHK i temaundersøkelsen».

Kilde: havarikommisjonen.no

Powered by Labrador CMS