-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Overvåket svingskive skal gi økt sikkerhet på veien
Hvert år mister et 20-talls trekkvogner semitilhengeren i fart. Bertel O. Steen har nå for første gang bygget en Mercedes-Benz Actros med overvåket svingskive, for å demonstrere en løsning de mener gir økt trafikksikkerhet.
Før du protesterer: Nei da, dette er ikke Norges første trekkvogn med overvåket svingskive, der sjåføren skal få varsel inne i førerhuset dersom tilhengeren ikke er korrekt koblet til svingskiven.
Men det er altså den første norskregistrerte Mercedes-Benz Actrosen med denne type utstyr, montert av importøren.
Det er ingen hemmelighet at det i markedet finnes ulike løsninger for å overvåke at semien er korrekt tilkoblet svingskiven. Noen aktører har sågar montert slikt utstyr i flere år – med vekslende suksess (mer om det lenger nede).
Vil fronte økt sikkerhet
Sammen med BPW Hofstad AS, som har agentur på svingskiver fra tyske Jost, inviterte Bertel O. Steen Lastebil og Buss nylig fagpressen og flere bransjeaktører for å presentere en overvåket svingskiveløsning de håper flere vil se verdien av.
– Dette er ikke et system som det er lovpålagt å ha. Men vi som forhandler har fått noen henvendelser fra kunder i tilfeller hvor trailere har falt av trekkvogn – med spørsmål om det finnes bedre systemer for å unngå at slikt skjer, forteller Stein Thomas Gundersen.
Han er servicesjef for Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS, avdeling Gjøvik & Hamar. Det er forhandleren på Gjøvik som bygger opp og klargjør alle importørens Mercedes-Benz trekkvogner som skal leveres i det norske markedet.
– Da vi spurte vår leverandør av svingskiver, BPW Hofstad AS, om det finnes svingskiver som er overvåket og som kan forbedre sikkerheten, var svaret ja. Da bestemte vi oss for å montere dette på en ny trekkvogn som skal fungere som demobil ved anlegget vårt i Lørenskog, med et ønske om å fronte en løsning vi mener gir økt sikkerhet på veien, sier Gundersen.
Stort skadepotensial
Selv om man har et system som overvåker kobling av svingskiven, fratar ikke det sjåføren fra ansvar. Sjåføren må alltid gå ut av førerhuset og fysisk forsikre seg om at hengeren er forsvarlig koblet til svingskiva.
Stein Thomas Gundersen, Bertel O. Steen Lastebil og Buss
At det er et problem med semitilhengere som løsner fra trekkvogn, er utvilsomt: Ifølge Statens havarikommisjon (SHK) mister hvert år et 20-talls trekkvogner semitilhengeren i fart under transport på offentlig vei i Norge.
Dette er også bakgrunnen for at SHK i april 2021 startet opp en omfattende temaundersøkelse av fenomenet, selv om ingen hittil har mistet livet i disse ulykkene på norske veier. Skadepotensialet er naturligvis betydelig.
Undersøkelsen inkluderer fire hendelser som inntraff i perioden september 2019 til januar 2022, hvorav den siste hendelsen oppstod i Rælingstunnelen ved Lillestrøm den 3. januar 2022 (mer informasjon om temaundersøkelsen i faktaboksen nederst).
Rapporten nærmer seg ferdigstillelse, men SHK opplyser at det gjenstår noe arbeid med kvalitetssikring av faktainformasjon, analyse og konklusjoner før rapporten kan sendes på eksternt gjennomsyn og publiseres.
Magnetsensorer
Lasse Ringom, produktsjef i BPW Hofstad AS, forteller at de har hatt svingskiver fra Jost med overvåkningssystem i produktkatalogen i flere år.
– Det har imidlertid vært lav etterspørsel etter produktet, som for øvrig er en standardisert løsning som passer til alle bilmerker, sier han.
I bransjen verserer det historier om andre løsninger for overvåkning av svingskive som ikke har fungert optimalt.
Blant annet snakkes det om feilmeldinger som har medført at sjåfører til slutt har kappet ledningene til overvåkningssystemet i ren frustrasjon over ikke å få kjørt videre, til tross for at de har forsikret seg om at «alt er på stell».
– Systemet vi leverer fra Jost mener vi fungerer godt. Det er for eksempel ingen bevegelige sensorer, det er kun tre magnetsensorer, noe som er med på å sikre stabilitet, sier Ringom.
(artikkelen fortsetter under bildegalleriet)
Vedlikeholdsfritt
For å få grønt lys på dashbordet er man avhengig av at alle tre sensorer har gitt signal.
Den ene sensoren sitter på toppen av svingskiva. Når sjåføren løfter trekkvogna oppunder glideplata på traileren får hun beskjed på monitoren i førerhuset så snart sensoren er i kontakt med metall.
Videre når man kobler kingpin inn i hjertet, sitter en sensor som kjenner av nedre flens/kant på kingpin som sier ifra når den er i riktig posisjon for låsing.
– Det fine med at den sitter i nedkant, er at da er vi sikre på at ikke det blir noen falske låste koblinger. I tillegg har skiven en sensor på utløserarmen. Når skiven er ordentlig koblet, skal utløserarmen inn i korrekt stilling, og når den er i korrekt stilling gir den beskjed om det, sier Stein Thomas Gundersen.
– Sensoren kjenner av på den fjærbelastede fall-sikringen, som er den fysiske hindringen som kommer ned når utløserhåndtaket kommer i riktig posisjon. Det er også denne fallsikringen man må løfte opp, for å kunne trekke ut utløserhåndtaket ved frakopling, tilføyer Lasse Ringom.
Foruten at svingskiven «som vanlig» skal ha jevnlig smøring er overvåkningssystemet i utgangspunktet vedlikeholdsfritt.
Prisspørsmål
Et spørsmål som alltid melder seg når det er snakk om et tilleggssystem, er hva det koster. Prisen varierer selvsagt med ulike faktorer, men det antydes en ekstrakostnad rundt 15.000-20.000 kroner i tillegg til en standard svingskive.
– Utfordringen er nok at svært få er villige til å betale noe ekstra for å ha et slikt system. Frem til det eventuelt kommer et lovkrav, er det nok de som har vært utsatt for et slikt tilfelle eller to med «trallemist», eller de som ser sikkerheten i det, som er villige til å betale litt ekstra, sier Ringom.
Jarle Viuls, konserndirektør for Mercedes-Benz Lastebil og Buss i Bertel O. Steen, forteller at de merker kundenes i stadig større grad er opptatt av bærekraft, og i den sammenhengen også sikkerhet.
– Om vi kan vise kundene at man med slikt utstyret kan unngå ulykker forårsaket av at traileren løsner, vil kanskje flere se verdien i det, sier Viuls.
Fritar ikke for ansvar
Ole H. Næss og Tor Østberg, havariinspektører i SHK, jobber med en temaundersøkelse om trekkvogner som mister tralla og fulgte interessert med på demonstrasjonen av overvåket svingskive.
– Varslingssystemer som skal ivareta sikkerheten er en del av det vi ser på i forbindelse med temaundersøkelsen om ulykker der trekkvogn mister tilhengeren. Hva vi til slutt konkluderer med og kommer med av sikkerhetstilrådninger kan vi ikke gå ut med før rapporten er klar, sier Østberg.
Bedriftsrådgiver Jens Olaf Rud i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) fulgte også demonstrasjonen med interesse.
– Det er helt klart et pluss med slike sikkerhetsanordninger, men jeg er usikker på hvor mange lastebileiere som driver i en bransje med svært pressede marginer som vil kjøpe dette til en ekstra kostnad. Det aller viktigste sikkerhetstiltaket er å ha gode rutiner for vedlikehold, kontroll og korrekt bruk av utstyret, sier han.
Stein Thomas Gundersen har også en viktig presisering å komme med:
– Selv om man har et system som overvåker kobling av svingskiven, fratar ikke det sjåføren fra ansvar. Sjåføren må alltid gå ut av førerhuset og fysisk forsikre seg om at hengeren er forsvarlig koblet til svingskiva.