- Redaksjonelt/Temaoversikt
img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

img
Lastebil på YrkesBil.no
- Brukte lastebiler - Lastebilnyheter - Næringslivsnyheter

img
img

Hino tettere på skateboard

Hino har samarbeidet med den israelske skateboard-produsenten, REE Automotive, før. Da endte det med en bil de kalte FlatFormer. Nå har de to gått inn i et enda tettere forhold.

img

Engelsk eltruck jobber med Vattenfall

Tevva er navnet på en engelsk bedrift som jobber hardt med elektriske drivsystemer for tunge biler.

img

Satser på lading av elektriske kjøretøy uten ladekabel

Posten Norge går inn på eiersiden i svenske Elonroad, som utvikler en teknologi hvor el-kjøretøy lades under kjøring eller på en egenutviklet matte under parkering. Om kort tid starter et pilotprosjekt i Trondheim hvor el-kjøretøyene lades uten ladekabel.

img

Skal bygge nasjonalt nettverk av fyllepunkter for biogass

Sammen med Nor-log Gruppen og Knapphus Energi blir energiselskapet St1 Norge med på et trepartssamarbeid som skal bygge et nasjonalt nettverk av fyllepunkter for biogass i Norge.

img

Volvo og Iveco med selvstyre-aktivitet

Både Volvo og Iveco har nettopp fortalt om nye partnerskap med spesialister i autonomi.

img

Minigrav kan løse PKK-utfordring

Utstyrsleverandøren Rodin mener de har løsningen for tungbilverksteder som sliter med å oppfylle kravene om arbeidsgrav og slitasjetester for å utføre PKK.

img

Bosch med hydrogen til Kina

Omtrent samtidig med Volvo og Daimlers felles-satsing, Cellentric, fortalte Bosch at de har laget en tilsvarende organisasjon med verdens største lastebilprodusent Qingling.

img

Tester smartere Scania i Hong Kong

Scanias Kina-avdeling er involvert i et prøveprosjekt for smart mobilitet i Hong Kong. Ved hjelp av C-V2X-teknologi kan kjøretøyene kommunisere med alle «enheter» de kan påvirke eller bli påvirket av i trafikken.

img

Volvo og Daimlers hydrogenbaby har fått navn

Cellentric. Du kan lære deg navnet først som sist, for Daimler Trucks og Volvo Group mener alvor med hydrogensatsingen denne gangen.

img

T-Way: Ny tøffing fra Iveco

Iveco kompletterer sitt tungbilprogram med en ny anleggsbil. T-Way overtar arven etter Trakker.

img

Åpner fyllestasjon for gass i Trondheim

I sommer får Trondheim sin første gassfyllestasjon. Stasjonen blir en del av Gasums nordiske nettverk av gassfyllestasjoner for tunge kjøretøy og skal levere både flytende og komprimert gass.

img

Volvo setter el-datoer

Volvo er den siste av de store som gir oss datoer for elektrifisering. Personbilfabrikkene har lenge konkurrert om å være de flinkeste til å «tenke-på-en-dato». Nå kommer lastebilene etter.

img

Sjarmoffensiv fra Iveco

Med toppmodellen S-Way, som fremdeles må regnes som ny, og et utvalg fra Daily-paletten, turnerer Iveco Norge store deler av landet for å kapre nye kunder.

img

Nå stopper den selv også

Mercedes-Benz Trucks tar assistentsystemet Sideguard Assist ett steg lenger. Per i dag blir føreren kun varslet med lyd og lys om myke trafikanter i blindsonen. Nå skal lastebilen sørge for å stoppe selv også – ved behov.

img

Scania fikk fornyet tillit hos Forsvaret

Forsvarsmateriell har signert kontrakt med Norsk Scania AS om levering av nye flyplasstankvogner.

img

Scania- og MAN-eieren øker investeringene i elektriske løsninger

Setter av 1,6 milliarder euro frem til 2025, og det er batterielektrisk som gjelder. I samme periode skal utviklingsbudsjettet for konvensjonelle drivlinjer reduseres til en femtedel.

img

100 hydrogenlastebiler i Norge innen 2025?

Prosjektet H2 Truck satser på å rulle ut minimum hundre hydrogenlastebiler på norske veier innen 2025.

img

Nikola skal hente 100 millioner dollar

Det er riktig at Nikola var nede, men selskapet er lang fra ute. Nå planlegger de en ny runde hos investorene for å få penger nok til å bygge fabrikken i Phoenix.

img

Forsinkelsen er forbi: Nå ruller MAN ut TGL, TGM og TGS

Den nye langtransportbilen TGX har vært på markedet en stund, men nå er det klart for søsknene innen distribusjon og anlegg.

img

Første Posten-bil på flytende biogass

Posten Norge tar nå i bruk sin første bil på flytende biogass og intensiverer dermed selskapets arbeid med å få tyngre kjøretøy over på fornybar energi.

img

Svempas siste store spesialbygge?

Den legendariske svenske custombyggeren Sven-Erik «Svempa» Bergendahl har nettopp fullført sin hittil nyeste spektakulære showbil, «Frostfire». 82-åringen antyder nå at han vil trappe ned litt.

img

Setter eActros og eEconic på vinterprøve

Mercedes-Benz har varslet at eActros skal i serieproduksjon i år og eEconic neste år. Nå settes de batterielektriske lastebilene på kuldeprøver.

img

60-tonns elektrisk overraskelse fra Volvo og DHL

Volvo og DHL prøver seg med batterielektrisk og tung regionaltransport. Totalvekten på vogntoget med nye helelektriske FH i front er 60 tonn.

img

Grønt lys for Daimler Trucks og Volvo

Samarbeidet mellom Daimler Truck og Volvo om å utvikle storskalaproduksjon av brenselceller for lastebiler er nå godkjent av EUs konkurransemyndigheter

img

Enova vil gjøre det enklere å få støtte

Enova vil gjøre det enkelt å få støtte til tunge elektriske kjøretøy. Derfor justerer de tilbudet innenfor landtransport og forenkler hele søknadsprosessen. Målet er å sette mer fart på såkalte nullutslippskjøretøy.

Neste 25 artikler