Lette yrkesbiler på Oslo Motor Show 2018
Også en Chevrolet, men her har vi en El Camino fra 1969.
Lette yrkesbiler på Oslo Motor Show 2018
En V8 Ford med – hvorfor kaller de det? – kusmaskjermer.
Lette yrkesbiler på Oslo Motor Show 2018
Så hyggelig at de blir tatt vare på. En Ford Anglia 350 Van fra 1962.
Lette yrkesbiler på Oslo Motor Show 2018
Så hyggelig at de blir tatt vare på. En Ford Anglia 350 Van fra 1962.
Lette yrkesbiler på Oslo Motor Show 2018
He har vi enda en parcel truck. Denne er fra Chevrolet, 1951 og siden den er en dragster er den vel beregnet på ekspress-pakker?
Lette yrkesbiler på Oslo Motor Show 2018
Denne praktfulle Woodyen fra Ford er en 1946-modell og er hotellbil på Larkollen, hos Støtvik hotell.
Lette yrkesbiler på Oslo Motor Show 2018
Denne praktfulle Woodyen fra Ford er en 1946-modell og er hotellbil på Larkollen, hos Støtvik hotell.
Lette yrkesbiler på Oslo Motor Show 2018
En dansk premievinner, Ford B pickup fra 1932.
Lette yrkesbiler på Oslo Motor Show 2018
En dansk premievinner, Ford B pickup fra 1932.
Lette yrkesbiler på Oslo Motor Show 2018
En slik rat-lakk gjør seg ikke selv. Her er det en Ford F100 fra 1955 som er omhyggelig dekorert.
Lette yrkesbiler på Oslo Motor Show 2018
En slik rat-lakk gjør seg ikke selv. Her er det en Ford F100 fra 1955 som er omhyggelig dekorert.
Lette yrkesbiler på Oslo Motor Show 2018
Nordens lengste tekstil-supermarked?
Lette yrkesbiler på Oslo Motor Show 2018
Nordens lengste tekstil-supermarked?
Lette yrkesbiler på Oslo Motor Show 2018
Avdelingen for diverse handelsreisende, eller handelsreisende i diverse.
Lette yrkesbiler på Oslo Motor Show 2018
Avdelingen for diverse handelsreisende, eller handelsreisende i diverse.
Lette yrkesbiler på Oslo Motor Show 2018
Avdelingen for diverse handelsreisende, eller handelsreisende i diverse.
Lette yrkesbiler på Oslo Motor Show 2018
Og ute i glassgangen sto en Chevrolet C10 fra 1964 til glede for de titusener som gikk forbi.
Lette yrkesbiler på Oslo Motor Show 2018
Og ute i glassgangen sto en Chevrolet C10 fra 1964 til glede for de titusener som gikk forbi.
Lette yrkesbiler på Oslo Motor Show 2018
Austin Pickup fra 1957, med en lettvekts Royal Enfield på planet.
Lette yrkesbiler på Oslo Motor Show 2018
Austin Pickup fra 1957, med en lettvekts Royal Enfield på planet.
Lette yrkesbiler på Oslo Motor Show 2018
Austin Pickup fra 1957, med en lettvekts Royal Enfield på planet.
Lette yrkesbiler på Oslo Motor Show 2018
T2 fra 1960 – skilling gangsta-versjon med ekte rust og kulehull
Lette yrkesbiler på Oslo Motor Show 2018
T2 fra 1960 – skilling gangsta-versjon med ekte rust og kulehull
Lette yrkesbiler på Oslo Motor Show 2018
T2 fra 1960 – skilling gangsta-versjon med ekte rust og kulehull
Lette yrkesbiler på Oslo Motor Show 2018
Skolebuss, norskbygget, på en Ford 1939 chassis.
Lette yrkesbiler på Oslo Motor Show 2018
Et morsomt kommersielt innslag: Kanadiske Sherp, off roader de både OFF og Road kan skrives med store bokstaver.
Lette yrkesbiler på Oslo Motor Show 2018
Mini Hummer er ramme alvor. Elektrisk, 3 meter lang, rekkevidde 120 km.
Lette yrkesbiler på Oslo Motor Show 2018
Mini Hummer er ramme alvor. Elektrisk, 3 meter lang, rekkevidde 120 km.
Lette yrkesbiler på Oslo Motor Show 2018
Parcel Delivery het denne utgaven far Ford i 1938. Tok moderne e-handel på forskudd?
Lette yrkesbiler på Oslo Motor Show 2018
Her er en 1945 Ford i ferd med å bli en praktfull pickup.
Lette yrkesbiler på Oslo Motor Show 2018
Her er en 1945 Ford i ferd med å bli en praktfull pickup.
Lette yrkesbiler på Oslo Motor Show 2018
Her er en 1945 Ford i ferd med å bli en praktfull pickup.
Lette yrkesbiler på Oslo Motor Show 2018
En Taunus 17M fra 1963 som skikkelig varebil.
Lette yrkesbiler på Oslo Motor Show 2018
En Taunus 17M fra 1963 som skikkelig varebil.
Lette yrkesbiler på Oslo Motor Show 2018
En Taunus 17M fra 1963 som skikkelig varebil.
Lette yrkesbiler på Oslo Motor Show 2018
En vakker Chevrolet-duett. Den flammelakkerte er en C 3100 fra 1950. Den mørke røde en ½ tonner fra 1946.
Lette yrkesbiler på Oslo Motor Show 2018
En vakker Chevrolet-duett. Den flammelakkerte er en C 3100 fra 1950. Den mørke røde en ½ tonner fra 1946.
Lette yrkesbiler på Oslo Motor Show 2018
En vakker Chevrolet-duett. Den flammelakkerte er en C 3100 fra 1950. Den mørke røde en ½ tonner fra 1946.

En dag i godtebutikken

Om det er ATV’er eller offroadere eller Stance – eller noe som kan likne på yrkesbiler du er interessert i – Oslo Motorshow tilfredsstille alle ønsker.

Publisert

Etter en lang dag i Varemessenes lokaler på Lillestrøm, der det akkurat nå (frem til kl. 17 søndag) arrangeres Oslo Motor Show, kan vi slå fast at her er det noe for absolutt alle – dersom det finnes en liten gnist av interesse for noe som er landjord-bundet og motorisert.

I denne sekvensen skal vi droppe racerbiler og superbiler, og vi glemmer et enormt utvalg praktfulle motorsykler og hopper også elegant over alle de tunge (som det også er nok av, det har sågar kommet en ny Actros – en gledelig overraskelse for de tyngst interesserte – men disse skal vi kommer tilbake til senere).

Her skal vi nøye oss med det som kan grense inn på tema yrkesbil, lette.

Og la oss først slå fast at det heldigvis åpenbart er interesse for å bevare annet enn gamle Ferrarier også. På utstillingen fikk vi blant annet to aldrende Forder – like strøkne som da de var nye. En Taunus og en Anglia.

Ved den siste ble vi stående og prate lenge med en som husker den gamle varebilregistreringen, den tiden personbilene fremdeles var rasjonerte mens varebilene var lettere tilgjengelige.

Og varebil var simpelthen en stasjonsvogn som du kjøpte og tok med til en lokal karosserimaker som la plater over alle rutene bakenfor fordørene og tok ut alt inni og når den jobben var gjort tok du bilder med ditt eget kamera og sendte inn til myndighetene.

Etter noen uker fikk du tilbake den avgiften du hadde betalt for mye i forhold til varebilavgiften på en postanvisning. (Noen som husker postanvisning?)

Jeg sier ikke at verden blir fattigere dersom vi ikke samler opp disse bilene og disse historiene, jeg sier bare at tenk så mye rikere verden blir hvis vi beholder noen av disse bilene og disse historiene.

Og – jeg lover – Taunusen samlet minst like mye interesse som en sterkt opphypet Aston Martin Zagato. «Sånn kjørte bestefar» er fremdeles, heldigvis, viktigere enn «hvor mange penger kostet den»?

Som disse bilene viser kan man dypdykke i alt. Gamle Folkevogn varebiler. Historiske amerikanske panel vans eller pickuper bygget opp til heftigste AmCar standard. Du får School-bus bygget på norsk og du får en nydelig woody som hotell-bil. Du får varebiler som dragstere eller som ekstreme rat cars. Du får dem bygd opp som hot rods. Og du får dem i Hillbilly-versjoner. Utvalget er enormt.

Sannsynligvis kommer vi til å fortelle mer om de store bilene senere. Og BilNorge.no kommer sikkert til å fortelle mye om alle personbilvariantene og de morsomme folkene som har skapt dem. Og både BIL og YrkesBil kommer til å bringe artikler herfra senere.

Men akkurat nå er oppfordringen. Ta en kjapp sveip gjennom dette lille utvalget og hvis du kan, så reis innom Varemessa søndag.

Og – selv om dette er en utstilling som hyller bilen – jeg tror kanskje jeg hadde tatt toget. Slik trafikken var lørdag ville det gitt meg en ekstra time jeg kunne bruke på utstillingen.

Powered by Labrador CMS