-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Transporter-familie på Oslo Motor Show
For mange er den mest fascinerende avdelingen på Oslo Motor Show den som inneholder forholdsvis halvgamle hverdagsbiler. Biler av typen: «sånn kjørte bestefar i mange år». Biler som heldigvis ikke er verdt nesten noe i penger, men som – også heldigvis – har helt andre verdier. I år er et antall nydelige VW Transportere blandet opp i denne avdelingen.
Trond Hylle heter han som har ansvaret for denne delen av Oslo Motor Show. Jeg tror han kjenner minst 25.000 av de litt mer interessante youngtimerne i Norge – og om han ikke har alle sammen i hodet har han dem i hvert fall på telefonen.
Det han har samlet i år er helt utrolig (nok en gang) og han har også utvidet rammene litt til å inkludere trimmede og stylede modeller. Hvorfor ikke, se ikke bort fra at faren din også gjorde Consulen sin bredere ved å klistre på fake skjermer for at det skulle se tøft ut.
En slik bil er like original som en original-original. Man modifiserte da biler på 70-tallet også.
Som et resultat av nye rammer møtte vi i år en vegg med fire Transportere fra Volkswagens omfattende Transporterhistorie.
En T1 fra 1965 ser helt standard og original ut i den typiske Transporter blå-fargen. En ekte split screen med de to frontrutene som kunne vippes åpne.
Begrepet Air condition fikk plutselig en helt ny betydning.
De første T1-Transporterne ble bygget fra mars 1953 og helt ut 1967. Underveis fikk de en flunkende ny fabrikk i Hannover som fremdeles produserer.
Så står det en 1974 T2 der, innredet som campingbil med tak over den store skyvbare sidedøren.
«Gjør noen glad!» er oppfordringen på siden av bilen. Det tror jeg ikke denne har problemer med. Men splitt-ruten har forsvunnet.
T3, denne er fra 1979, er fremdeles luftkjølt med motoren i hekken selv om «grillen» foran kan gi inntrykk av noe annet.
Også her er det en bil man kan spise i og sove på (på taket her). Modellen er en California camper fra Westfalia. Hvor fristende var det ikke å legge seg der etter den andre dagen på utstillingens betonggulv?
Og til sist en 2003 T4 – modellen med den «nye» VW oppskriften. Vannkjølt motor plassert i fronten der også drivhjulene plutselig befant seg.
Utstillingsbilen så fabrikkny ut, og må være en av de siste som ble bygget. T 5 kom på banen i 2003.
Etter det har vi hatt et par forskjellige T’er til. T 7 begynte de å produsere i 2022, men det har ikke vært snakk om noen T8.
Og ingen av disse ferskingene finner du på Oslo Motor Show.
Vi kan vel regne med at VW kommer med nye modellbetegnelser når driften går fra oljer til elektrisitet med-eller-ikke-hydrogen-hjelp. Klare til Oslo Motor Show i 2050.
Men denne utstillingen er ikke her for å presentere fremtiden, her gjelder det å lære fortiden å kjenne, og å sette pris på den.
Det skal jeg si denne beskjedne veggen gjør. Det er så fort gjort å neglisjere de virkelige bruksbilene fra den gang.
Disse gir utstillingen balanse. Her får du klar beskjed om at slike Folkevogner var mye viktigere – og mye mer nærværende – enn for eksempel Folkevogns Ghia-utgaver.