-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny dekkmerking, negativ vintereffekt?
YB KOMMENTAR: Fra november 2012 gjelder nytt lovverk om ytelsesmerking av alle dekk som selges i Europa, også tungbildekk.
Fra november 2012 skal dekk graderes etter kvalitet på tre områder:
- veigrep på våt vei
- rullemotstand
- utvendig rullestøy
Sett fra Norden, og spesielt tungbilsektoren, er det imidlertid grunn å stille noen spørsmål om effekten av denne merkingen egentlig er ønskelig
For det første unntas regummierte dekk fra merkekravet. Dermed forsvinner nær halvparten av alle tungbildekk som selges i Norge.
Videre unntas piggdekk fra merkingen, naturlig nok,
Men videre observerer vi at merkingen ikke skiller på sommer og vinterdekk!
Og vi vet alle at gode dekk for nordiske forhold kommer dårligere ut på alle de tre overnevnte parameterne i forhold til dekk beregnet for vinteren på kontinentet.
Og det er vel innlysende at ingen liker å lage dekk som får dårlige karakterer?
Dermed er det betydelig grunn til å frykte at merkingen faktisk heller is i blodet på dem som nå leder an i trenden med utviklingen av gode vinterdekk.
Kommentarer kan du sende på email: haakon@bilforlaget.no