-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Scanias neste generasjon batterielektrisk
Scania er nå i gang med produksjonen av neste generasjon el-lastebiler, med motorkraft opptil 450 kW (612 hestekrefter) og lengre rekkevidder. Samtidig introduseres mer urbane løsninger med e-tilpassede chassis, nye batterier og optimaliserte hjelpesystemer.
I tillegg åpnes den nye ladeløsningen Scania Charging Access nå for kunder i 12 europeiske land – inkludert Norge.
Det innebærer at uavhengig av hvem som driver ladepunktene i nettverket, vil kunden få én samlet faktura fra Scania. Smart. Les mer om den løsningen her.
Men så var det bilnyhetene: Tilbake i juni 2022 fikk vi se neste generasjon batterielektriske lastebiler for regional bruk, og nå starter altså produksjonen i Södertälje. Da snakker vi R- og S-førerhus.
Med totalvekt på opptil 64 tonn, rekkevidde opptil 390 kilometer, ladekapasitet opptil 375 kW og de høyeste effektnivåene – 400 kW (ca. 544 hk) eller 450 kW (ca. 612 hk) – bør de fleste behov i denne type regional kjøring være dekket. Det mener i alle fall Scania.
– Å drive nullutslippstransport er ikke lenger et privilegium for de få utvalgte, sier Fredrik Allard, Senior Vice President og Head of E-mobility i Scania.
– Scanias tilbud dekker nå et bredt spekter av transportoppgaver og kundekrav, samtidig som vi tilbyr tjenester som senker terskelen for en transformasjon mot fossilfri transport for de mange, sier han.
Noe for de fleste
Bortsett fra enkelte langdistanse- og spesialtransporter mener Allard det er få lastebilkjøpere som nå ikke vil finne det de trenger, fra et operativt synspunkt.
Samtidig er han ærlig om at det finnes unntak:
– Ja da, det er fortsatt visse applikasjoner som er mindre klare for å bli elektriske i nær fremtid, men mange transportkjøpere vil bli overrasket når de innser hva disse lastebilene er i stand til og deres effektivitet sammen med våre digitale tjenester, sier Allard.
Scanias nyeste, regionale el-lastebiler tilbys både som normalchassis og trekkvogner. Både førerhus i R- og S-serien er tilgjengelige.
Rekkevidden vil som alltid variere med vekt, bruk, vær, kjørestil og så videre, men Scania opplyser at en 27-tonns tippbil med seks batterier kan forvente opptil 350 km kjøring mellom hver lading.
En times lading vil da gi inntil 270 km rekkevidde avhengig av laderen, ifølge lastebilprodusenten, som presiserer at det ikke nødvendigvis trengs de høyeste tilgjengelige ladekapasitetene med 350 kW for å oppnå gode ladetider: En 130 kW-lader vil gi 100 km rekkevidde på én time for en lastebil som bruker 1,3 kWh/km, ifølge Scania.
– Vi står litt fast på tankegangen fra å fylle diesel hvor vi alltid fyller helt opp, sier Allard.
– Med batterielektriske kjøretøy bør tankegangen være å lade for ønsket rekkevidde i stedet: Hvis du har 120 km å kjøre til hjemmeladeren, vil det være unødvendig å lade mer enn til den avstanden med litt ekstra margin, utdyper han.
Nye drivlinjer
Scania var ikke blant de som snakket høyest eller tidligst om at batterielektriske lastebiler var fremtiden. Volvo var tidligere på den ballen, i alle fall i det offentlige.
Men i Södertälje hadde de også åpenbart jobbet med utviklingen av el-lastebiler «i det skjulte» en god stund, da de for alvor trykket på strømbryteren og sendte sin første el-lastebil på markedet i 2021.
De første batterielektriske fra Scania har vært brukt i bynære strøk, og det er til denne kategorien biler de nå kommer med e-tilpasset chassis, nye batterier fra Northvolt og nye hjelpesystemer som vil gi bedre funksjonalitet og lengre rekkevidder.
Parallelt introduseres en rekke nye elektriske drivlinjer. EM C1-4-familien, som brukes i el-lastebilene for urban bruk, vil komme i fem forskjellige effektnivåer og få fire trinns girkasse. EM C1-4 forventes å bli volumselger for Scania på grunn av sin fleksibilitet.
– Med denne utvidelsen introduserer vi muligheten til også å skreddersy de batterielektriske kjøretøyene, basert på kundenes faktiske drift. Med dette som grunnlag kan vi veilede hver kunde til riktig konfigurasjon i forhold til antall batterier og våre tjenester, slik at det virkelig passer deres behov, sier Allard.
Lover lang levetid
De nye battericellene fra svenske Northvolt har en levetid for drift av lastebiler på 1,5 millioner kilometer, ifølge Scania, som dermed hevder karbonavtrykket fra disse battericellene er omtrent en tredjedel av sammenlignbare produsenter og celler.
I motsetning til mange andre batteripakker, hevder Scania at deres batterier kan lades gjentatte ganger opptil 100 % uten at det påvirker levetiden.
Batteriene skal dessuten ha en tilnærmet rett ladekurve som betyr at de lader med samme hastighet når de er nesten fulle som når de er nesten tomme. Dette skal igjen gi bileierne forutsigbare ladetider, og den lange batterilevetiden skal sikre lave totale eierkostnader.
Denne kombinasjonen oppnår de ved å sørge for at batteriene alltid har riktig temperatur. Sammen med Northvolt er batteriteknologien blitt tilpasset for tunge kjøretøy med høy batterikapasitet mot den viktige C-raten (strømmen som et batteri lades og lades ut med), opplyser Scania.
– De fleste har god margin
Fredrik Allard tror at ladeutfordringer vil bli sett på som mindre problematiske når kundene lærer mer om hvordan batterier fungerer i virkeligheten.
– Når vi analyserer driftsmønstre, blir det ofte tydelig at de aller fleste har all rekkevidden de trenger, med margin. Tippbiler og andre typer transporter med normalchassis kjører ofte mindre enn 200 kilometer per dag når de opererer i bynære områder. Hvis de lader med hjemmelader og har Scania Charging Access for å ha tilgang i spesielle tilfeller, vil ikke rekkevidden være noe problem for dem, sier han.
Allard mener Scanias mål om å selge 50 prosent elektriske lastebiler av produsentens totale volum i Europa innen 2030 er innen rekkevidde.