-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Første kvinne med sjeldent fagbrev
20-åringen Eline Tunheim bygget en ny tankbil som svenneprøve og ble første kvinne med fagbrev i chassispåbyggerfaget. Nå går hun i bresjen for å rekruttere flere kvinner til yrket hun helt tilfeldig endte opp i.
I venninneflokken var det ingen som skjønte hva Eline
Tunheim gikk i gang med da hun fikk utplassering hos Norsk Scania Stavanger.
Selv visste hun veldig lite om lastebiler og heller ikke at chassispåbygger var et eget yrke. Men det var før hun var på utplassering hos Norsk Scania.
Hun fikk lærlingekontrakten høsten 2021 og siden har hverdagen i stor grad bestått i å bygge trekkvogner.
– Jeg så for meg at det skulle være tungt arbeid, men det har ikke vært like tungt som jeg først tenkte, sier Eline Tunheim til YrkesBil.
Tatt godt imot
I juni i fjor ble 20-åringen første kvinne med fagbrev i chassispåbyggerfaget. Hun oppfordrer andre til å slå følge.
– Jeg angrer ikke et sekund, fortsetter hun.
Tunheim er fremdeles den eneste kvinnen på verkstedet i Scania Stavanger, men har følge av en kvinnelig kunderådgiver og en på delelageret.
Nå vil jeg anbefale jobb i tungbilbransjen
Eline Tunheim
– Jeg har blitt tatt veldig godt imot, men i starten merket jeg at de ikke var vant med jenter på gulvet, sier hun og ler.
– Men det gikk seg fort til.
Den eneste kvinnen med fagbrev i chassispåbyggerfaget blir nærmest automatisk ett av forbildene som kan være med på å rette søkelyset på arbeidsplassen og yrket.
– Det er litt vanskelig å si om det kommer noen flere kvinner hit med det første, sier Tunheim og legger til:
– Først og fremst er det et sjeldent fagbrev, og folk må først finne ut at det faktisk eksisterer. Jeg visste det ikke selv før jeg begynte her. Men nå vil jeg anbefale jobb i tungbilbransjen.
Stor jobb
På verkstedet hos Scania Stavanger er de fire ansatte som bygger nye påbygg og flytter over noen spesialpåbygg fra gammelt til nytt chassis.
På trekkvognene som bygges i Stavanger, er det i hovedsak platting, skap og sideskjørt som monteres.
I tillegg bygges det forskjellige opplegg for både strøm og hydraulikk til påbyggene samt klargjøring av spesialbiler og ettermontert utstyr på biler som er bygd hos andre påbyggere.
Men svenneprøven var betydelig mer komplisert. Oppgaven hun fikk var å bygge en ny tankbil for Mydland Transport i Hauge i Dalane.
En Scania 280 XT skulle få overflyttet et 14 kubikkmeter stort tankpåbygg for drivstoff, som hadde vært i bruk i nesten 30 år allerede.
Tanken, som var ferdig sandblåst og lakkert før den kom til Scania Stavanger, skulle monteres på ny hjelperamme før montering på chassiet.
Neste oppgave var jobben med å fysisk flytte over på nytt chassis. Til slutt måtte det lages en oppsummering. Alt ble gjennomført på en så overbevisende måte at det aldri var tvil om at fagprøven ble bestått.
– Størrelsen på dette prosjektet er den største forskjellen i forhold til det jeg har gjort tidligere, sier hun.
Stopper ikke der
Fagbrevet som chassispåbygger har gitt mersmak for Tunheim, som allerede er i gang med å utvide repertoaret.
I løpet av læretiden som chassispåbygger, har Tunheim skrudd litt når det har vært rolig. Planen er å utvide med et fagbrev som tungvognmekaniker.
– Vi har vært heldig med de lærlingene vi har. I tillegg er vi privilegerte som har tre videregående skoler med kjøretøylinjer i vårt distrikt, sier Edland i en pressemelding fra Norsk Scania.
Totalt er det 46 ansatte hos Scania Stavanger. 28 av dem jobber på verkstedet hvor Eline Tunheim for øyeblikket er den eneste kvinnen.