-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Forbedret el-Nissan i Oslo
Kanskje ikke nytt at Nissan nå introduserer en ny og sterkt forbedret Leaf, og at de gjør det i Oslo, men dette dreier seg om e-NV200.
Den største nyheten ligger i industrien økede energi-tetthet.
Den nye versjonen har fått en 40 kWh batteripakke som ikke tar større plass enn den gamle, men som gir en rekkevidde som (teoretisk) er 60 prosent lenger enn den gamle.
I klartekst: Nissan sier at den nye byr på 280 km etter NEDC-oppskrift. Rekkevidden på dagens modell er oppgitt til 170.
Ikke raskere
Bilen beholder motoren på 80 kW, så det betyr at den i hvert fall ikke er blitt raskere. Men hvem er det som ikke har tid til å vente i 14 sekunder på å nå 100?
Litt mer kritisk er kanskje ladetiden. Ikke spesielt rask den heller: med 6,6 kW i veggen tar det 7 ½ time å toppe batteriet, selv om Nissan snakker om 40 minutter til 80 prosent kapasitet med en 50 kW kvikk-lader.
Allerede for halvannet år siden økte Nissan kapasiteten i sin gamle Leaf, riktignok bare til 30 kWh, men e-NV200 hadde jo allerede 24 kWh, så en liten oppgradering der hadde kanskje ikke hjulpet så mye.
Kanskje 40 kWh er nok, det er i hvert fall mer enn i den nye Kangooen, selv om begge snakker om omtrent den samme rekkevidden.
Visste forresten kundene at den nye skulle komme? Salget av både varebil- og personbilutgaven av denne har sunket i år.
Nissan sier at den skal være i salg innen utgangen av dette året.
LES OGSÅ: Nissan-forhandler forventer tre- eller firedobling av salget
Samarbeid med redningsorganisasjoner
Men den dukker opp i en aktuell norsk sammenheng allerede i dag.
For tredje gang arrangerer Nissan sin Future Event i Oslo i dag. Skuespillerinnen Margot Robbie (Pan Am (2011), The Wolf of Wall Street (2013) og Suicide Squad (2016) bl.a.) har åpenbart akseptert stillingen som «Nissan Electric Vehicle Ambassador» og har presentert tre nye bærekraft-piloter som Nissan skal sette ut i livet og lære av.
Dersom det viser seg at prosjektene har noe for seg vil de bli satt ut i livet på global basis, lover Nissan.
De tre er dels et mikro-grid system, et større el-ecosystem med lagring i lokale områder for å sikre seg mot strømstans, og så det prosjektet som inkluderer den nye e-NV200:
Sammen med redningsorganisasjoner skal man pakke disse bilene stapp fulle av batteripakker for å bruke dem som mobile back-up –enheter, adskillig mer miljøvennlige enn bråkete, eksos-spyende aggregater, der for eksempel naturkatastrofer har stanset strømtilførsel.
Her har Nissan laget en video der fr. Robbie forklarer litt mer om hva dette dreier seg om: