-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volvo økte i første halvår
Volvo har nå presentert sine resultater for Q2 – og dermed første halvår. Lavere volum både i kvartalet og i første halvår.
Vi har tidligere fortalt om første halvår for Daimler og Traton, der Scania var de eneste som hadde økning i volumet – både i Q2 og i H1.
Deres svenske kollega, Volvo, kunne ikke vise til tilsvarende da de presenterte resultatene i dag.
Normaliserende
Også de beveger seg i det observatører kaller «normaliserende» marked.
Totalt, inkl. Renault og Mack, leverte de ut 58.935 biler i Q2 – det er en nedgang på 8 %. Og for første halvår sank volumet med 9 %, fra 125.373 til 114.405.
Renault sank mer enn Volvo.
Ordreinngangen viser imidlertid positive signaler. Mens den sank med 11 % for hele første halvår, til 96.500 biler, gikk den ikke tilbake med mer enn minus en prosent i andre kvartal.
Europa isolert er imidlertid ikke fullt så positiv. Der var tilbakegangen 15 % i andre kvartal og 18 % for hele første halvår. Ordres på de tyngste er imidlertid opp 4 % i Europa i Q2.
Flere elbiler
Gruppen leverte flere elbiler både i andre kvartal og i første halvår. 1103 biler i Q2 var en fremgang på 45 %, mens 2007 biler i H1 var pluss 39 %.
Men ordreinngangen er ikke like positiv: 655 elbiler fikk man bestilling på i andre kvartal, en tilbakegang på 3 %. Det kan jo bety at utviklingen har snudd – etter første halvår er nemlig ordreinngangen på 1.293 biler 14 % lavere enn i fjor.
Vi venter fremdeles på resultatene fra Paccar (DAF) den 23. juli, og fra Iveco, den 24. juli – men volumene derfra komme ikke til å endre det totale bildet som altså er nedgang både i kvartalet og halvåret.
Dramatisk kan man imidlertid ikke påstå nedgangen er.