-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Varebilsalget på pickup-boom
Det er pene 20 % oppgang i varebiler så langt i år. Mye av dette skyldes en voldsom boom i pickup-segmentet.
De klassiske varebilene, altså de små og mellomstore kassebilsegmentene, har en salgsoppgang på 17 og 15 prosent i forhold til i fjor.
Og det er nok dette tallet som samtidig best indikerer næringslivets generelle vekst.
Men det er pickup-segmentet som vokser kraftigst, med hele 67 prosent i forhold til i fjor på samme tid. Nå kan nok interessen rundt en ny og mye mer moderne bil som VW Amarok forklare en del av segmentets blomstring.
Når vi likevel ser at de gamle ”sliterne” i klassen selger bedre enn før, og med Toyota Hilux tronende høyt over Amarok, da er det grunn til å tro at hovedårsaken ligger et annet sted.
Vårt tips: Boomen i maskin- og anleggsmarkedet har skylda.
Her er fem tester og prøverkjøringer som kanskje iteresserer deg:
- VW Crafter er fornyet - og billigere
- Den herlige 1000-km-varebilen
- Ford Transit, vareklassiker i god form
- Velkjørende italiener, Fiat Ducato
- Caddy Maxi 4M DSG - den perfekte varebilen?
Segment alle varebiler – totalt 13506 biler, 19,1 % oppgang fra 2010
Med 32 % markedsandel er VW suveren blant varebilleverandørene, og med bedre vekst enn markedet som helhet. Toyota holder fortsatt en tapper 2. plass med 15 % andel, men sakker likevel sakte bakut.
Trioen Ford, Peugeot og Citroen ligger brukbart an på samme nivå som i fjor. Selv om Citroen er den av de tre som har svakere vekst enn markedet, skal det fortsatt mye til for å bli innhentet.
Det blir i så fall av Mercedes, som tross 50 % sterk vekst fra i fjor, fortsatt ligger på sjetteplass på totalen, 300 biler bak Citroen. Tyskernes svakhet er fortsatt at de ikke har bil i den svært viktige klassen små kassebiler – Caddy-klassen.
Lenger ned på listen er det Nissan på 9. som er i støtet, med dobling av salgstallet fra i fjor. I motsetning klarer Fiat fortsatt ikke, tross massive annonsekampanjer, å klatre over 10. plass. Totalen er faktisk 10 % tilbake for Fiat.
Segment små kassebiler – totalt 5045 biler, 17 % oppgang fra 2010
Caddy-klassen. Hver tredje bil i segmentet er en VW Caddy. Mellom 19 og 16 % ligger alle de tre musketerene Peugeot Partner, Citroen Berlingo og Ford Connect. Fiat har enda ikke fått uttelling for Doblo, og må se seg slått av selv Opel Combo.
Segment flerbruksbiler – totalt 971 biler, 10 % oppgang fra 2010
Touran-klassen. Her har VW en av de råeste segmentandelene vi har sett for varebiler, med 74 %. Ford Galaxy på 2. plass, tett fulgt av Peugeot 5008 på 3. plass, selger bare en tiendedel av Touranvolumet.
Segment SUV/offroad – totalt 1100 biler, 7 % oppgang fra 2010
Toyota Land Cruiser er med 30 prosent segmentandel folkets valg. Mitsubishi er imidlertid sterkest i segmentet, hvis vi slår sammen Pajero- og Outlander-salget på hhv. 2. og 3. plass. De to bilene tar sammen 33 prosent av segmentet.
Segment pickuper – totalt 1308 biler, 67 % oppgang fra 2010
Pickup-segmentet har i år gått til himmels. Og vi kan ikke skylde alt på VW Amarok heller, for det er fortsatt klassikeren Toyota Hilux som leder an med 33 % segment markedsandel, nesten det doble av VWen. Isuzu D-Max på hederlig 3. plass.
Segment middels kassebiler – totalt 4453 biler, 15 % oppgang fra 2010
VW Transporter tar 35 % av segmentet, fulgt av Toyota Hiace på 28 %. Mercedes Vito øker mest, men det holder fortsatt kun til 3. plass med 11 %. Ford Transit ligger 100 biler bak med 9 % andel.
Segment store kassebiler – totalt 619 biler, 37 % oppgang fra 2010
Sprinter-klassen er Mercedes domene, med 43 % segmentandel. Rett før facelift opplever også VW Crafter øket interesse, nå med 10 % andel. Peugeot Boxer, Citroen Jumper, Renault Master, Iveco Daily og Fiat Ducato deler på restene.