Varebilsalget på pickup-boom

Det er pene 20 % oppgang i varebiler så langt i år. Mye av dette skyldes en voldsom boom i pickup-segmentet.

Publisert

De klassiske varebilene, altså de små og mellomstore kassebilsegmentene, har en salgsoppgang på 17 og 15 prosent i forhold til i fjor.

Og det er nok dette tallet som samtidig best indikerer næringslivets generelle vekst.

Men det er pickup-segmentet som vokser kraftigst, med hele 67 prosent i forhold til i fjor på samme tid. Nå kan nok interessen rundt en ny og mye mer moderne bil som VW Amarok forklare en del av segmentets blomstring.

Når vi likevel ser at de gamle ”sliterne” i klassen selger bedre enn før, og med Toyota Hilux tronende høyt over Amarok, da er det grunn til å tro at hovedårsaken ligger et annet sted.

Vårt tips: Boomen i maskin- og anleggsmarkedet har skylda.

Her er fem tester og prøverkjøringer som kanskje iteresserer deg:

Segment alle varebiler – totalt 13506 biler, 19,1 % oppgang fra 2010

Med 32 % markedsandel er VW suveren blant varebilleverandørene, og med bedre vekst enn markedet som helhet. Toyota holder fortsatt en tapper 2. plass med 15 % andel, men sakker likevel sakte bakut.

Trioen Ford, Peugeot og Citroen ligger brukbart an på samme nivå som i fjor. Selv om Citroen er den av de tre som har svakere vekst enn markedet, skal det fortsatt mye til for å bli innhentet.

Det blir i så fall av Mercedes, som tross 50 % sterk vekst fra i fjor, fortsatt ligger på sjetteplass på totalen, 300 biler bak Citroen. Tyskernes svakhet er fortsatt at de ikke har bil i den svært viktige klassen små kassebiler – Caddy-klassen.

Lenger ned på listen er det Nissan på 9. som er i støtet, med dobling av salgstallet fra i fjor. I motsetning klarer Fiat fortsatt ikke, tross massive annonsekampanjer, å klatre over 10. plass. Totalen er faktisk 10 % tilbake for Fiat.

Segment små kassebiler – totalt 5045 biler, 17 % oppgang fra 2010

Caddy-klassen. Hver tredje bil i segmentet er en VW Caddy. Mellom 19 og 16 % ligger alle de tre musketerene Peugeot Partner, Citroen Berlingo og Ford Connect. Fiat har enda ikke fått uttelling for Doblo, og må se seg slått av selv Opel Combo.

Segment flerbruksbiler – totalt 971 biler, 10 % oppgang fra 2010

Touran-klassen. Her har VW en av de råeste segmentandelene vi har sett for varebiler, med 74 %. Ford Galaxy på 2. plass, tett fulgt av Peugeot 5008 på 3. plass, selger bare en tiendedel av Touranvolumet.

Segment SUV/offroad – totalt 1100 biler, 7 % oppgang fra 2010

Toyota Land Cruiser er med 30 prosent segmentandel folkets valg. Mitsubishi er imidlertid sterkest i segmentet, hvis vi slår sammen Pajero- og Outlander-salget på hhv. 2. og 3. plass. De to bilene tar sammen 33 prosent av segmentet.

Segment pickuper – totalt 1308 biler, 67 % oppgang fra 2010

Pickup-segmentet har i år gått til himmels. Og vi kan ikke skylde alt på VW Amarok heller, for det er fortsatt klassikeren Toyota Hilux som leder an med 33 % segment markedsandel, nesten det doble av VWen. Isuzu D-Max på hederlig 3. plass.

Segment middels kassebiler – totalt 4453 biler, 15 % oppgang fra 2010

VW Transporter tar 35 % av segmentet, fulgt av Toyota Hiace på 28 %. Mercedes Vito øker mest, men det holder fortsatt kun til 3. plass med 11 %. Ford Transit ligger 100 biler bak med 9 % andel.

Segment store kassebiler – totalt 619 biler, 37 % oppgang fra 2010

Sprinter-klassen er Mercedes domene, med 43 % segmentandel. Rett før facelift opplever også VW Crafter øket interesse, nå med 10 % andel. Peugeot Boxer, Citroen Jumper, Renault Master, Iveco Daily og Fiat Ducato deler på restene.

Powered by Labrador CMS