-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
– Å bruke navnet sitt på denne måten forplikter
Tom Erik Spartveit hadde ingen plan om å etablere seg i tungbilbransjen igjen, etter at familiekonsernet innen tilhengere og påbygg ble solgt. Men nå har Spartveit AS vokst fra null til over 40 millioner i omsetning på to år – og produktkatalogen er fyldigere enn forutsett.
– Dette er jo utrolig gøy, men det var absolutt ikke planen, sier Tom Erik Spartveit.
To år etter at Spartveit AS ble etablert tar styrelederen imot YrkesBil utenfor bedriftens egen storstue i Larvik.
Det nye bygget på 1.300 kvadratmeter har en moderne kontordel, seks verkstedløp og vaskehall for tungbil.
Denne solfylte fredagen er den romslige gårdsplassen uvanlig tettpakket av lastebiler, tilhengere og annet utstyr. Anledningen er en minimesse der flere bransjeaktører samles for å markere at vårsesongen er i gang.
– Vi håper dette vårslippet kan bli en årlig foreteelse, både til glede og nytte for folk i bransjen, smiler Spartveit.
Maskinhengere, dumperkasser, krok-kasser og asfaltbaljer med Spartveit-navnet på er imidlertid mest dominerende, der de står spredt utover området.
Rundt halvparten av produktene er tegnet og utviklet «in house», der det jobber seks personer som omsatte for rundt 45 millioner kroner i 2022.
Men hvordan havnet Tom Erik Spartveit her, når planen var en helt annen?
Født inn i bransjen
Først må vi tilbake til 1983: Da startet Per Åge Spartveit opp Nor Slep AS. Gjennom de neste 40 årene ble dette en av de største aktørene innen tunge tilhengere og lastebilpåbygg i Norge. Sønnen Tom Erik Spartveit ble «født inn i bedriften» og tok senere over ledelsen.
I 2016 solgte familien Spartveit deler av selskapet til Strømberg Gruppen AS, som gjennom sitt datterselskap Arka AS etter dette eide 75 prosent av Nor Slep-aksjene.
I 2018 valgte Per Åge Spartveit og sønnen Tom Erik Spartveit å tre ut av driften i selskapet, og senere solgte familien sin resterende eierandel i Nor Slep til Arka AS.
– På den tiden drev jeg med eiendom og boligutvikling her i Larvik. Dette var også fremtidsplanen min. Men så begynte det å ringe noen gamle kunder, både til meg og min far, Per Åge, forteller Tom Erik Spartveit.
De gamle kundene som var på tråden skulle ha tak i utstyr til lastebiler og tilhengere, og var først og fremst ute etter råd og vink.
– Så ringte et par leverandører fra utlandet og ville ha hjelp til å etablere seg i Norge. De spurte meg hvordan de burde gå frem. Jeg sa til han ene at «du vet vel at jeg driver med eiendom nå?». «Ja, men ting kan vel endre seg», svarte han. Da var frøet sådd, sier 46-åringen.
Frøet begynte å spire, og etter mye grubling ble savnet etter lukten av hydraulikkolje stadig mer intenst.
– Jeg kjenner jo bransjen og visste at det ville bli krevende å etablere seg på nytt. Derfor måtte jeg tenke meg om. Da jeg konkluderte med at jeg ville satse, var det «all in», forteller Spartveit.
Kommet for å bli
Det er mange veletablerte aktører i markedet for tilhengere og påbygg. I tillegg er det stadig nye som prøver seg. Konkurransen er tøff og marginene ikke hva de en gang var. Noen kommer, noen blir og noen forsvinner.
Dette er jo utrolig gøy, men det var absolutt ikke planen
Tom Erik Spartveit, Spartveit AS
– Dette er også grunnen til at vi fra start satte opp et stort, kostbart nytt bygg. I et økonomisk perspektiv er dette antakelig ikke riktig rekkefølge, men det gir noen tydelige signaler. Vi vil vise overfor kundene og markedet at vi har kommet for å bli, sier Spartveit.
Han sier noen av de samme tankene ligger bak navnevalget for selskapet.
Salgssjef John Sigve Johnsen og daglig leder Olav Dolven er også inne på eiersiden, og listen over navneforslag var lang. Men til slutt endte de på Spartveit AS.
– Min far har holdt på i bransjen hele yrkeslivet, og jeg er født inn i bransjen, så mange kjenner til navnet vårt. Dessuten: Det å bruke navnet sitt på denne måten forplikter. Fallhøyden øker, og kravet til kvalitet og service legges høyt sier han.
Bratt oppstart
Oppstarten ble imidlertid brattere enn forutsett. Pandemien var velkjent i april 2021, men det skulle komme flere humper i veien. Mangel på stål, skyhøye stålpriser og galopperende strømpriser smalt rett i fleisen.
– Det har vært tøft i perioder. Som nyetablert aktør stod vi for eksempel ikke først i køen for å få tilgang til produkter. Nå har vi landet alt dette greit, men leveringstidene har vært for lange. Først nå har det begynt å stabilisere seg, sier Spartveit.
Med leveransene under en viss kontroll har de nå fått bygget opp et varelager de er komfortable med.
– Vi kan nå levere det meste på dagen. Det eneste vi fortsatt har lang leveringstid på er vår egenutviklede kroktippslep, som er lettere enn de andre i markedet, sier han.
Spartveits egenutviklede drag er optimalisert for 50 og 60 tonn totalvekt.
– Vi har kunder som gjerne vil ha dette, men som ikke kan vente 6-12 måneder og derfor må velge andre alternativer. Nå har vi fått økt produksjonskapasiteten på denne hengeren. Det gjør at vi får ut hengere vesentlig raskere, sier han.
Mest egenutviklet
Produksjonen foregår hos velkjente Rojo i Spania. I tillegg benyttes en rekke andre produsenter i Europa. Noen standardprodukter kjøpes også inn fiks ferdige som lagervare for rask levering, blant annet maskinhengere.
Det er imidlertid de egenutviklede produktene som er og skal være hovedvolumet og hovedfokuset.
– Da vi begynte ønsket vi ikke å ha altfor mange produkter i porteføljen, men så er det vanskelig å si nei når kundene kommer med forespørsler om spennende produkter. Dermed er produktkatalogen nå betydelig fyldigere enn vi hadde planlagt og forutsett, sier Spartveit.
Forespørsel på bilpåbygg kom raskere enn forventet.
– Vi leverer bilpåbygg med fokus på lav egenvekt, sier Spartveit.
Så lett som mulig
Lave egenvekter er førsteprioritet på de egenutviklede produktene.
– Ambisjonen er alltid å bygge så lett som mulig. Så gjelder det å finne balansegangen mellom vekt og styrke, sier Spartveit.
Om vi kan spare fem til ti kilo, så gjør vi det, og er det muligheter for to-tre kilo er det også interessant. Vi ser på alt
Tom Erik Spartveit, Spartveit AS
Han forteller om noen produktnyheter som er på gang, men foreløpig på prototypstadiet. Disse skal bli vesentlig lettere sammenlignet med dagens tilsvarende produkt.
– Om vi kan spare fem til ti kilo, så gjør vi det, og er det muligheter for to-tre kilo er det også interessant. Vi ser på alt, sier Spartveit.
– Er lav vekt nå enda viktigere, med inntoget av elektriske lastebiler?
– Ja, og det handler ikke bare om å få mest mulig nyttelast. Når bilen kjører tom er det også mest energibesparende – enten man kjører på strøm eller diesel – med så lav vekt som mulig. Kan man spare ett tonn på hengeren, og en god del kilo på bilen, så regner man lett hjem en ekstra investeringskostnad for å få den besparelsen, sier han.
Vil ikke bli størst
På hengerne bruker de også konsekvent lufttanker i aluminium, og lettmetallfelger er nå standard på de letteste hengerne. På ei trippelkjerre sparer de 170-180 kilo bare på felgene, samtidig som det ser fint ut.
Spartveit viser frem hengeren bak en Volvo som Volmax har utstilt på minimessen.
– I denne har vi også rekonstruert bruken av tverrbjelker i bunnen av kassen og beregnet oss frem til at det ikke skal ha noen negativ innvirkning på styrken, nettopp fordi vi bruker siste nye slitestål fra Hardox i kassen, som heter 500 Tuf. Det er markedets råeste slitestål, men med en relativt høy kilopris.
– Hva er ambisjonene fremover?
– Ambisjonen er å ta frem helt nye og lettere produkter med høyere kvalitet enn dagens marked kan tilby. Samtidig setter vi høy grad av service som et viktig mål for oss som selskap og for våre ansatte, sier Tom Erik Spartveit.