Volkswagen Multivan 6.1

Volkswagen Multivan 6.1
Thomas Sedran, styreformann for Volkswagen Nyttekjøretøy
Volkswagen Multivan 6.1

Volkswagen Multivan 6.1

Volkswagen Multivan 6.1

Volkswagen Multivan 6.1

Volkswagen Multivan 6.1

Volkswagen Multivan 6.1

Volkswagen Multivan 6.1

Bulli inn i den digitale verden

Volkswagen viste i kveld en oppdatert utgave av Multivan. Nå er det bare å vente på at nyhetene finner vei til Transporter også.

Publisert

Kjært barn har mange navn – Bulli, Transporter, Caravelle, Multivan, California, og alle er bestselgere innen sine respektive segmenter. Gjennom seks generasjoner, fra T1 til T6, er Volkswagens viktigste nyttekjøretøy solgt i over 12 millioner eksemplarer.

Nå får bilene en omfattende oppdatering, og først ut er Multivan 6.1, flerbruksbilen. Den moderne folkevognbussen.

Med en rekke assistansesystemer, digitale instrumenter og siste generasjon av Volkswagens infotainment-system er bilen kontinuerlig oppkoblet. Dessuten har front og dashbord fått et ansiktsløft.

Avdukingen av den oppdaterte modellen fant sted i Autostadt i Wolfsburg torsdag kveld, et steinkast fra der de første prototyper ble bygget for 70 år siden.

Oppkoblet
– Med 6.1 har vi gjort en pålitelig og praktisk bil topp moderne med hensyn til sikkerhetssystemer, infotainment og oppkobling. Den hydrauliske servostyringen er erstattet med et elektromagnetisk system, og dette gir mulighet for en rekke ny assistansesystemer, sier Thomas Sedran, styreformann for Volkswagen Nyttekjøretøy.

– Vi ønsker å sette nye standarder med hensyn til sikkerhet, komfort og praktiske egenskaper. Spesielt har vi fokusert på stabilitet, og her har vi gjort store fremskritt, fortsetter Sedran.

Blant de nye elektroniske hjelpemidlene er Cross Wind Assist som nå er standard i alle modeller. Det stabiliserer bilen når man kjører i sterk vind.

Nytt tilleggsutstyr på programmet er automatisk filholder og parkeringsassistanse. Rear View Assist reduserer faren for kollisjoner under rygging og Trailer Assist gjør det vesentlige enklere å buksere en tilhenger.

Moderne infotainment
– Vi har systematisk skreddersydd førerens arbeidsplass til den digitale verden, sier designsjef Albert Kirzinger om det nye dashbordet.

For første gang tilbys Multivan med Digital Cockpit og tredje generasjon infotainment (MIB3) som hittil har vært forbeholdt VW-gruppens personbiler.

Det viktigste elementet i det nye infotainment-systemet er et integrert SIM-kort (eSIM) som åpner for en rekke online-baserte funksjoner og tjenester. MIB3 åpner også for muligheter som Internett-radio og strømmetjenester.

Motorprogrammet er også oppdatert. T6.1 skal lanseres med nye, effektive 2,0-liters dieselmotorer med effekter fra 90 til 199 hestekrefter.

I samarbeid med ABT vil T6.1 også tilbys som elbil med batterikapasitet på inntil 77,6 kWt – tilstrekkelig for en elektrisk rekkevidde på inntil 400 kilometer etter NEDC-standarden. Denne bør bli meget aktuell for Norge.

Nye Multivan er på plass i de første markeder fra høsten av. Ifølge vår lanseringskalender skal e-Transporter og e-Caddy være på plass allerede til sommeren.

Powered by Labrador CMS