FRANKFURT, ADACs off road senter: Opel Vivaro er helt ny. Movano er modernisert med ny front, nytt interiør og nye motorer. Combo er allerede årets «van of the year» 2019. Alle tre lanseres nå også med firehjulsdrift.
Vivaro er helt ny i Opel-strukturen. Den er basert på personbilplattformen og har dermed gode kjøreegenskaper.
Annonse
Alt det nye påbudte sikkerhetsutstyret (fra 2021) er på plass. Det betyr blant annet fotgjenger/syklist-gjenkjenning, filholder, nødstopp i lav hastighet og andre sikkerhetsdetaljer som nå er vanlig i personbiler.
Her er det også multimedia, navigasjon og headup display. Dessuten de nye motorene fra 1,5 til 2,0 liter med 102 til 177 hk. Den sterkeste med 400 Nm dreiemoment. Motorene er godkjent for 6d-Temp normen.
Du kan velge i lengder fra 4,6 via 4,95 til 5,3 meter. Lasteevnen er 1400 kg og den tauer 2,5 tonn. Kapasiteten innvendig varierer, men er typisk i stor størrelse 6,6 m3.
Vivaro kommer kun i en høyde på 1,9 meter, noe Opel mener er viktig pga. parkeringshus, firmagarasjer eller der det er lav takhøyde, men den kan til gjengjeld laste lange gjenstander på inntil 4,02 meter.
Det er også verdt å merke seg at Vivaro kommer som elektrisk varebil i 2020.
Annonse
Opel-dashbordet gjenkjennes, og det samme gjelder for brytere og hendler. Personlig synes jeg den manuelle seks trinns girkassen er litt tungrodd, mens 8-trinns automatkassen til gjengjeld er meget god.
Styringen er faktisk ganske bra, og fortsatt hydraulisk. Bremsene er litt «franske», som betyr at de er ufølsomme. Enten er de på eller så er de av, men dette er absolutt en vanesak i bruk.
Kjørestillingen kan diskuteres i forholdet ratt og pedaler, men at bilen kjører godt er hevet over tvil.
Opel fortsetter foreløpig sitt samarbeid med Renault, der Opel Movano og Renault Master er samme varevogn teknisk, men ikke i utseende og interiør.
Innvendig har den fått nye instrumenter og ny skjerm over midtkonsollen. Det er mengder av små og store praktiske lasterom og dessuten kan passasjersetet forvandles til arbeidsområde. Et eget serverings- arbeidsbord er også skult i dashbordet.
Annonse
Jeg liker at skjermen/bakspeilet viser hva som skjer bak bilen, ikke bare under rygging, men også under vanlig kjøring (ekstrautstyr). En annen fin ting er at bilen leveres standard med automatisk nedblendbart hovedlys og sidevind stabilisator.
Movano har Renaults nye motorer, som betyr at de går meget rent. Alt tilgjengelig sikkerhetsutstyr, som i personbiler, følger også med. Det som derimot ikke er personbillignende er lastebil-kjørestillingen, med beina rett ned og rattet i flat stilling.
Det er standard med støtdempet førersete, som er greit. Dette kan strammes slik at det ikke fjærer. Sidedørene er så store at en europall kan lastet direkte inn fra siden. Nytt LED-lys i lasterommet er også en god funksjon.
Til tross for kjørestillingen, er den store bilen lettkjørt til tross for at også i denne bilen er girsjaltingen tung. Det er vanskelig å forstå hvorfor.
Den store varianten av varebilen har 17 m3 lasteplass. Bilen veier 4,5 tonn, tåler 2,5 tonn last og kan taue 3,5 tonn. Vi kjørte bilen tom med den nye 180 hk biturbodieselen, som er sterk med 400 Nm dreiemoment og økonomisk med 0,72 på mila.
Foreløpig leveres den kun med seks trinns manuell girkasse, men en ny automatkasse med clutch er på vei.
Kundene kan også velge mellom for- og bakhjulsdrift, der den bakhjulsdrevne også kan leveres med differensialsperre. Opel sier at den vil kunne leveres med 4x4, men modellen ble ikke vist under introduksjonen.
Combo er omtalt tidligere i YrkesBil. Nå har vi også kjørt personbilutgaven Combo Life sammen med den nye Zafira. Dette kommer vi tilbake til i BilNorge.
Opel er kjøpt av PSA-gruppen (Peugeot og Citroën), som bruker 4x4-spesialisten Dangel.
Det betyr at PSA bruker en frittstående produsent til å produsere og forandre grunnmodellene til å bli firehjulsdrevne, og Opel har fått lov til å tjuvstarte med 4x4 og diffsperre.
Firehjulsdrift på varebiler er ettertraktet vare i Norge. Vi kjørte offroadløypa med både Combo og Vivaro (Zafira).
Riktig nok var det hetebølge i Europa og dermed tørt. Terrenget måtte delvis vannes til gjørme, og fremsto dermed på enkelte steder som ekte norsk vår- eller høstaktig hytteveistandard.
Løypa viste seg å være ille nok for en vanlig varebil, det hadde ikke fungert, men ikke mer utfordrende for varebiler med ekstra høy bakkeklaring enn at jeg trodde det skulle holde med tohjulsdrift.
Jeg tok feil, og ble stående. Bilene kjører til vanlig med tohjulsdrift. Man kan sjalte inn firehjulsdriften og til slutt diffsperren i fart. Det betyr i praksis drift på minst tre hjul, som er bra. Jeg kom meg enkelt løs igjen.
Hvordan dette fungerer på snø og is får vi først oppleve til vinteren. I gjørma fungerte det fint, og i resten av «offroad-naturen», men med et forbehold om at bilene ble kjørt uten last.
Vivaro imponerte for øvrig med virkelig god svingradius mellom granleggene i skogen. Dette overrasker, for 4x4 spiser ofte litt av evnen til å svinge brått.
Norske håndverkere vil ha 4x4. Dangel har vært en trofast samarbeidspartner for PSA tilbake til syttitallet. Systemet er enkelt, men det fungerer.
Det «nye» Dangel-systemet er et klassisk enkelt viskose-4x4-system med fordelingskasse, endret mellomaksel, et annerledes bakhjulsoppheng, og sterkere stabilisatorstag.
Bilene får noe høyre bakkeklaring, som synes i hjulbuene. Dessuten omplassering av dieseltank og AdBlue påfylling (Vivaro). Vekten øker med over 80 kilo, mens ytelsene og forbruket forblir omtrent det samme.