-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Aggressive Opel med ny Movano
En glimrende kontorplass. Det er førsteinntrykket etter å ha kjørt Opels nye Movano noen mil.
Etter hele 12 år, dog med en facelift halvveis i livet, har de tre partnerne Nissan, Opel og Renault funnet tiden inne til å fornye de store varebilene sine.
Renault kan du lese om her. Og i Opels tilfelle betyr det en ny Movano, som er på vei ut i markedet i disse dager.
Litt kynisk sagt er det oftest de små detaljene som avgjør hvorvidt en modell har fortinn fremfor andre. De fleste varebiler kjører bra, bremser bra og har akseptabel økonomi.
Vel så viktig er derfor spørsmålet om hvor man kan legge fra seg ting. Og er det er mulig å skrive på A4-ark på et skikkelig underlag. Og det er skikkelig plass til å betjene PC’en. Og befinner nav/info-displayet i synsfeltet?
God arbeidsplass
Det er opplagt at de som konstruerte denne nye varebilserien har tenkt på det. Og med åtte lengdecentimeter ekstra er den nye kabinen utnyttet slik at det bør sikre sittekomfort for selv de aller kraftigste.
Movano har fått et skriveunderlag med en papirklype som oppfører en mer spennende ballett enn noen koppholder. Dessuten har man en stor plate bak seteryggen når man slår ned setet i midten med et vridbart PC-underlag som også hjelpemannen kan vri i sin retning.
Og det er så mange steder å legge fra seg ting at enten må brukeren har en stor grad av selvdisiplin for at det ikke skal bli for mye der, eller det må ansettes en egen renholder spesielt for dette kontoret.
Rent ergonomisk er det også mindre å utsette på den nye modellen enn på den gamle. Inn- og utstigning er ukomplisert og bak rattet har man glimrende utsikt fremover. Utsikten i de andre retningene er selvfølgelig avhengig av hvor mange lysåpninger man valgte for kassen
Bak føreren er for øvrig den største nyheten er at endelig er sidedørene så store at man får inn en europall sideveis.
Ett navn, utallige varianter
Det er ingen grunn her til å nevne noe som helt som varevolum eller hestekrefter eller transmisjon. Utvalget er så stort at ethvert behov sannsynligvis vil kunne dekkes.
Movano kommer i fire lengder. Bilen kan leveres både med for- eller bakhjulsdrift (og på sikt firehjulsdrift). Det er chassis-muligheter for spesielle påbygg, og bussmulighet fra nyttår.
Motorene leverer 125 eller 146 hester (Euro 5), med påstått vesentlig lavere forbruk. Uansett hk-tallet har motorene forbindelse med veien via en seks trinns manuell kasse – om ikke lenge kommer en automatisert utgave av den. Og vi snakker om service-intervaller på 40.000 km.
Dermed er ikke bare utsalgsprisene lavere enn på sammenliknbare utgaver av de gamle modellene, men den nye bilen har også påståtte 65 prosent lavere driftkostnad.
Større salgsmål
Alle disse argumentene skal brukes for å få Opels varebilandel opp i 5,5 prosent av totalmarkedet. Utgangspunktet er 4,2 prosent så langt i år (men kuriøst nok hele 11,4 prosent på Opplysningsrådets siste ”ukekjøring” av tall i august. ”Uken” omfattet en eneste dag!)
Varebilansvarlig hos GM Norge, Johnny Løvli forteller om et salgsmål på 150 nye Movano, 800 Vivaro og resten Combo (som selv om han ikke sier det direkte, nok skal fornyes mot slutten av neste år).
I Norge blir naturlig nok ikke alle de 264 variantene den nye serien tilgjengelig sånn over natten. I første runde er det snakk om de såkalte L2H2 og L3H2 utgavene, det vil si lasterom på enten 10,8 eller 13 kubikk og maks lastegulvlengde på hhv. 3,083 eller 3,733 meter.
Det er også en rekke utstyrspakker å velge mellom, med alt fra hjulkapsler og konsertkvalitet på MP3-spilleren, til hengefeste og bakdører som åpner 270 grader.
Tips YrkesBil på email: haakon@bilforlaget.no
FAKTA Opel Movano 2,3 dCi 125 Euro 5 L2H2 (3,3 tonn, 10,8 kubikk)
Motor: 4-syl. diesel, 2298 ccm, 92 kW (125 hk) v/3500 o/min. 310 Nm v/1250 - 2500 o/min.
Utv. mål: 555 x 207 x 250 cm (L/B/H), akselavstand 368 cm, varevolum 10,8 m3
Vekter: Egenvekt 1885 kg, tilhengervekt 2500 kilo, nyttelast 1610 kg.
Ytelser: ikke oppgitt 0-100 km/t, toppfart 145 km/t.
Forbruk: 0,83 l/mil (blandet), 221 gram CO2/km
Pris fra: 313.900 kroner (L2H2)
Til i Norge: September 2010
Konkurrenter: I Norge er Movano en bil som havner i direkte klinsj med Mercedes Sprinter, den klare markedslederen med nær 40 prosent segmentandel i følge OFV. Øvrige konkurrenter er i hovedsak de store versjonene av Peugeot Boxer, Citroen Jumper, Fiat Ducato, Ford Transit, VW Crafter, Iveco Daily og Renault Master.