Ny rapport: Slik kan Oslo få utslippsfri tungtransport

Oslo kommune har mål om tilnærmet nullutslipp av klimagasser innen 2030, herunder en utslippsfri tungtransport. Dette fordrer flere politiske virkemidler, noe som synliggjøres i en ny rapport Zero står bak. NLF sier det må være lønnsomt å velge grønt.

Publisert
- Rapporten er et godt grunnlag for videre arbeid for nullutslippsløsninger i tungtransporten, både i Oslo og andre steder, sier Christine Holtan Bøgh, fagansvarlig for transport i Zero. Foto: Brede Høgseth Wardrum
Mentzoni
- NLF ønsker å bidra til å finne gode løsninger, sier Jan-Terje Mentzoni, viseadministrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF).

Virkemidlene finnes, men må stadig trappes opp for å nå målet om en utslippsfri tungtransport innen 2030, viser rapporten.

Rapporten er skrevet på oppdrag av Klimaetaten i Oslo kommune.

På en del områder er Oslo helt avhengig av at statlige myndigheter spiller på lag, og gir byene handlefrihet til å lede an med ambisiøse virkemidler.

– Oslos klimamål er veldig offensive, men også veldig viktige. En utslippsfri tungtransport i Oslo vil drive endring også utover kommunegrensa og landegrensene, sier Stig Schjølset, fagsjef i Miljøstiftelsen Zero.

NLF ønsker å bidra
Rapporten peker på en rekke tiltak som kommunen og staten bør gjennomføre. Å forsterke kravene til nullutslipp i anskaffelser, forsterke miljødifferensieringen i Oslos bomringer, og å innføre nullutslippsoner i Oslo, med gradvis økende omfang er blant anbefalingene.

Gjennom et tett samarbeid med transportnæringen, belyser rapporten hvilken utfordringer transportnæringen står foran ved overgangen til elektrisitet, hydrogen og biogass. Økonomi, tilgang på ladeinfrastruktur og tilpassede kjøretøy går igjen som viktige faktorer som politiske virkemidler må angripe.

– Godstransporten står for en betydelig del av CO2-utslippene, og NLF ønsker å bidra til å finne gode løsninger, sier Jan-Terje Mentzoni, viseadministrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF).

Økonomisk krevende

Mentzoni har én klar oppfordring til myndighetene, og det er å se til hva den offensive elbilsatsingen på privatmarkedet har ført til av resultater.

Størstedelen av dagens godstransport foregår med lastebiler med den nyeste teknologien, Euro 6-motorer, noe som i prinsippet fører til renere luft på dager med ekstra forurensing.

– Reduserte klimagassutslipp er et naturlig neste skritt for oss, men godstransport på vei preges av mange små og mellomstore bedrifter med svake resultater og liten egenkapital. Lave driftsmarginer gir liten økonomisk handlefrihet og begrenset evne til å ta risiko. Omstillingen må gjøres ut fra bedriftenes økonomiske evne, forklarer han.

– Det blir ingen grønn omstilling med rød bunnlinje, derfor må tiltakene og rammebetingelsene være forutsigbare og langsiktige, påpeker Mentzoni.

Et viktig grunnlag

Rapporten er langt fra sluttpunktet i arbeidet for utslippsfri tungtransport, og Zero kommer til å fortsette samarbeidet med blant annet Oslo kommune for å sette effektive virkemidler ut i live.

– Nå har vi levert en omfattende og grundig rapport som er et godt grunnlag for videre arbeid for nullutslippsløsninger i tungtransporten, både i Oslo og andre steder, sier Christine Holtan Bøgh, fagansvarlig for transport i Zero.

Powered by Labrador CMS