Posten går ut av bildriften i omstridte Bring Trucking

Posten Norge går ut av bildriften i det slovakiske selskapet Bring Trucking. Kleijn Transport og Kim Johansen overtar virksomheten.

Publisert

Posten vil i fremtiden kjøpe transportkapasitet i det internasjonale markedet. Dette melder konsernet i en pressemelding tirsdag.

EU-reglene for internasjonal transport endres nå gjennom mobilitetspakke 1 (veipakken).

«For Posten betyr det at selskapet enten må ekspandere, slik at Bring Trucking etablerer bildrift i flere europeiske land, eller gå ut av egen bildrift», heter det i meldingen.

- Norden er Posten Norges primærmarked og vi har ingen strategi som tilsier storstilt europeisk satsing. Skal Bring Trucking lykkes i det europeiske markedet i fremtiden, må virksomheten være til stede i flere land for å ha fleksibilitet til å møte kundenes behov. Vi velger å gå motsatt vei, sier konserndirektør Erik Roth i Posten Norge.

Han legger til at det internasjonale transportmarkedet har endret seg betydelig i perioden Posten har eid selskapet.

I dag preges markedet av større aktører og det forventes en videre konsolidering.

Posten har over lengre tid blitt beskyldt for å drive med sosial dumping gjennom selskapet Bring Trucking. Så massiv har kritikken tidvis vært at selskapet i 2018 skrev et innlegg på egen nettside der de avviste påstandene.

Nylig stevnet en rumensk sjåfør Bring Trucking for retten i Danmark, etter det han mente var ulovlig underbetaling. Sjåføren nådde imidlertid ikke frem med søksmålet, men har anket avgjørelsen til neste rettsinstans.

Posten hevder i dagens pressemelding at de har styrket innsatsen for å sikre god styring og oppfølging av underleverandører, blant annet med et nytt leverandørregister.

Bring Trucking har nå inngått avtaler om overføring av virksomheten til selskapene Kleijn Transport og Kim Johansen.

Bring Trucking har over noe tid nedskalert bildriften med cirka 40 prosent av kapasiteten. Dernest er en del (ca 50 biler og sjåfører) solgt til nederlandske Kleijn Transport, NL.

Resterende virksomhet (ca 100 biler og tilhørende sjåfører) er nå avtalt solgt til det danske transportselskapet Kim Johansen.

Powered by Labrador CMS