-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Volvos nye flaggskip
Med dobbeltdekkeren 9700 DD trapper Volvo opp kampen i markedet for ekspressbusstrafikk med krav til høy passasjerkapasitet.
For snaue to år siden lanserte Volvo Buses sin nye turbussgenerasjon 9700 og toppversjonen 9900.
At det også skulle komme en ny dobbeltdekker har vært kjent lenge, men Volvo har holdt kortene tett til brystet.
YrkesBil har som et av få medier allerede vært på Volvo Bussar sin testbane i Hällered utenfor Borås, for å se og prøve det nye flaggskipet. Dette fikk vi anledning til mot en klausul om at vi ikke publiserte bilder eller informasjon om bussen før sperrefristen i dag, 20. februar klokken 12.00.
Fyldig reportasje derfra kan du lese i kommende utgave av bladet YrkesBil, som er ute hos abonnentene neste uke.
Men nå kan vi altså for første gang vise bilder av hvordan den offisielle versjonen av nye 9700 DD ser ut.
– Ekspressbuss-segmentet vokser raskt i Norden. Med Volvo 9700 DD kan vi nå tilby våre kunder et komplett utvalg av turist-, linje- og ekspressbusser med premiumegenskaper, sier Niklas Orre, Vice President for Coach Sales i Volvo Buses.
Dobbeltdekkeren har plass til 96 passasjerer, og er blant annet utstyrt med egenutviklede passasjerseter og klimaanlegg med separate soner for passasjerer og fører.
I likhet med sine mindre søsken i 9000-serien, kan du velge blant et vell av førerassistentsystemer som oppmerksomhetsassistent, filassistent og kollisjonsvarsling med automatisk nødbrems. Av sikkerhetssystemer finnes blant annet elektronisk styrte bremser, elektronisk stabiliseringssystem og antisladdregulering.
Forbedret fjæring og støtdemping, i kombinasjon med et slanket karosseri, skal ifølge Volvo også gi bedre kjøreegenskaper og stabilitet.
Du kan lese mer om nye 9700 DD, og våre førsteinntrykk av bussen, i YrkesBil nr. 2-2020.
–––––––––––––––––-
Fakta om Volvo 9700 DD
Høyde: 4,25 meter
Lengde: Opptil 14,8 meter
Passasjerkapasitet: Opptil 96
Bagasjekapasitet: Opptil 7,5 m3
Drivlinje: Volvo DK11 med 460 hk, I-Shift
Chassis: Volvo B11R/LE, 6x2
Karosseri: Carrus Delta Oy
Toalett og kjøkken er tilgjengelig som ekstrautstyr.