Vlantana kan miste transportløyvene i Norge

Statens vegvesen krever at Vlantana Norge AS innen 13. desember dokumenterer at de driver sin norske virksomhet innenfor gitte lover og regler. Ellers kan selskapet miste transportløyvet her i landet.

Publisert

Skandalen som er rullet opp rundt det litauiske transportkonsernet Vlantana, og det norskregistrerte datterselskapet Vlantana Norge AS, kan nå være i ferd med å kulminere i at selskapet ikke lenger får drive transportvirksomhet i Norge.

Det skjer etter at Statens vegvesen, Skatteetaten og Arbeidstilsynet i lengre tid har holdt selskapet under oppsikt, samt at de har foretatt en såkalt foretakskontroll av virksomheten.

Ifølge kontrolletatene har det vært vanskelig å få ut informasjon fra selskapet, men funnene de har gjort så langt skal være av svært graverende karakter.

– Vi har funnet ulike brudd på regelverket som vi har funnet det nødvendig å anmelde til politiet. Nå har vi bedt selskapet om å dokumentere sin virksomhet i Norge innen tre uker, ellers kan Vlantana miste transportløyvet sitt her i landet, uttalte leder for krimseksjonen i Statens vegvesen, Jon Molnes, på NRK Dagsrevyen søndag.

– Konstruert for å jukse
Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har også i lang tid satt et kritisk søkelys på Vlantanas virksomhet i Norge gjennom en rekke artikler i medlemsbladet NLF Magasinet og på hjemmesiden lastebil.no.

Her har det blant annet fremkommet at kontrollmyndighetene har avdekket det de mener er manipulering av timelister, samt brudd på kjøre- og hviletider.

– Dette er en forferdelig alvorlig sak. Selskapet ser ut til å være konstruert for å jukse og bedra og omgå norske lover og regler, uttalte Geir A. Mo til NRK da saken ble omtalt i Søndagsrevyen.

Store norske selskaper som har kjøpt transport hos Vlantana Norge AS har som følge av de avdekkede forholdene terminert sine kontrakter. Dette gjelder blant annet Asko og DB Schenker.

Innrømmer feil
Ifølge NLF er det veivesenets løyveseksjon, Nasjonal transportløyve, som nå har gitt Vlantana frist til 13. desember med å dokumentere at de oppfyller kravene for å inneha norsk transportløyve. I motsatt fall vil samtlige norske godsløyver bli trukket tilbake.

«Vlantana Norge må innen dette tidspunktet synliggjøre at foretaket har en tilstrekkelig administrasjon til å drifte transportvirksomheten fra Norge på selvstendig grunnlag, og det må fremkomme at det er et tydelig skille mellom Vlantana Norge AS og Vlantana UAB når det gjelder administrasjon og drift av transportvirksomheten i Vlantana Norge AS», skriver lastebil.no.

Under en pressekonferanse hos Vlantana Norge forrige uke uttalte Tomas Stonys, operasjonsdirektør i Vlantana-eide Stonys Group og representant for aksjonærene i Vlantana Norge, følgende, ifølge lastebil.no:

– Vi innrømmer alle feilene som foregår i selskapet. Spesielt med tanke på beregning av arbeidstimer. Vi har ikke hatt tilstrekkelig kunnskap om det norske regelverket.

YrkesBil har på publiseringstidpunktet ikke lyktes å komme i kontakt med daglig leder i Vlantana Norge AS, Terje Larssen, for en kommentar.

Powered by Labrador CMS