-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Vlantana kan miste transportløyvene i Norge
Statens vegvesen krever at Vlantana Norge AS innen 13. desember dokumenterer at de driver sin norske virksomhet innenfor gitte lover og regler. Ellers kan selskapet miste transportløyvet her i landet.
Skandalen som er rullet opp rundt det litauiske transportkonsernet Vlantana, og det norskregistrerte datterselskapet Vlantana Norge AS, kan nå være i ferd med å kulminere i at selskapet ikke lenger får drive transportvirksomhet i Norge.
Det skjer etter at Statens vegvesen, Skatteetaten og Arbeidstilsynet i lengre tid har holdt selskapet under oppsikt, samt at de har foretatt en såkalt foretakskontroll av virksomheten.
Ifølge kontrolletatene har det vært vanskelig å få ut informasjon fra selskapet, men funnene de har gjort så langt skal være av svært graverende karakter.
– Vi har funnet ulike brudd på regelverket som vi har funnet det nødvendig å anmelde til politiet. Nå har vi bedt selskapet om å dokumentere sin virksomhet i Norge innen tre uker, ellers kan Vlantana miste transportløyvet sitt her i landet, uttalte leder for krimseksjonen i Statens vegvesen, Jon Molnes, på NRK Dagsrevyen søndag.
– Konstruert for å jukse
Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har også i lang tid satt et kritisk søkelys på Vlantanas virksomhet i Norge gjennom en rekke artikler i medlemsbladet NLF Magasinet og på hjemmesiden lastebil.no.
Her har det blant annet fremkommet at kontrollmyndighetene har avdekket det de mener er manipulering av timelister, samt brudd på kjøre- og hviletider.
– Dette er en forferdelig alvorlig sak. Selskapet ser ut til å være konstruert for å jukse og bedra og omgå norske lover og regler, uttalte Geir A. Mo til NRK da saken ble omtalt i Søndagsrevyen.
Store norske selskaper som har kjøpt transport hos Vlantana Norge AS har som følge av de avdekkede forholdene terminert sine kontrakter. Dette gjelder blant annet Asko og DB Schenker.
Innrømmer feil
Ifølge NLF er det veivesenets løyveseksjon, Nasjonal transportløyve, som nå har gitt Vlantana frist til 13. desember med å dokumentere at de oppfyller kravene for å inneha norsk transportløyve. I motsatt fall vil samtlige norske godsløyver bli trukket tilbake.
«Vlantana Norge må innen dette tidspunktet synliggjøre at foretaket har en tilstrekkelig administrasjon til å drifte transportvirksomheten fra Norge på selvstendig grunnlag, og det må fremkomme at det er et tydelig skille mellom Vlantana Norge AS og Vlantana UAB når det gjelder administrasjon og drift av transportvirksomheten i Vlantana Norge AS», skriver lastebil.no.
Under en pressekonferanse hos Vlantana Norge forrige uke uttalte Tomas Stonys, operasjonsdirektør i Vlantana-eide Stonys Group og representant for aksjonærene i Vlantana Norge, følgende, ifølge lastebil.no:
– Vi innrømmer alle feilene som foregår i selskapet. Spesielt med tanke på beregning av arbeidstimer. Vi har ikke hatt tilstrekkelig kunnskap om det norske regelverket.
YrkesBil har på publiseringstidpunktet ikke lyktes å komme i kontakt med daglig leder i Vlantana Norge AS, Terje Larssen, for en kommentar.