-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Produserer egen energi
Det høres nesten ut som en evighetsmaskin. Dumperen bruker 80 prosent av batteriet på turen opp. Men regenereringen, på veien ned, gir 88 prosent. Her blir det besparelser.
Det er ved et brudd nær Biel i Sveits at underet finner sted.
En dumper på 45 tonn henter materialer som brukes til sementproduksjon som tas ut av en fjellvegg. 65 tonn laster dumperen, og på vei ned genereres det mer enn det forbrukes på veien opp.
Dumperen er egentlig en Komatsu HB 605-7, en skikkelig sværing med hjul nesten 2 meter høye og en dumperkasse som rekker 8,5 meter til verst når den er løftet.
Den er bygget om til en e-Dumper hos sveitsiske Kuhn som har hentet en 60 kW-stor batteripakke fra et selskap som heter Lithium Storage.
For å lage litt blest rundt fenomenet hentet sementprodusenten, Ciments Vigier SA, inn Formel E-kjøreren Lucas DiGrassi. Det var han som klarte å produsere mere ned, enn han brukte opp.
Dermed har Kuhn laget et regnestykke som sier at med 20 slike turer pr. dag produserer dumperen 200 kWh overskuddskraft hver dag, eller 77 megaWh i året.
I tillegg sparer man de mellom 40 og 80 tusen liter diesel en typisk dumper bruker på et år. Tilsvarende nesten 200 tonn CO2 hvert år.
VIDEO: Her kan du se eldumperen i drift: