KLARE FOR EUROPA: BYD lanserer lastebilen T6, terminaltraktoren Q1M og varebilen T3 snart. Foto: BYD

I OSLO: Erik Bergboer er europeisk salgssjef for elektriske lastebiler og varebiler fra kinesiske BYD. YrkesBil traff nederlenderen da han var i Oslo tidligere i vår. Foto: Brede Høgseth Wardrum

BYD-topp i Oslo: - Vi skal etablere oss i Norge i løpet av året

Erik Bergboer, europeisk salgssjef for kinesiske BYD, jakter nå på potensielle norske partnere innen service og ettermarked for merkets elektriske lastebiler og varebiler. De første kjøretøyene skal være på plass før årsskiftet.

Publisert

**Artikkelen ble opprinnelig publisert i bladet YrkesBil nr. 4-2019. Ikke abonnent? Bli det her, og få det viktigste bransjestoffet først**

Build Your Dreams (BYD) er som kjent allerede på plass i Norge med sine elektriske busser, og skal levere 42 eksemplarer av disse til Oslo i år.

Nå banker den kinesiske produsentens divisjon for elektriske lastebiler og varebiler også på døren, klare for å entre det norske markedet.

YrkesBil fikk en prat med nederlandske Erik Bergboer, som er satt til å lede BYDs inntog med lastebiler og varebiler i Europa, da han tidligere i vår var i Oslo for å tale på et frokostseminar i regi av miljøorganisasjonen Zero.

– Vi har en hovedutfordring: Det er å få på plass et nettverk for service- og ettermarked raskt. Derfor er dette min første prioritet. Salgsapparat kommer i andre rekke, for vi er ikke veldig bekymret for at lastebilene og varebilene ikke skal selge, sier Bergboer selvsikkert.

Designer nytt førerhus
Det første kjøretøyet, i en lang rekke av elektriske varebil- og lastebilmodeller, som blir tilgjengelig i Europa, er modellen T3. Den skal være klar i november.

Karosseriformen på den elektriske varebilen minner veldig om Nissan e-NV200. 2,6 tonn totalvekt, 920 kilo nyttelast og 220 kilometer rekkevidde (BYD oppgir ikke om det er NEDC eller WLTP).

Produkt nummer to blir modellen T6. En lastebil med 7,5 tonn totalvekt, fire tonn nyttelast og 240 kilometer rekkevidde (BYD oppgir ikke om det er NEDC eller WLTP).

Dagens førerhytte er fra Isuzu og ser ikke spesielt moderne ut, men så er det heller ikke den som skal selges i Europa.

I 2017 ansatte BYD nemlig Wolfgang Egger som ny designsjef, med ansvar både for personbiler og nyttekjøretøy. Tyskeren, som har lang fartstid fra Alfa Romeo, Seat og Audi, har nå et team i full sving med å designe nye lastebilhytter.

– Chassis og drivlinje blir det samme velutprøvde som i dagens modell, mens den nye hytta også skal tilfredsstille alle europeiske myndighetskrav, og europeiske kunders krav til sikkerhet, ergonomi, komfort og førermiljø. Hytta vil bli vist offentlig i oktober, og jeg regner med dere kan få lastebilen T6 til Norge i juli neste år, sier Bergboer.

Det tredje produktet BYD i første omgang skal selge i Europa er terminaltraktoren Q1M. Den er ventet salgsklar i mars 2020.

LES OGSÅ: Stor interesse for Hyundais hydrogen-lastebiler i Norge

Tre norske partnere
Bergboer sier BYD for øyeblikket er i dialog med to potensielle partnere innen service og ettermarked i Norge. YrkesBil er kjent med at en av disse er en stor forhandlerkjede for personbiler og lette nyttekjøretøy, men som ikke har lastebiler i porteføljen.

– Når det gjelder partnere innen salg har vi ingen konkrete samtaler per i dag. Det kan godt være at de vi velger som partner innen ettermarked og service også blir våre partnere innen salg. Men vi må få på plass ettermarked og service først. Jeg vil være hundre prosent sikker på at når kjøretøyene kommer, skal vi ha ettermarkedsapparat på plass med verksteder og reservedeler, sier Bergboer.

Han ønsker ikke å knytte seg kun til én stor aktør, og ser derfor etter minst tre norske partnere.

– Det kan være tre store som dekker hele landet, eller tre mindre aktører som dekker de mest befolkede områdene, sier BYD-toppen.

Samtidig avviser han blankt samlokalisering med andre merkevarer.

– Vi skal ha eksklusive forhandlere. Det blir ikke en bygning med tre merkenavn på veggen, det blir kun BYD med dedikerte ansatte. Dette er et absolutt krav. Vi endrer syn på mye, men dette vil vi ikke forandre på, fastslår Bergboer.

LES OGSÅ: Disse elektriske lastebilene kommer til Norge i 2019

Fortjeneste i salg
Videre er han klar på at alt salg skal skje gjennom forhandlere – også store flåteavtaler.

– Grunnen er at i den gamle forretningsmodellen ble fortjenesten skapt i verkstedet, mens i den nye modellen skapes fortjenesten i salg. Det er en ny måte å tenke på. Når et verksted har 60-70 prosent av sin fortjeneste fra motorolje, er det komplett annerledes enn vår forretningsmodell. Derfor kreves andre typer mennesker, ikke de som har vokst opp i «dieselbusiness», sier Bergboer.

– Hva blir leveringskapasiteten?

– I europeisk målestokk vil jeg si nærmest ubegrenset, fordi volumene i Europa er så totalt forskjellig fra Kina. Der blunker de ikke når de får en enkeltordre på 500 enheter for eksempel av T10, en modell vi kanskje vil registrere 500 av per år i Europa, sier han.

I utgangspunktet er det ingen planer om at BYDs lastebiler og varebiler skal ha noe med BYDs bussorganisasjon i Norge å gjøre.

– Men det kan bli en match dersom de får et servicenett vi også kan benytte oss av, så jeg utelukker det heller ikke, sier Bergboer.

– Når er deadline for å ha apparatet på plass?

– Vi skal etablere oss i Norge i løpet av året. De første bilene kommer i november.

LES OGSÅ: Nye EU-regler åpner for dramatisk endring i lastebildesign

Tyngre kjøretøy på sikt
På lengre sikt er BYDs plan å tilby hele porteføljen av helelektriske nyttekjøretøy i Europa.

Bergboer nevner modellen T8, en toakslet lastebil med 18 tonn totalvekt, som skal bli tilgjengelig i Europa i 2021. Det samme med T9, en treakslet lastebil med 26 tonn totalvekt. T10 med fire aksler kommer også, men det er mer usikkert når.

– Vi planlegger imidlertid å gi kjøretøyene nye navn, slik at man ut fra navnet kan vite om det er en varebil eller lastebil og i hvilken vektklasse det er, sier Bergboer.

––––––––––––––––––

BYD (Build Your Dreams)

  • Kinesisk konsern
  • Etablert i 1995
  • Hovedkvarter i Shenzen
  • Har over 220.000 ansatte og mer enn 30 industriparker og fabrikker verden over.
  • Startet med batteriproduksjon. Opererer i dag på fire ulike hovedområder: IT, kjøretøy, fornybar energi og monorail (jernbane med bare én skinne).
Powered by Labrador CMS