Utvider delelageret og utfordrer digitalt

LVD Lastvagnsdelar AS har flyttet inn i nytt bygg og nær tredoblet lagerkapasiteten. Samtidig vil eieren – Team Verksted – ta markedsandeler fra OE-leverandørene med en ny digital plattform.

Publisert

Rett før jul flyttet LVD Lastvagnsdelar AS fra Skedsmokorset til sitt nye lager og kontorbygg på Fugleåsen ved Langhus, kun et steinkast fra hovedkontoret til eierselskapet, Team Verksted.

Nå er driften i full gang i de nye lokalene.

– Vi flyttet fra et relativt lite lager på 800 kvadratmeter. Nå disponerer vi 2.200 kvadratmeter, mye av det med en takhøyde på 12 meter. Den økte kapasiteten gir oss mange nye muligheter, sier Joakim Russell til YrkesBil.no.

Han er direktør for innkjøp og logistikk i Team Verksted, og tok fra 1. oktober i fjor i tillegg over som daglig leder for LVD i forbindelse med at tidligere leder, Dennis Sørensen, gikk av med pensjon.

Sammen med Håkon Foss, som 1. september startet i jobben som salgsleder etter å ha vært 15 år hos konkurrenten Truck & Trailer, varsler Russell nå en storsatsning fra LVD og Team Verksted når det gjelder reservedeler og digitale løsninger.

LES OGSÅ: Team Verksted kjøper Trailer & Maskinservice

Alle biler og tilhengere
Reservedelene står for cirka 55 prosent av omsetningen til et verksted i dag. Dette var bakgrunnen for at Team Verksted i januar 2017 kjøpte opp LVD og dermed sikret seg kontroll over det viktige leddet i næringskjeden.

– Vi er nå i en unik posisjon ved at vi har importleddet i eget hus. Det merket vi godt da vi besøkte Automechanika i høst, hvor mange leverandører viste stor interesse, forteller Russell.

I forbindelse med flyttingen valgte alle 10 ansatte i LVD å si opp, blant annet grunnet reiseveien. 10 erstattere var på plass da flyttelasset gikk til det nye lageret.

LVD har tradisjonelt vært rettet mye mot Scania og Volvo, men nå som de skal være hoffleverandør for Team Verksteds egne verksteder må de ha deler til alle merker på lager.

– Vi skal derfor begynne å importere og selge deler til alle lastebilmerker og tilhengere, noe som også er medvirkende til at vi trenger mer lagerplass. Nå har vi fått åpnet konto hos blant annet Bosch, Knorr-Bremse, Mann Hummel, Continental ContiTech og Schomäcker, forteller Russell.

– Med det vil LVD også bli en attraktiv handelspartner for en bredere ekstern kundemasse, i tillegg til at vi selvsagt vil ha med oss de kundene vi allerede har, legger han til.

I utgangspunktet fører LVD alternativer til originaldeler. Men hva som er «originalt» og ikke, er ikke alltid lett å bli klok på.

– Vi tilbyr for eksempel både originale SAF og BPW-skiver, og alternative merker. Mye av det samme gjelder Wabco og Knorr, det er jo originalt men det står ikke Scania eller Volvo på esken. I noen tilfeller må vi også tilby bilprodusentenes egne deler, hvis det ikke finnes alternativer, sier Håkon Foss.

Digitale delekataloger
Samtidig med utvidelsen av LVD, skal Team Verksted implementere en ny digital plattform. De har blant annet inngått avtale med selskapet Topmotive om å benytte deres digitale delekatalog, TecCat, for tungbiler.

– Her er delekataloger for alle de store lastebilmerkene samlet i en plattform, hvilket gjør at vi har et fantastisk verktøy for våre verksteder. De kan legge inn chassisnummeret på kjøretøyet de jobber med, og dermed få opp komplett katalog med alle deler, sier Russelll.

For ansatte i Team Verksted vil katalogen fremstå i verkstedkjedens visuelle profil, mens eksterne kunder som skal kjøpe deler gjennom LVDs nettportal vil møte LVDs visuelle profil.

– Vi har ingen planer om å endre navnet på LVD, men vi lager ny nettside og fresher opp den visuelle profilen. I fargebruk vil de nærme seg Team Verksteds profil, sier Russell.

Alt i ett system
Målet er å samle all teknisk informasjon en verkstedmedarbeider trenger i ett og samme system.

Alle delenumrene i katalogen skal for eksempel linkes direkte til reparasjonstider og manualer fra HaynesPro. Teknisk informasjon fra TecDoc, om deler og kjøretøy, samt sanntidsstatus for tilgjengelighet og priser på LVD-lageret, integreres også i portalen.

– Det betyr, for eksempel, at når en verkstedansatt klikker seg inn på en bremsejobb, skal han få vite hvor lang tid det vil ta å bytte en bremsetrommel. Og han skal kunne finne og bestille de riktige delene, samt umiddelbart gi sluttkunden et komplett pristilbud på deler og arbeid, forklarer Russell.

Inntil nå har det vært vanlig at de verkstedansatte må ringe, for eksempel til LVD, og si at de for eksempel «trenger bremseklosser og skiver til den og den bilen».

– Med vår nye plattform kan de verkstedansatte selv finne delene i katalogen, legge det i «handlekurven», importere det til verkstedsystemet og sende en ordre rett inn i LVD-systemet. Så pakkes delene på lageret ferdig i én eske per bil, som kommer til verkstedet dagen etter, sier han.

Han mener det er potensial for å spare inn flere årsverk.

– Disse ressursene kan vi da heller bruke til andre oppgaver. Men det er ikke denne besparelsen i seg selv vi er mest opptatt av, det er viktigere at vi kan gi kundene våre raskere og bedre service, utdyper Russell.

Vil ta markedsandeler
Mens kjedens egne verksteder får full tilgang til delekatalogene, vil eksterne kunder kun få anledning til å søke på chassisnummer ved å få tildelt en lisens fra LVD per kjøretøy.

– Det vil være mulig også for eksterne kunder å søke i hele katalogen uten lisens, men da kan de ikke søke på chassisnummer. De kan søke på delenavn, men er avhengig av på forhånd å ha artikkelnummer på hver eneste del de skal bestille for å være sikker på at det blir riktig, sier Håkon Foss.

Joakim Russell legger ikke skjul på hva som er ambisjonen med LVD-utvidelsen og den digitale satsningen:

– Dette handler selvsagt om å ta markedsandeler fra OE-leverandørene, for det er jo de som «eier» markedet i dag. Og det handler om at kundene i dag ikke har spesielt gode verktøy for å finne alternativer til originalproduktene. Her mener vi det er store markedsandeler å ta av, sier han.

Powered by Labrador CMS