Girteka fra Gardermoen til Tyskland

Ikke før hadde Girteka kjørt ut en av sine store biler fra ærestribune-plass på Transport & Logistikk-konferansen på Gardermoen før de melder seg på som komplett aktør i Tyskland.

Publisert

I dag fikk Girteka registrert sin første bil i Tyskland, to dager etter at de stod på den store konferansen på Gardermoen og forklarte at dette var et ryddig selskap som ikke måtte blandes sammen med sykkeltyver og dieselbøffing.

Den samme Kristian Kaas Mortensen, sjef for strategiske forbindelser, som hadde hatt et kraftfullt innlegg på Gardermoen kunne fortelle tysk presse at «dette som startet som en lavprisfordel fra øst nå er blitt en deltaker i et kamp der vi kan bidra med forutsigbar kapasitet og en høy grad av profesjonell oppførsel».

Selskapet forteller at de har registret det økende behovet for FTL – Full Truck Load – oppdrag, og at de derfor har bestemt seg for at innenlands transport i Tyskland må bli en integrert bestanddel av Girteka porteføljen.

Men selskapet har med seg enda et ess i kortstokken sin. Det regner med at de kan være med på å avhjelpe sjåførmangelen i Tyskland. Hvor stort behovet er finnes det ingen offisielle tall på (selskapet selv påstår at 20 prosent av Tyslands biler har stått stille i år på grunn av sjåførmangel), men Girteka kan i hvert fall fortelle at siden januar i år har de økt fra 8.000 til 10.000 sjåfører.

Selskapet, som i dag disponerer 5.000 biler og 5.500 egne trailere sier de har et mål om 10.000 egne trucks og 20.000 medarbeidere i løpet av tre år. Det er åpenbart at et større nærvær i Tyskland er et viktig skritt på denne veien.

De møter også et konkurransebilde som er sterkt fragmentert. Ifølge Girteka disponerer 80 prosent av transportørene færre enn fem biler, og det er bare en prosent av dem som har mer enn 50.

«Hvilket gjør det mye enklere for selskaper som vårt å øke eksponentielt» skriver Girteka i en pressemelding som også åpner ganske saftig.

Ingen behøver være i tvil om hva de vil: «Kan Girteka Logistics disruptere innenlands FTL-transport i Tyskland» er den retoriske overskriften.

Powered by Labrador CMS