Bertel O. Steen overtar Opel-importen

Konsernet kjøper 100 prosent av aksjene i Opel Norge AS, og overtar dermed retten til å importere og selge Opel person- og varebiler i Norge.

Publisert

Oppkjøpet er neppe egnet til å overraske noen: I 2017 ble Opel kjøpt av franske Groupe PSA, som fra før har merker som Peugeot, Citroën og DS i porteføljen. Disse merkene importeres til Norge av Bertel O. Steen.

– Bertel O. Steen er inne i en viktig transformasjon for å møte nye kundebehov og fremtidige billøsninger. Opel vil inngå i dette arbeidet og vil gi Bertel O. Steen et enda mer attraktivt merke- og modellprogram, sier konsernsjef Bjørn Maarud.

De nye slektsbåndene mellom bilmerkene kom tydelig til syne, da varebiltrioen Peugeot Partner, Citroën Berlingo og Opel Combo ble vist nylig.

Rett kompetanse
Xavier Duchemin, Managing Director, Sales, Marketing and Aftersales i Opel Automobile GmbH, mener importøren har den kompetansen som skal til for å øke Opels markedsandel i Norge.

– Bertel O. Steen har en lang fartstid som både importør og detaljist og vi er trygge på at vi sammen vil kunne styrke Opels posisjon i markedet, sier han.

Bertel O. Steen hadde i fjor 26 prosent markedsandel blant varebilene, ifølge OFV, med Mercedes-Benz (10,3), Peugeot (9,9) og Citroën (5,8). Opel hadde 2,1 prosent, med 751 solgte varebiler.

Historisk sus
Bertel O. Steen har samarbeidet med Peugeot i 88 år. I 2015 overtok konsernet også import og distribusjon av Citroën.

– Avtalen med Opel har et historisk sus over seg: Da automobilen gjorde sitt første inntog i Norge hadde Bertel O. Steen Opel-agenturet fram til 1918. Nå gjenforenes vi 100 år senere, sier Maarud.

Avtalen må godkjennes av Konkurransetilsynet og formell overtakelse forventes mot slutten av året.

Powered by Labrador CMS