-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Daimlers buss-taxi-buss
Taxi til busspris er Volkswagens idé i Hamburg. I Karlsruhe går Daimler enda lenger: de gjør det gratis.
Moovel heter Daimlers mobilitets-tjeneste.
I Karlsruhe tar de ideen enda et skritt til. Der har de nå introdusert en fleksibel transport-tjeneste som er en blanding av taxi og kollektivt transportmiddel. Uten billettpenger.
Det er riktignok bare et forholdsvis kortvarig eksperiment og skal kjøre i dagene frem til fagmessen IT-Trans stenger om en ukes tid.
Kall det gjerne en avansert shuttle-tjeneste også, for dette skal være et rent supplement til eksisterende offentlige transportmidler – forsikrer Alexander Pischon. Han er sjef for det lokale transportselskapet Karlsruher Verkehrsverbund.
«On demand løsninger vil være en viktig brikke i fremtidens mobilitetstilbud. Sammen med Moovel ville vi gjerne forsøke å tilby våre kunder enda mer individuelle løsninger som vil kunne være attraktive, prisgunstige og miljøgode alternativer til egen bil eller taxi», forklarer han.
Denne spesielle løsningen er altså 10 Mercedes-Benz V-Klasser som er tilknyttet en stor regnesentral. Brukerne bestiller skyss over den vanlige KV-appen, der de også forteller hvor de skal.
Moovel har allerede bygget opp ca. 100 virtuelle stoppesteder i byen, og noen smarte algoritmer regner ut korteste vei, eventuelt koblet sammen med andres behov, og sender den mest passende bilen til den «holdeplassen» der brukeren står. Underveis kan det forekomme at andre brukere går på eller av, men i prinsippet skal du ikke oppleve store avvik fra korteste vei..
Volkswagen har lenge jobbet med tilsvarende ideer og har satt sitt MOIA-system ut i livet i Hamburg. Fremdeles bare i en pilot-fase, og – akkurat som hos Moovel – er drømmen her også autonome kjøretøy.
Både i Wolfsburg og i Karlsruhe er det sindige mennesker av kjøtt og blod bak rattet.