-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Tungt økte i EU
Nå har ACEA, de europeiske produsentenes lobby-organisasjon avsluttet 2017-opptellingen. Nye rekorder både på tungt og varebil.
Selv om 2017 endte veldig positivt er det litt skummelt for alle de som syns at volumvekst er bra, at desember sluttet med nedgang.
For de tunge, de over 16 tonn, endte salget 6,2 prosent i forhold til desember i 2016. Og varebilsalget endte 3 prosent under.
Totalt var desembersalget for kommersielle kjøretøy 3,5 prosent lavere. Tyskland var det eneste av de store som lå marginalt (0,2 prosent) høyere.
Men hvis vi ser på hele året blir bildet litt annet. Samlet volum endte på 2,4 millioner enheter, en fremgang på 3,2 prosent.
Rundt to millioner av disse var varebiler inntil 3,5 tonn og der var fremgangen 3,9 prosent. Storbritannia og Italia var de eneste av de store som trakk ned.
Men for de tyngste, de over 16 tonn var økningen meget forsiktig: en pluss på 0,5 prosent. Summen ble 297.171 biler. Italia viste den største økningen, mens Storbritannia og Spania sank.
Tar vi hele mellomsjiktet, de over 3,5 tonn ble totalen for EU og EFTA 378.323 enheter. I 2016 var resultatet 378.306. Man kan vel ikke være veldig uenig i at 17 biler er også en fremgang – selv om den nesten ikke syns.
Busstallet er akkurat som i Norge, veldig avhengig av offentlige anbud. En nedgang på 0,5 prosent sier derfor ikke noe spesielt.
Men en nedgang på 19 prosent i Frankrike kan derimot ha stor betydning – som imidlertid blir veldig lokalpolitisk. Volumet, når vi teller både EU og EFTA endte på 42.573.
Til stor skuffelse for oss som liker å titte i nøkkelhull, har ennå ikke ACEA begynt på tung-statistikken fordelt på merker, slik de gjør for personbiler. Vi kommer allikevel til å se litt mer på tilgjengelige detaljer i neste utgave av YrkesBil.